• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

پيدا و پنهان

بحران صندوق‌هاي بازنشستگي در راه است

فرامرز توفيقي، نماينده كارگران در كميته تعيين دستمزد شوراي عالي كار گفت: اگر فكري براي صندوق‌هاي بازنشستگي تأمين اجتماعي نشود، با بحران مواجه مي‌شوند. بحران از آنجا آغاز مي‌شود كه صندوق‌هاي بازنشستگي تأمين اجتماعي و بازنشستگي كشوري توان پرداخت حقوق و مزاياي بازنشستگان را ندارند، از طرفي شفافيت در ورودي و خروجي اين صندوق‌ها وجود ندارد، وي افزود: برخي از كارفرمايان براي اينكه سهم واقعي سازمان تأمين اجتماعي را نپردازند، اصطلاحاً پشت‌فيشي براي كارگران حقوق مي‌پردازند، يعني به اندازه حداقل حقوق در فيش اصلي ذكر مي‌كنند و سهم ۲۳ درصد كارفرمايي از بيمه تأمين اجتماعي را مي‌دهند، سهم ۷ درصد كارگر هم پرداخت مي‌شود، اما براي ساير سطوح مزدي از پشت فيش استفاده مي‌شود و در فيش ذكر نمي‌شود، بنابراين درآمد تأمين اجتماعي از حق بيمه واقعي كاهش پيدا مي‌كند. توفيقي گفت: همچنين صندوق تأمين اجتماعي هزاران هزار ميليارد تومان از دولت طلب دارد كه دولت‌ها نمي‌توانند اين بدهي‌ها را به صندوق بپردازند، به گونه‌اي كه اگر همه درآمد نفتي دولت هم پرداخت شود، باز هم نمي‌توانند بدهي خود به تأمين اجتماعي را بپردازند.


 بازار مرغ و تخم‌مرغ در نوروز به كدام سو مي‌رود؟

هدايت اصغري، مديرعامل اتحاديه مرغداران ميهن درباره تامين و قيمت تخم‌مرغ براي بازار ايام نوروز، اظهار كرد: در حال حاضر توليد ماهانه تخم‌مرغ 90 هزار تن است و با ميزان مصرف همخواني دارد. وي درباره قيمت تخم‌مرغ نيز گفت: برآورد ما نشان مي‌دهد با توجه به هزينه تمام‌شده توليد قيمت خريد هر كيلوگرم تخم‌مرغ از مرغداران نبايد كمتر از 15 هزار و 733 تومان باشد.اصغري قيمت هر عدد تخم‌مرغ را 1200 تومان اعلام كرد. وي اظهار اميدواري كرد كه در روزهاي پاياني سال با افزايش قيمت تخم‌مرغ به دليل مشكلات نظام توزيع مواجه نشويم.


نفت ۶۰ دلاري به نفع همه است

نرسي قربان، تحليلگر ارشد بازار انرژي درباره برخي احتمالات مبني بر رسيدن قيمت نفت به 100 دلار در سال جاري ميلادي اظهار داشت: زماني كه در اسفند سال گذشته قيمت نفت 30 دلار بود پيش‌بيني بنده اين بود كه قيمت به 50 تا 60 دلار برمي‌گردد كه همين اتفاق هم رخ داد، اكنون هم بعيد است شاهد نفت 100 دلاري باشيم مگر اينكه اتفاقات خيلي جدي مانند خروج يك كشور از رديف توليدكنندگان و يا تقابل نظامي رخ دهد.وي گفت: عرضه نفت در چند سال گذشته زياد بوده اما چون سرمايه‌گذاري جديدي صورت نگرفته به تدريج از ميزان آن كم شده است. ضمن اينكه وقتي نفت ارزان باشد، نفت‌هاي شيل كه با قيمت بالا توليد مي‌شوند از رده خارج مي‌شوند، اما اگر قيمت‌ها به 70 تا 80 دلار برسد تمام توليدات شيل و نفت‌هاي ثانويه وارد بازار مي‌شود در نتيجه عرضه زياد و قيمت بالا نمي‌رود. اين تحليلگر ارشد بازار انرژي باقي ماندن قيمت نفت در حد 50 تا 60 دلار كنوني را به نفع همه دانست.


موبايل چقدر گران شد؟

همزمان با افزايش نرخ ارز روند بازار موبايل نيز تغيير كرد و اين بازار از هفته دوم بهمن ماه وارد مسير صعودي شد و حال در حالي بازار موبايل به روزهاي پاياني بهمن‌ماه نزديك مي‌شود كه افزايش قيمت‌ها در اين بازار شدت گرفته است؛ اين افزايش قيمت‌ها بيشتر در انواع گوشي‌هاي پرتقاضاي بازار رخ داده است چراكه قيمت اينگونه از تلفن‌هاي همراه بيشتر تحت تاثير ميزان عرضه و تقاضا در بازار قرار دارد. از بين گوشي‌هاي پرتقاضاي بازار مي‌توان به مدل گلكسي آ۵۱ كمپاني سامسونگ اشاره كرد كه نوسانات نرخ ارز تاكنون بسيار بر روي قيمت اين تلفن همراه اثر‌گذار بوده است؛ قيمت اين تلفن همراه از ۷ ميليون و ۵۰ هزار تومان در ۱۸ بهمن‌ماه امروز پس از گذشت 10 روز به ۸ ميليون و ۲۳۰ هزار تومان رسيده است و يا شيائومي رد مي‌نوت ۹ پرو كه يكي ديگر از گوشي‌هاي پرتقاضاي اين روزها است نيز از ۶ ميليون تومان در ۱۸ بهمن ماه امروز به ۷ ميليون و ۳۲۰ هزار تومان رسيده است و در بين گوشي‌هاي اپل نيز آيفون اس‌اي ۲۰۲۰ كه از جمله گوشي‌هاي پرتقاضاي اين برند است از ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در ۱۸ بهمن‌ماه امروز به ۱۶ ميليون و ۳۴۹ هزار تومان رسيده است.


تجارت ۶.۷ميليارد دلاري كشور در دي ماه

كارنامه تجارت كشورمان در مجموع 10ماه سال جاري، 122ميليون و 790 هزار تن كالا به ارزش 58ميليارد و 702 ميليون دلار بوده كه سهم صادرات 94 ميليون و 541هزار تن به ارزش 28 ميليارد و 63ميليون دلار و سهم واردات 28 ميليون و 249هزار تن كالا به ارزش 30ميليارد و 639 ميليون دلار بوده است. تجارت خارجي كشور در دي ماه، رشد 55 ميليون دلاري در واردات و كاهش 693 ميليون دلاري در صادرات را نسبت به آذر‌ماه تجربه كرده است. در آذرماه عملكرد تجارت خارجي كشور 7 ميليارد و 370 ميليون دلار بود كه سهم صادرات سه ميليارد و644 ميليون دلار و سهم واردات سه ميليارد و 726 ميليون دلار بوده است اما در دي ماه، تجارت خارجي به 6 ميليارد و732 ميليون دلار رسيد كه نسبت به آذر ماه، 638 ميليون دلار كاهش تجارت را با 8.6درصد، شاهدبوديم، كه در اين ميان صادرات با كاهش 19درصدي به دو ميليارد و 951ميليون دلار و واردات با رشد 1.5 درصدي به سه ميليارد و 781 ميليون دلار رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون