• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

تحميل كاهش مشاركت بر راي‌دهندگان و دوري جستن از ترامپ جمهوري‌خواهان به كدام سو مي‌روند؟

كودتاي نرم عليه دموكراسي و ترامپ

محمدحسين لطف‌الهي

 

هيچ ايالتي را در امريكا نمي‌توان يافت كه در سال‌هاي اخير به اندازه جرجيا در تعيين مسير سياست‌‌هاي داخلي ايالات متحده نقش داشته باشد؛ ايالتي كه براي نزديك به سه دهه به‌ طور كامل در اختيار جمهوري‌خواهان قرار داشت و به نفع كانديداهاي اين حزب راي مي‌داد اما به‌ناگهان با چرخشي قابل توجه در سال 2020 ابتدا زمينه‌ساز پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري شد. جرجيايي‌ها دو ماه بعد نيز در انتخابات مجلس سنا دو دموكرات را به عنوان سناتورهاي جديد اين ايالت برگزيدند تا پس از سال‌ها اكثريت سنا در اختيار حزب دموكرات قرار بگيرد. اين موضوع باعث شد تا دولت بايدن بتواند برنامه‌هايي را كه در حوزه‌هايي نظير بهداشت و درمان، بسته‌هاي احياي اقتصادي و محيط‌زيست مدنظر داشت، مطرح كند و برنامه‌هايي كه محال بود در سناي جمهوري‌خواه به تصويب برسد، اجرايي شود. اين ضربه براي جمهوري‌خواهان كه تصور مي‌كردند مي‌توانند از طريق دراختيار داشتن اكثريت در سنا و با سنگ‌اندازي قانوني در مسير دولت دموكرات، بايدن و دموكرات‌ها را ناكارآمد نشان دهند بيش از اندازه غير قابل تحمل بود و باعث شد حزب جمهوري‌خواه برنامه‌هايي را براي بازگشت سريع به قدرت آماده كند. 
حزب جمهوري‌خواه دو عامل را در شكست خود از رقيب ديرينه بسيار موثر مي‌بيند؛ يكي افزايش جدي مشاركت اقليت‌ها در انتخابات كه مي‌توان آن را نتيجه تسهيل شرايط راي دادن غيرحضوري دانست و ديگري رشد افراط‌گرايي در حزب كه نمود آن دونالد ترامپ است و برخي محافظه‌كاران سنتي را دلزده كرده است. تحركات اخير جمهوري‌خواهان نشان مي‌دهد كه آنها براي مقابله با هر دو اين عوامل برنامه‌هاي مشخصي دارند و از هم‌اكنون تلاش براي عبور از اين دو مانع را آغاز كرده‌اند. آنها قصد دارند از همان نقطه‌اي كه بزرگ‌ترين ضربه را تحمل كرده‌اند، ترميم را آغاز كنند و براي رسيدن به هدف آماده توجيه هر وسيله‌اي هستند.
برنامه‌اي براي كاهش مشاركت
اي‌بي‌سي‌نيوز روز يكشنبه گزارش داد كه جمهوري‌خواهان جرجيا تصميم دارند با تصويب يك قانون جامع روش‌هاي راي‌گيري غيرحضوري و زودهنگام را محدود كنند و علاوه بر آن، با سخت‌تر كردن شرايط راي دادن حضوري، بسياري از گروه‌هاي اقليت را كه براي‌شان حضور در صفوف طولاني انتظار چند ساعته براي راي دادن ندارند از شركت در انتخابات منصرف كنند. دموكرات‌ها اين لايحه 48 صفحه‌اي را «لايحه تحت فشار گذاشتن راي‌دهندگان» مي‌خوانند و معتقدند تصويب اين قانون، حداقل‌‌هاي يك رقابت دموكراتيك سالم در جرجيا را زير سوال مي‌برد.
ساييرا دراپر، فعال حوزه انتخابات و از اعضاي ستادي حزب دموكرات در جرجيا در اين باره معتقد است: «جمهوري‌خواهان 48 صفحه راه‌حل براي مشكلاتي ارايه دادند كه در واقعيت وجود خارجي ندارد. ظاهر امر اين است كه آنها براي افزايش امنيت و يكپارچگي امنيتي در برگزاري انتخابات لايحه‌اي ارايه داده‌اند اما در واقعيت بسياري از مقررات مندرج در اين لايحه 
در راستاي دستيابي به اين هدف طراحي نشده‌اند.» به گفته او، لايحه مدنظر جمهوري‌خواهان جرجيا محدوديت‌هاي زيادي را براي تمامي شيوه‌هاي راي دادن اعمال مي‌كند اما بيشترين آسيب اين مقررات متوجه سياه‌پوستان و رنگين‌پوستان مي‌شود.
از سه دهه قبل، زماني كه رونالد ريگان رييس‌جمهور امريكا بود جمهوري‌خواهان طرح‌هايي را اجرا مي‌كردند كه طي آن شرايط براي راي‌دهندگان سياه‌پوست و رنگين‌پوست سخت‌تر شود و آنها به دليل برخي مشكلات از حضور در پاي صندوق‌هاي منصرف شوند. يكي از اين طرح‌ها استخدام افسران پليس سفيدپوست در ساعات غيركاري و حاضر شدن آنها در حوزه‌هاي انتخاباتي بود كه اين پليس‌ها با سوءاستفاده از قدرت و تهديد و آزار و اذيت رنگين‌پوستان باعث كاهش جدي حضور اين اقشار در انتخابات مي‌شدند.
براساس نظرسنجي واشنگتن پست – اي‌بي‌سي كه چند روز پس از انتخابات دور دوم سنا در جرجيا صورت گرفت، 40درصد شهروندان اين ايالت معتقدند انتخابات سالم نبوده و در اين ميان 75درصد آنها را جمهوري‌خواهان تشكيل مي‌دهند. اين نظرسنجي دليل اصلي معتقدان به تقلب را اظهارات دونالد ترامپ رييس‌جمهور پيشين امريكا مي‌خواند.
در ژانويه سال جاري، صداي يك مكالمه تلفني از دونالد ترامپ با مسوول انتخاباتي ايالت جرجيا منتشر شد كه در آن رييس‌جمهوري امريكا از برد رافسنبرگر مي‌خواهد كه برايش آن‌قدري راي «پيدا كند» كه با آن بتواند نتيجه انتخابات را تغيير دهد. رافسنبرگر، وزير كشور جرجيا كه خود نيز جمهوري‌خواه است به اين درخواست پاسخ منفي داد و تاكيد كرد هيچ شواهدي مبني بر وقوع تقلب در انتخابات وجود ندارد.
از نگاه تحليلگران اين نكته بسيار قابل توجه است كه قوانين تسهيل شرايط شركت در انتخابات در سال 2005 از سوي جمهوري‌خواهان تصويب شده بود اما حالا با تغيير جدي بافت راي‌دهندگان، اعضاي همين حزب درصدد وضع قوانيني متناقض با قانون قبلي برآمده‌اند.
مقابله با ترامپيسيم؛ عبور از دومين مانع
دومين برنامه جمهوري‌خواهان براي بازپس‌گيري كرسي‌هاي از دست رفته و پيروزي در انتخابات‌ آينده بيرون راندن ترامپ و تفكر ترامپي از اين حزب است. به نوشته روزنامه گاردين، ده‌ها حامي مالي حزب جمهوري‌خواه اوايل ماه جاري ميلادي گفته‌اند حاضر هستند به تامين مالي كمپين انتخاباتي ليز چني عضو مجلس نمايندگان امريكا بپردازند. ليز چني، از اعضاي ارشد جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان امريكا و دختر معاون رييس‌جمهور پيشين اين كشور، از جمله معدود اعضاي اين حزب بود كه به استيضاح ترامپ راي مثبت داد. تعداد بالاي اين حاميان مالي نشان مي‌دهد كه در ميان حاميان اصلي اين حزب، جنبشي رو به رشد عليه اكثريت هوادار ترامپ در حال شكل‌گيري است. گاردين افزود، از سوي ديگر، «نيكي هيلي» سفير پيشين امريكا در سازمان ملل كه اخيرا مصاحبه مفصلي عليه ترامپ داشته است، به انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ چشم دوخته و ماه آينده ميلادي ميزبان نشستي مجازي با يك كميته اقدام سياسي با هدف جذب حاميان مالي حزب جمهوري‌خواه خواهد بود. همزمان با اين اقدامات، كميته اقدام سياسي «كانتري فرست» كه توسط «آدام كينزينگر» نماينده جمهوري‌خواه ايالت ايلينويز و از حاميان استيضاح ترامپ رونمايي شد، قصد دارد اقدامي شديدتر عليه ترامپ و اطرافيانش ترتيب دهد. به عقيده تحليلگران و حاميان مالي حزب جمهوري‌خواه، پول و خودخواهي ترامپ نيز نبرد عظيمي را عليه چني، كينزينگر و ديگر حاميان استيضاح دوم وي تحميل خواهد كرد. احتمال دارد علاوه بر اين دو قانونگذار حامي استيضاح ترامپ، كرسي ليزا موركوفسكي نماينده ايالت آلاسكا نيز توسط فرماندار سابق اين ايالت و يكي از حاميان ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ به چالش كشيده شود. در اين شرايط برخي اعضاي قديمي حزب جمهوري‌خواه از جمله اعضاي كميته ملي جمهوري‌خواهان كنگره و بازوي تبليغاتي جمهوري‌خواهان مجلس نمايندگان امريكا معتقدند به‌رغم حمايت ۸۰ درصدي جمهوري‌خواهان از ترامپ، بي‌كفايتي او به آينده حزب لطمه خواهد زد و بايد از افرادي مانند ليز چني حمايت شود.
علاوه بر نمايندگان فوق، «ميچ مك‌كانل» رهبر اقليت جمهوري‌خواه مجلس سنا نيز با ترامپ وارد كشمكش شده است. او با اينكه عليه استيضاح ترامپ راي داد، چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا را در وقوع حوادث ششم ژانويه مقصد دانست. ترامپ در بيانيه‌اي به فاصله سه روز بعد از تبرئه شدنش در جلسه استيضاح، درباره مك‌كانل گفت: «ميچ يك مزدور سياسي لجوج، عبوس و بي‌عاطفه است كه اگر سناتورهاي جمهوري‌خواه بخواهند با او بمانند، بار ديگر پيروز نخواهند شد.» اختلاف ترامپ و مك‌كانل از هفته‌هاي متعاقب انتخابات رياست‌جمهوري در تاريخ سوم نوامبر ۲۰۲۰ شروع شد، زماني كه ترامپ با نپذيرفتن پيروزي «جو بايدن»، نظام انتخاباتي امريكا را زير سوال برده و مدعي وقوع تقلب گسترده شد. ترامپ سپس از مك‌كانل خواست كه براي اثبات ادعاهايش مبني بر تقلب در انتخابات به او كمك كند اما رهبر جمهوري‌خواهان سنا تمايلي به انجام اين كار نداشت. با اين حال «ليندسي گراهام» نماينده ايالت كاروليناي جنوبي در مجلس سناي امريكا در مصاحبه با «شان هنيتي» مجري سرشناس فاكس نيوز خطاب به ميچ مك كانل و ديگر جمهوري‌خواهان هشدار داد، بدون ترامپ امكان بازپس‌گيري اكثريت كرسي‌هاي سنا وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون