• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

اقتصاد بين‌الملل

كرونا ۲۴ تريليون دلار بدهي روي دست كشورها گذاشت

موسسه مالي بين‌المللي IIF اعلام كرد كه بحران كرونا و بيماري همه‌گير كوويد19 طي سال گذشته 24 تريليون دلار به كوه بدهي‌هاي جهاني اضافه كرده و آن را به رقم بي‌سابقه 281 تريليون دلار رسانده است. بر اساس اين گزارش، هزينه دولت‌ها براي مقابله با بحران كرونا حدود نيمي از اين افزايش بدهي را به خود اختصاص داده است. شركت‌ها 5.4 تريليون دلار به كل اين مبلغ اضافه كردند در حالي كه بانك‌ها و خانوارها به ترتيب 3.9 تريليون دلار و 2.6 تريليون دلار از اين بدهي را به خود اختصاص دادند. به گفته موسسه مالي بين‌المللي، بررسي بدهي‌هاي جهاني كه اكنون ركورد 281 تريليون دلار را شكسته است، نشان مي‌دهد نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي جهاني 35 درصد افزايش يافته و به بيش از 355 درصد رسيده است. اين افزايش بدهي بزرگ‌تر از رقمي است كه طي بحران مالي جهاني در سال‌هاي 2008 و 2009 مشاهده شد. طي اين دوسال نسبت بدهي جهاني به توليد ناخالص داخلي جهاني به ترتيب 10 و 15 درصد افزايش يافت.

امنيت انرژي و توازن بازار جهاني نفت بررسي شد

آژانس بين‌المللي انرژي (IEA)، مجمع بين‌المللي انرژي (IEF) و سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) روز چهارشنبه (۲۹ بهمن‌ماه) در يازدهمين نشست هم‌انديشي چشم‌اندازهاي انرژي تاثير ويروس همه‌گيري جهاني كرونا در بازارهاي انرژي و چشم‌انداز امنيت جهاني انرژي و ثبات بازار را بررسي كردند. در اين نشست كه به ميزباني مجمع بين‌المللي انرژي برگزار شد، گزارش چشم‌اندازهاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت آژانس بين‌المللي انرژي و اوپك بررسي شد. اين گزارش كه در پايگاه اطلاع‌رساني مجمع بين‌المللي انرژي منتشر شده است به بررسي تغيير چشم‌انداز انرژي پس از بزرگ‌ترين شوك وارد شده به تقاضا در سال گذشته ميلادي مي‌پردازد. يكي از يافته‌هاي مهم اين گزارش اين بود كه ويروس كرونا سبب كاهش تقاضاي نفت به مقدار روزانه ۹ تا ۱۰ ميليون بشكه در سال ۲۰۲۰ شده است، اما برآورد مي‌شود تقاضاي جهاني براي نفت خام امسال ۵ تا ۶ ميليون بشكه در روز بهبود يابد. بر اساس اين گزارش، همه‌گيري ويروس كرونا همچنين سبب بازنگري ۰.۸ درصدي در رشد اقتصادي سالانه درازمدت بعضي از چشم‌اندازها شده است.

ايلان ماسك: قيمت اتريوم و بيت‌كوين زيادي بالاست

پس از ركوردشكني‌هاي اتريوم و بيت‌كوين، ايلان ماسك به نوعي بر وجود حباب قيمتي در اين ارزها صحه گذاشت. ايلان ماسك، ميلياردر مشهور امريكايي كه اظهارات جنجال برانگيزي را در رابطه با ارزهاي ديجيتالي بيان كرده، تنها يك روز پس از آنكه خريد بيت‌كوين را عاقلانه‌تر از نگهداري وجه نقد دانسته بود، گفته است به نظر وي ارزش بيت‌كوين و اتريوم در حال حاضر بيشتر از چيزي است كه بايد باشد، اخيرا ارزش بازار بيت‌كوين از يك تريليون دلار هم عبور كرده است و بسياري از تحليلگران انتظار ثبت كانال‌هاي بالاتر را براي اين ارز دارند كه ارزش آن از ۵۶ هزار دلار هم گذشته است. با وجود اظهارات ماسك ارزش اتريوم و بيت‌كوين در بازارهاي جهاني ركورد جديدي را به ثبت رساند.

تغيير شغل ۱۰۰ ميليون نفر در جهان به خاطر كرونا تا سال ۲۰۳۰

موسسه مشاوره‌اي مكنزي اعلام كرد كه شرايط به گونه‌اي است كه 100 ميليون نفر در اقتصادهاي برتر جهان مجبور هستند كه تا سال 2030 شغل خود را تغيير دهند و تداوم شيوع ويروس كرونا در حال سرعت بخشيدن به اين روند در بازار اشتغال جهاني است. اين موسسه بين‌المللي پيش‌بيني خود نسبت به تعداد افرادي كه مجبور هستند طي 10 سال آينده در 8 اقتصاد برتر جهان شغل خود را تغيير دهند را نسبت به پيش‌بيني قبلي 12 درصد افزايش داده است. درواقع اين موسسه مي‌گويد: از هر 16 نفر يك نفر مجبور خواهد بود در كشورهاي چين، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، اسپانيا، انگليس و امريكا تا 10 سال آينده شغل خود را عوض كند. پيش‌بيني مي‌شود 17 ميليون نفر از اين 100 ميليون نفر امريكايي باشند و با توجه به پايين آمدن حقوق‌ها در حوزه خرده‌فروشي و هتلداري 10 درصد كارمندان در امريكا تحت تاثير قرار خواهند گرفت. اين گزارش مدعي است كه افراد جوان، بانوان، كم‌سواد و متعلق به اقليت‌هاي نژادي در اروپا و امريكا با فشار بيشتري براي تغيير شغل خود با توجه به شرايط پيش آمده ناشي از شيوع كرونا روبه‌رو هستند.

تداوم جنگ تجاري چراغ خاموش دموكرات‌ها عليه چين

ژانت يلن، وزير جديد خزانه‌داري امريكا تاكيد كرد كه واشنگتن قصد ندارد در ميان مدت تغييري در سياست خود در اعمال تعرفه بر واردات كالا از چين ايجاد كند. وي طي مصاحبه‌اي با شبكه خبري CNBC گفت: در شرايط كنوني ما تعرفه‌هايي كه بر واردات كالا از چين و در دولت ترامپ اعمال شده بود را نگه داشته‌ايم و مي‌خواهيم ارزيابي كنيم كه در آينده اجراي چه سياستي مناسب است.  يلن ادامه داد كه دولت بايدن اين موضوع را كه اعمال اين تعرفه‌ها كارآمد بود را مورد بررسي قرار خواهد داد و ابراز اميدواري كرد كه چين به تعهدات تجاري خود پايبند باشد. وزير خزانه‌داري امريكا گفت كه دولت اين كشور همچنين در حال ارزيابي سياست كلي خود در قبال چين است و واشنگتن بر اين باور است كه برخي رويكردهاي تجاري موجود بين چين و امريكا، ناعادلانه است كه از جمله آنها الزام شركت‌ها به انتقال فناوري و تخصيص يارانه با صنايع با فناوري بالاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون