• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

موسيقي

با انتشار متني صورت گرفت‌ 

خداحافظي گلايه‌آميز محمد معتمدي از اركسترهاي دولتي

محمد معتمدي، خواننده موسيقي ايراني با انتشار متني گلايه‌آميز در صفحه شخصي‌اش از خداحافظي خود با اركسترهاي دولتي خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، محمد معتمدي خواننده موسيقي ايراني با انتشار متني گلايه‌آميز در صفحه شخصي‌اش در اينستاگرام از خداحافظي خود با اركسترهاي دولتي در دهه پنجم زندگي خود خبر داد. در متن منتشر شده از سوي محمد معتمدي آمده است: 
در سال‌هاي گذشته اجراهاي متعددي با اركستر موسيقي ملي ايران داشته‌ام. ولي به‌رغم علاقه‌اي كه از همان ابتدا به ضبط اين اجراها داشتم، متاسفانه حتي يك دقيقه فايل با كيفيت تصويري، يا حتي صوتي از اين اجراها وجود ندارد.
چند سال پيش كه براي اجراي كنسرتي به اركستر ملي دعوت شده بودم اين دعوت را به شرطي پذيرفتم كه اجرا را با هزينه شخصي فيلمبرداري كنم و در اختيار مخاطبانم قرار دهم. اما روز قبل از اجرا مدير وقت اركسترها با من تماس گرفتند و گفتند كه با ضبط اجرا موافقت نشده!
بنده هرگز متوجه نشدم چه كسي موافق نبوده و چرا؟! و اينكه چرا نبايد از اين ‌همه كنسرتي كه طي سال‌هاي اخير با اركستر ملي داشته‌ام يك ويديو، حتي به هزينه خودم  در اختيار جامعه باشد.
به هر روي…!
امروز و در دهه پنجم عمرم شايد صلاح بر اين باشد تا از اجرا با اركسترهاي دولتي، بدون داشتن هيچ‌گونه حق و حقوق و بيمه و سنوات براي خودم اعلام بازنشستگي كنم و اين عرصه را به جوان‌ترها واگذار نمايم.
به قول جناب خيام: 
بنگر ز جهان چه طرْف بربستم؟ هيچ!
وز حاصلِ عمر، چيست در دستم؟ هيچ!
شمعِ طربم، ولي چو بِنشستم، هيچ!
من جامِ جمم، ولي چو بشكستم، هيچ!
به اميد روزهاي خوب براي مردم و موسيقي كشورم.»
معتمدي در ضميمه اين متن گلايه‌آميز، ويديويي از اجراي خود با اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني و آهنگسازي زنده‌ياد پرويز ياحقي را منتشر كرد.

نقاشي روي چاي‌ كيسه‌اي در دوران كرونا

يك هنرمند انگليسي كه براي نگهداري از تابلوهاي نقاشي كه در دوران قرنطينه خلق كرده بود فضاي كافي نداشت، به نقاشي كردن در ابعادي كوچك‌تر از فنجان چاي روي آورد. به گزارش ايسنا و به نقل از بي‌بي‌سي، «جن هيس» كه يك معلم بازنشسته ساكن «نورفِك» در انگلستان است، با استفاده از چاي‌هاي كيسه‌اي استفاده‌شده نقاشي‌هاي مينياتوري خلق مي‌كند. اين هنرمند مي‌گويد: «در دوران كرونا من نقاشي‌هاي بسيار زيادي خلق كردم و آنها را در هر گوشه خانه قرار مي‌دادم تا اينكه ديگر فضاي كافي براي ساير نقاشي‌ها نداشتم.» اين هنرمند كه در فضاي مجازي به دنبال ايده‌اي نو براي نقاشي كردن بود با تكنيك‌هاي يك هنرمند امريكايي مواجه شد و درنهايت در اوايل ژانويه بود كه ايده نقاشي كردن به كمك كيسه‌هاي چاي به ذهنش رسيد. از آن زمان تاكنون اين هنرمند ده‌ها اثر هنري با استفاده از چاي‌هاي كيسه‌اي خلق كرده است. اين هنرمند مي‌گويد براي ايجاد هماهنگي بيشتر در نقاشي‌هايش از رنگ‌هاي موجود در اتيكت‌هاي چاي‌هاي كيسه‌اي براي خلق نقاشي‌ها استفاده مي‌كند. اين نقاش كه اكنون به يكي از مصرف‌كنندگان بزرگ چاي‌هاي كيسه‌اي تبديل شده، معتقد است با استفاده از اين كار علاوه بر خلق  اثر هنري  به نوعي در حال بازيافت نيز هست. 

راه‌اندازي موزه موسيقي  در سنندج

سنندج- شهردار سنندج از راه‌اندازي موزه موسيقي در يكي از بناهاي تاريخي اين شهر خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، حشمت‌الله صيدي روز يكشنبه در نشست مجازي با خبرنگاران استان اظهار كرد: از آبان ماه سال ۹۸ شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسيقي از سوي سازمان جهاني يونسكو انتخاب شد و از آن تاريخ به بعد فعاليت‌هاي منسجمي در اين راستا  صورت گرفته  است. او افزود: با توجه به پيشينه تاريخي موسيقي در منطقه كردستان و شهر سنندج سعي شده اين هويت فرهنگي و هنري منطقه در فضاي مجازي و فضاي حقيقي بيش از پيش معرفي شود. شهردار سنندج اعلام كرد: علاوه بر نصب نمادها و المان‌هاي ويژه موسيقي سنتي در اماكن عمومي و پارك‌هاي شهر سنندج  اقداماتي هم در راستاي حمايت از فعاليت‌هاي هنرمندان اين عرصه و توليد آثار فاخر هنري صورت گرفته  است.صيدي همچنين از انجام مقدمات لازم براي ايجاد پارك موسيقي در سنندج خبر داد و گفت: اين مهم در هفته‌هاي آتي عملياتي خواهد شد. شهردار سنندج اظهار كرد: با همكاري و همراهي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كردستان از چندين بناي تاريخي در سطح شهر سنندج بازديد به عمل آمد كه در نهايت پس از جمع‌بندي‌هاي كارشناسي يكي از مكان‌ها به عنوان موزه موسيقي معرفي  خواهد  شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون