• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4872 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۴ اسفند

توصيه‌هاي امنيتي وزير كشور در آستانه‌ انتخابات:

براي حفظ امنيت اجتماعي و رضايتمندي مردمي تلاش كنيد

سال ۹۸، سال سختي بود. بحران‌هاي امنيتي و اجتماعي يكي پس از ديگري رخ داد و در نيمه دوم سال با اعتراضات آبان و فاجعه انهدام هواپيماي اوكرايني به اوج خود رسيد. در پايان اين سال كه با آغاز كرونا همراه بود انتخابات دوره يازدهم مجلس شوراي اسلامي برگزار شد كه كاهش مشاركت مردمي در آن بي‌سابقه به نظر مي‌رسيد. تداوم برخي نارضايتي‌هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي و همچنين ادامه‌دار بودن بحران سلامت با شيوع كرونا اين نگراني را براي مسوولان برگزاري ايجاد كرده كه سال ۱۴۰۰ نيز اين كاهش مشاركت تداوم داشته ‌باشد. از همين روي وزير كشور در سخنراني‌اي كه در نشست ويديوكنفرانسي با استاندار، فرمانداران و بخشداران استان اردبيل داشت به برخي نكات مهم امنيتي و اجتماعي پيش از برگزاري انتخابات اشاره كرد. عبدالرضا رحماني‌فضلي كه به عنوان فرمانده قرارگاه عملياتي كرونا نيز فعاليت مي‌كند در اين نشست از چند محور و ماموريت اصلي اين وزارتخانه تا پايان دولت گفت. او توضيح داد كه قبل از انتخابات امريكا و در آبان شرايط سخت امنيتي پيش‌بيني مي‌شد اما امروز شرايط امنيتي به نسبت سال گذشته مطلوب‌تر است. وزير كشور همچنين بر حوزه امنيت اجتماعي و رضايتمندي مردم و به مديران استاني تاكيد كرد كه «از هر مساله‌اي كه موجب نارضايتي ، يا سرباز كردن نارضايتي‌هاي انباشته شده شود، جلوگيري كنيد. گاهي موضوع بسيار كوچكي مي‌تواند به ‌شدت گسترش و وسعت يابد و مشكل‌آفرين شود؛ پس يك بخش كار سلبي است يعني نگذاريم كه اين افزايش نارضايتي‌ها ايجاد شود و شرايط را مديريت كنيم و بخش ديگر ايجابي است يعني در بعد رضايتمندي مردم تلاش كنيم.»  سركشي، ملاقات‌هاي مردمي، حل مسائل روزانه و جاري مردم،  برگزاري  نشست با نخبگان سياسي و توليدي و اقتصادي و اجتماعي و... از جمله توصيه‌هاي وزير به مقامات استاني براي جلب رضايت مردم بود. 
فضا مشاركت‌جويانه نشده است
وزير كشور دومين محور را «توليد و معيشت مردم»  اعلام كرد و گفت با افزايش نظارت‌ها و استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي، بسيج، ارگان‌ها، علما و... از افزايش قيمت‌هاي ناعادلانه جلوگيري شود و كالاهاي مورد نياز به‌موقع به دست مردم برسد. اولويت سوم وزارت كشور نيز «شيوع بيماري و احتمال موج چهارم كرونا» و «مديريت» آن مطرح  شد. وزير كشور به مقامات استاني تاكيد كرد كه هر نقطه را بحراني تلقي كردند محدوديت‌هاي لازم را اعمال كرده و نگذارند جرقه كوچك به آتش بزرگ تبديل شود. رحماني‌فضلي، اولويت‌ بعدي را انتخابات سال آينده اعلام كرد و گفت به نظر مي‌رسد هنوز فضاي عمومي جامعه مشاركت‌جويانه نشده و هنوز افكار عمومي حساسيت زيادي  به آن نشان نداده است كه در اين زمينه هم بايد همه نهادها دست به كار شوند تا انتخابات در امنيت كامل، قانوني و سالم  برگزار شود.
۲۵ فرآيند انتخابات به صورت الكترونيكي
جمال عرف، معاون سياسي وزارت كشور و رييس ستاد انتخابات وزارت كشور نيز در اين ويديو كنفرانس شرحي از اقدامات صورت گرفته با كمك كميته‌هاي امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي كرونا با همكاري وزارت بهداشت و تهيه شيوه‌نامه بهداشتي براي برگزاري انتخابات صحبت كرد. انتخاباتي كه برخي پيشنهاد برگزاري الكترونيك آن را مطرح كرده‌اند. در همين راستا همزمان با اين برنامه شكراله حسن‌بيگي، رييس ستاد انتخابات استان تهران گفته كه انتخابات پيش رو نيمه الكترونيكي برگزار مي‌شود يعني از ۲۵ فرآيند انتخابات اخذ آرا و شمارش آرا به صورت دستي و بقيه الكترونيكي برگزار مي‌شود و سخنگوي شوراي نگهبان نيز اعلام كرده اگر زيرساخت فني فراهم شود با برگزاري الكترونيك مشكلي نخواهند داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون