• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

آلبوم «عشق است و پيداست» منتشر شد

اجراي موسيقي ايراني با كلارينت

آلبوم «عشق است و پيداست» با آهنگسازي، اجراي كلارينت و آواز سيامك جهانگيري و كتاب «دستور مقدماتي ني» منتشر شد. به گزارش ايسنا، سيامك جهانگيري درباره آلبوم «عشق است و پيداست» كه با آهنگسازي، اجراي كلارينت و آواز او و همراهي سازهاي كوبه‌اي بهزاد ميرزايي همراه است، گفت: آنچه پيش روي شماست، تجربه‌اي است آشنا بر بستر موسيقي دستگاهي ايران كه تنها در روايت آن از سازي ديگر و بياني ديگر استفاده شده است. به‌كارگيري ساز كلارينت با مشخصات صوتي ويژه‌اش در اجراي قطعاتي بر بستر موسيقي ايراني كه براي اين ساز ساخته و اجرا شده، ضمن ايجاد فضاي موسيقايي آشنا از جهتي، با اجراي جواب آواز در بين قطعات، با رنگ صوتي و گستره صوتي‌اش سعي در ارايه‌ فضايي ديگرگون در بستر موسيقي آوازي دارد.
وي در ادامه گفت: هدف من از خواندن آوازها و تصانيف نه خوانندگي، بلكه خواندن آنچه مي‌انديشم و آنچه مي‌خواهم، فارغ از صدايي در گستره صوتي مرسوم و بيشتر در جهت ارايه موسيقي درون شعر است از دو جهت: موسيقي كلام و كلمات موسيقايي كه با طراحي آواز تلاش در ارايه آن فارغ از گستره صوتي موسيقي آوازي رايج را داشتم با صدايي بين زمزمه و خواندن. از اين جهت اجراي بخش آوازي را نيز با اين خواسته انجام دادم و سر آخر دوست عزيزم بهزاد ميرزايي نيز با سازهاي كوبه‌اي در رنگ‌آميزي اين اثر مرا همراهي‌ام كرد. جهانگيري همچنين در مقدمه كتاب «دستور مقدماتي ني» نوشته است: ساز ني، با وجود ساختار آكوستيكي به‏‌ ظاهر ساده، داراي پيچيدگي‏‌هاي بسيار در توليد صدا و اجراي كارگان موسيقي دستگاهي است. به ‏‌دليل وجود همين پيچيدگي‏‌ها، آموزش اين ساز، به ‏‌منظور كسب مهارت در اجراي موسيقي ايراني با بهره‌‏برداري از توانايي‏‌هاي بالقوه و بالفعل اين ساز، بايد مبتني بر روشي هدفمند و برنامه‌‏ريزي ‌‏شده باشد. 
كتاب حاضر كه دستور مقدماتي آموزش اين ساز است، تلاش مي‌كند با در نظر گرفتن اين موارد، توانايي‌‏هاي اوليه هنرجو را تقويت كرده و او را براي نواختن بخش‌هاي دشوارتر آماده كند. بر حسب اين ضرورت، اين كتاب در دو بخش طراحي و نوشته شده است: در بخش نخست به فراگيري ظرفيت‌‏هاي تكنيكي ساز به‌‏ لحاظ صدادهي و انگشت‌‏گذاري، آشنايي با قواعد نوشتاري زبان موسيقي، شناخت علايم و كاربرد آنها با نگاه به ساختار، تركيب‏‌بندي دانگ‌‏ها و مايه‌هاي موسيقي دستگاهي و انطباق آنها با ساز ني پرداخته شده است. بخش دوم بر اجراي موسيقي در فرم‌‏هاي رايج سازي و آوازي، به‌‏ منظور بهره‌‏برداري از خصوصيات‏ ساز ني و تركيب آنها و نيز شناخت محتواي موسيقي دستگاهي متمركز است. اين اثر از سوي موسسه فرهنگي و هنري ماهور منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون