• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

جزييات جديدي از قرارهاي عاشقانه ترامپ و كيم

وقتي ترامپ به كيم پيشنهاد داد سوار هواپيماي شخصي‌اش شود

مترجم: هديه عابدي

 

ديدارهاي دونالد ترامپ رييس‌جمهور سابق امريكا با كيم جونگ اون رهبر كره شمالي از جمله پرسروصداترين لحظات دوران چهار ساله رياست‌جمهوري او بود. بي‌بي‌سي در سومين و آخرين قسمت از مجموعه مستند خود با نام «جنگ ترامپ با جهان» جزييات جديدي را در خصوص نحوه برگزاري اين ديدارها ارايه كرده و با كساني صحبت مي‌كند كه در اتاق محل ملاقات دو رهبر حضور داشته‌اند. چيزهايي كه اين افراد مشاهده كرده‌اند حتي باسابقه‌ترين ديپلمات‌ها را نيز متحير كرد، اما نه به اندازه وقتي كه ترامپ به ديكتاتور كره شمالي پيشنهاد كرد مسير خانه را با هواپيماي اختصاصي رييس‌جمهور امريكا طي كند.دومين ديدار ترامپ با كيم جونگ اون در هانوي، پايتخت ويتنام، مطابق برنامه پيش نرفت. پس از شكست مذاكرات در خصوص برنامه هسته‌اي كره شمالي، ترامپ نيز ناگهان صحنه را ترك كرد و به مطبوعات گفت: گاهي تنها كاري كه بايد بكني اين است كه بروي. اما پيش از ترك هانوي، رييس‌جمهور امريكا پيشنهاد باورنكردني را به كيم داد. متيو پاتينگر، كارشناس مسائل آسيا در شوراي امنيت ملي ترامپ در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي مي‌گويد: ترامپ به كيم پيشنهاد كرد با هواپيماي شخصي رييس‌جمهور امريكا به خانه برود. رييس‌جمهور مي‌دانست كه كيم از چين با قطار به هانوي آمده و چند روز در راه بوده؛ به همين دليل به او گفت: اگر بخواهي مي‌توانم دوساعته تو را به خانه برسانم. اما كيم پيشنهاد او را رد كرد. اين پيشنهاد يكي از چندين سورپرايزي بود كه در قرارهاي عاشقانه عجيب و غريب اين دو نفر اتفاق مي‌افتاد. اين قرارها در سنگاپور آغاز شد و آن طور كه جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق امريكا، مي‌گويد، براي ترامپ مثل ديدار با صميمي‌ترين دوستش بود. به گفته بولتون، ترامپ فكر مي‌كرد بهترين دوست خود را پيدا كرده است.  در جريان اين ديدار، ترامپ حركت ديگري انجام داد كه حتي همراهان خودش را نيز شوكه كرد. كيم از او خواست مانور نظامي مشترك بين امريكا و كره جنوبي را لغو كند و ترامپ نيز در كمال تعجب درخواست او را پذيرفت. بولتون در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي مي‌گويد: كيم جونگ اون براي چندمين بار از مانورهاي نظامي مشترك ميان كره جنوبي و نيروهاي امريكايي شكايت كرد؛ مانورهاي بزرگي كه بيش از 60 سال است در شبه جزيره كره برگزار مي‌شود. ترامپ ناگهان در واكنش به او گفت «اين رزمايش را لغو مي‌كنم. نيازي به آنها نيست، بسيار هزينه‌بر است و لغو آن نيز باعث خوشحالي تو مي‌شود.» باورم نمي‌شد. پمپئو وزير خارجه، كلي رييس ستاد كل و من در اتاق همراه ترامپ بوديم و يك كلمه با ما مشورت نكرد. همه ‌چيز از ذهن خود ترامپ بيرون آمد. اين خطايي بود كه خود ترامپ مرتكب شد. او در حالي حاضر شده بود چنين امتياز بزرگي به پيونگ يانگ بدهد كه ما هيچ چيز در برابر آن دريافت نمي‌كرديم.
پيام سري ترامپ به كيم
اصلا همين كه اين ديدار برگزار مي‌شد براي خيلي‌ها يك غافلگيري بزرگ بود. يك ماه پيش از آن، ترامپ كيم را «مرد موشكي» خوانده و كره شمالي را به «آتش و خشم» تهديد كرده بود. جف فلتمن، يكي از مقامات ارشد سازمان ملل، از روزي مي‌گويد كه در اوج بحران ميان دو طرف پيام سري ترامپ را مبني بر پيشنهاد برگزاري يك ديدار دوجانبه به كيم تحويل داد. فلتمن كه معاون دبيركل سازمان ملل در امور سياسي است، از طرف كره شمالي به پيونگ‌يانگ دعوت شده بود، اما وزارت خارجه امريكا به او گفته بود فكر نمي‌كند رفتن به كره شمالي فكر خوبي باشد. با اين حال چند هفته بعد آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل به كاخ سفيد رفت.  فلتمن در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي مي‌گويد: آنها مشغول مقايسه يادداشت‌هاي خود در خصوص اتفاقات اخير، تحولات پيش‌رو، ميزان خطرناك بودن اين سفر، احتمال واكنش نظامي و اين طور مسائل بودند. آنجا بود كه گوترش به ترامپ گفت: جف فلتمن دعوتنامه عجيبي را براي سفر به پيونگ‌يانگ و آغاز گفت‌وگوي سياسي با كره شمالي دريافت كرده است. در پاسخ، ترامپ به سمت او رفت و گفت فلتمن بايد به پيونگ‌يانگ برود و به آنها بگويد كه من آماده‌ام با كيم جونگ اون ديدار كنم. وقتي فلتمن به پيونگ‌يانگ رفت، براي مقامات كره‌اي توضيح داد كه وضعيت تا چه حد نگران‌كننده و خطير است. او در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي مي‌گويد: مهم‌ترين پيامي كه سعي كردم در واكنش به استدلال‌هاي آنها در خصوص نياز به بازدارندگي منتقل كنم، اين بود كه آنچه پيونگ‌يانگ از آن با عنوان بازدارندگي ياد مي‌كند مي‌تواند همان جنگي را آغاز كند كه مي‌خواهند در برابر آن بازدارندگي ايجاد كنند. اين مقام سازمان ملل خواستار ديداري خصوصي با وزير خارجه كره شمالي براي انتقال پيام سري ترامپ شد. او به ياد مي‌آورد كه پس از انتقال پيام، كمي سكوت حكمفرما شد و سپس وزير خارجه كره شمالي گفت: من حرف شما را باور نمي‌كنم، چرا بايد باور كنم. فلتمن در پاسخ گفت: ببينيد، من نمي‌خواهم شما حرفم را باور كنيد. من به شما مي‌گويم دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا پيامي را به سازمان ملل سپرده تا به شما منتقل شود؛ من حامل آن پيام هستم. او در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي مي‌گويد: من در حالي به پيونگ‌يانگ رفتم كه به ‌شدت نگران آغاز قريب‌الوقوع جنگ ميان دو طرف بودم. من پيونگ‌يانگ را با اين وحشت ترك كردم كه كار ما واقعا ممكن است باعث يك جنگ اتفاقي شود. 
وقتي ترامپ سفير كره جنوبي را انگشت به دهان گذاشت
كيم مستقيما به پيام ترامپ پاسخ نداد، اما چند ماه بعد به كره جنوبي گفت آماده ديدار با رييس‌جمهور امريكاست. مشاور امنيت ملي سئول به سرعت خود را به كاخ سفيد رساند تا اين خبر را منتقل كند.اچ آر مك‌مستر، مشاور امنيت ملي وقت امريكا مي‌گويد: ترامپ با شنيدن اين خبر بسيار خوشحال شد. سفير كره جنوبي نزديك بود از روي صندلي‌اش به زمين بيفتد، چون فكر مي‌كرد راضي كردن ترامپ به اين ديدار بسيار كار دشواري خواهد بود.مك‌مستر مثل خيلي‌هاي ديگر در كاخ سفيد ملاحظات جدي‌اي در خصوص ديدار با كيم داشت، اما رييس‌جمهور مثل بسياري از ديگر موارد در حوزه سياست خارجي كار خودش را انجام مي‌داد.مك‌مستر مي‌گويد: احساس كردم بهتر است كيم جونگ اون مدت بيشتري تحت فشار باشد. اما خب رييس‌جمهور هم نمي‌خواست فرصت پيش آمده را از دست بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون