• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

ماركت ايمپكت و تعادل بيشتر در بازار سرمايه

مرتضي  ميرزايي|  در تعريف «ماركت ايمپكت» مي‌توان گفت سرمايه‌گذاران به عنوان شخص حقيقي يا حقوقي اگر بيش از حد نصاب مشخص شده قصد فروش يك سهمي را داشته باشند بايد آن را به‌ طور بلوكي و در بازاري ديگر انجام دهند. 
ماركت ايمپكت به نوعي همان معاملات بلوكي به‌ طور عادي است. در دنيا حدود ۳۰ الي ۴۰ درصد از معاملات به اين شكل انجام مي‌شود؛ البته در بازار ايران اين حجم مقداري پايين‌تر و نحوه انجام معامله نسبت به معاملات عادي دشوارتر خواهد بود.  بازار بورس از پاييز سال گذشته تا تابستان ۱۳۹۹ با رشد زيادي همراه بود و از آن زمان بسياري از سهم‌ها با افت زيادي مواجه شدند. اين موضوع تحت تاثير عوامل زيادي از جمله كاهش قيمت دلار، تعميم سهامداران در مسائل قيمت‌گذاري فولاد به ساير صنايع و نيز تحت تاثير عوامل هيجاني و نه بنيادين قرار گرفت.  براين اساس، ايجاد ماركت ايمپكت در بازار سبب انتقال فروش‌هاي سنگين به بازاري ديگر و محدوديت در اين نوع فروش‌ها مي‌شود كه نتيجه آن جلوگيري از زيان به سهامداران در اين شرايط است. پيش از اين، شركت‌هاي حقوقي كه اقدام به فروش برخي سهم‌ها مي‌كردند با اخطار و در مواردي تعليق كد معاملاتي از طرف سازمان بورس مواجه مي‌شدند. به نظر مي‌رسد با تصويب ماركت ايمپكت، شرايط به خصوص در مورد شركت‌هاي حقوقي مطلوب‌تر از قبل خواهد شد. به نظر من از اين طريق حجم‌هاي سنگيني كه حقوقي‌ها به فروش مي‌رسانند، كاهش پيدا مي‌كند. 
 برخي شركت‌ها به‌ طور خودكار با توجه به حمايت‌هايي كه روي تابلو از سهم‌هاي خود مي‌كنند به ‌طور غيررسمي ماركت ايمپكت را انجام مي‌دهند. هدف اصلي اين شركت‌ها اين است كه سهامدارها از افت قيمت سهم آسيب نبينند. براين اساس، افرادي كه سهام آن شركت‌ها را دارند، اميدواري بيشتري نسبت به سهم خود پيدا مي‌كنند.  
ماركت ايمپكت نيز همين هدف را دارد تا سهامداران شركت‌هاي مختلف به خصوص شركت‌هاي خرد از فروش برخي حقوقي‌ها و يا اشخاص حقيقي كه سهم سنگيني دارند، روي تابلو جلوگيري به عمل بياورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون