• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

ارزيابي هنرمندان موسيقي از اجرا در فضاي متفاوت

كنسرتِ بدون تماشاگر واقعا دردناك است

حسين عليشاپور خواننده درباره تجربه حضور در جشنواره مجازي موسيقي فجر بيان مي‌كند: در اين شرايط كرونا تنها دو راه داريم؛ يك اينكه كنسرت‌ها و به‌طور كلي جريان فرهنگي را متوقف كنيم تا زماني كه شرايط بهتر شود و بتوان با حضور تماشاچيان اجراي زنده داشت يا اينكه تا جايي كه ممكن است با استفاده از تكنولوژي، ارتباط را با مخاطبان حفظ كرد. حسين عليشاپور كه امسال همراه با گروه «سپندار» در جشنواره موسيقي فجر حضور يافته است و اجراي آنها يكـشنبه سوم اسفندماه در سانس سوم (ساعت ۲۰) پخش خواهد شد، در گفت‌وگويي با ايسنا به بيان مطالبي درباره سي‌وششمين جشنواره موسيقي فجر و وضعيت موسيقي با شيوع ويروس كرونا پرداخت. اين خواننده توضيح مي‌دهد: كنسرتي كه تماشاگر در سالن حضور نداشته باشد، واقعا دردناك است؛ چون هنرمندان بخش عمده‌اي از انرژي و نيروي خود را از مخاطبان حاضر در سالن مي‌گيرند و زماني كه نيستند اين خلأ بزرگ احساس مي‌شود. به‌طور كلي اجراهاي آنلاين با اجراهاي حضوري قابل مقايسه نيستند ولي چاره ديگري نداريم، كار ديگري از دست‌مان برنمي‌آيد و متوقف كردن كلي اين روند نيز كار درستي نيست؛ چون به هر حال زندگي ادامه دارد.
از اين خواننده سوال مي‌كنيم كه آيا بهتر نيست به‌طور كلي اجراهاي آنلاين به يك بخش هميشگي و همراه براي اجراهاي حضوري بدل شوند؟ پاسخ مي‌دهد: اگر در كنار اجراي حضوري، بخش آنلاين نيز برقرار باشد، اتفاق خيلي خوبي خواهد بود؛ البته سابقا در چند كنسرت و برخي سايت‌ها، بخش اجراهاي آنلاين هم فعال بود منتها گويا دايمي نبود. ولي اميدورام به‌طور كلي شرايطي فراهم شود تا اجراي آنلاين و حضوري همراه با يكديگر صورت بگيرند.
عليشاپور در ادامه درباره موسيقي به عنوان يك زبان جهاني كه مردم در دوران كرونا بيشتر به اهميت آن واقف شدند، مي‌گويد: موسيقي هميشه پرقدرت بوده ولي چون پيش از شيوع كرونا به لحاظ توليد و اجراهاي صحنه‌اي آسان‌تر در دسترس قرار مي‌گرفت، مردم خيلي براي آن ارزش قائل نبودند. ولي با شيوع كرونا كه مرگ انسان‌ها را به همراه داشت و زندگي معناي ديگري پيدا كرد، موسيقي توانست نقش خودش را به عنوان يك عنصر پيش‌برنده كه در شرايطي شفابخش روح بود، اثبات كند. اميدوارم اهميتي كه موسيقي در اين مدت پيدا كرد، پس از بهبود اين شرايط نيز همچنان پابرجا بماند. عليشاپور سال گذشته در مصاحبه‌اي با ايسنا، نقدهايي را نسبت به نظم و مديريت موسيقي وارد كرد. در همين راستا از او سوال مي‌كنيم كه امسال كيفيت جشنواره را به چه صورت ديد؟ اظهار مي‎كند: امسال نظم و حفظ شأن هنرمندان بيشتر حاكم است. هميشه معتقد بوده‌ام كه حفظ شأن هنرمنداني كه دعوت مي‌شوند بسيار امر مهمي است و در اين دوره زماني كه از خود من دعوت كردند، نوع گفتمان و دعوت به گونه‌اي بود كه نشان مي‌داد اتفاقات بهتري در راه است. يكي از دلايلي كه تصميم گرفتم امسال حتما در جشنواره شركت كنم اين بود كه شرايطي كه امسال بر دنيا حاكم بود، اين مسووليت را به گردن هر هنرمندي مي‌اندازد كه نقش اميد دادن به مخاطبان خود را ادا كنند. در پايان از او سوال كرديم كه آيا بهتر نبود جشنواره امسال همانند جشنواره فيلم يا تئاتر فجر تا جايي كه پروتكل‌هاي بهداشتي اجازه مي‌داد، به صورت حضوري برگزار مي‌شد؟ پاسخ مي‌دهد: نه؛ زيرا هر چقدر هم كه پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت كنيم، در نهايت با يك تجمع جمعيت مواجه هستيم. در نتيجه برگزاري جشنواره به صورت مجازي اتفاق بهتري بود زيرا تجمع را در جشنواره موسيقي به صفر رساندند و در عين حال برنامه‌ها را ضبط كردند كه افراد علاقه‌مند بتوانند هر زمان كه فرصت داشتند اجراها را ببينند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون