• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4877 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۱ اسفند

ثبت بالاترين ركورد سرعت روي شبكه واقعي 5G همراه اول

همراه اول در مراسم افتتاح سايت 5G تهران موفق به ثبت ركورد 3.633 گيگابيت بر ثانيه روي شبكه واقعي شد.
به گزارش اداره كل ارتباطات شركت ارتباطات سيار ايران، آيين رونمايي از سايت 5G همراه اول در برج ستاره ونك، روز 10 اسفند با حضور جمعي از مديران ارشد اپراتور اول، كارشناسان حوزه ارتباطات و اصحاب رسانه برگزار شد. مهدي اخوان‌بهابادي، مديرعامل همراه اول در ابتداي اين مراسم با بيان اينكه ترافيك شبكه ما ظرف يك‌سال شيوع كرونا دوبرابر شده است، اظهار كرد: جزو معدود مجموعه‌هايي در كشور بوديم كه فشار كاري روي همكارانم بيش از ايام عادي بود. معمولا كرونا براي شركت‌هاي مختلف مقارن با دوركاري و كاهش فشار كاري است، اما در اپراتور دقيقا بالعكس اين بود. وي با تاكيد بر اينكه با اختلال جدي در ايام كرونا در حوزه كاربري شاهد نبوديم، عنوان كرد: امكانات ارتباطي كشور براي هر نيازي آماده خدمات‌دهي بود. مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران با بيان اينكه افزايش تقاضا از سمت كاربرها ما را ناگزير به سمت تكنولوژي‌هاي جديد هدايت مي‌كند، ابراز كرد: 2000 گيگابيت بر ثانيه بيت ريت در شبكه ما تحمل شد كه عددي قابل توجه است. ديتاسنترهاي همراه اول در سال جاري چندين برابر سنوات گذشته، ترافيك توليد و به شبكه ملي اطلاعات تزريق كردند. وي افزود: الان ميزبان سرويسي هستيم كه سال گذشته همين روزها در كشور ما وجود نداشت؛ ميزباني سرويس «شاد» به صورت كامل روي ديتاسنترهاي همراه اول انجام مي‌شود كه تروپوت شاد از برخي پيام‌رسان‌هاي مشهور كه توسط مردم استفاده مي‌شود، بالاتر است. اخوان‌بهابادي با اشاره به اينكه تمامي اين كارها ظرف چند ماه اتفاق افتاد، گفت: ما نقش نيروگاهي در اپراتورها نداشتيم؛ اما الان در همراه اول مدعي هستيم بزرگ‌ترين نيروگاه فضاي مجازي در اپراتور اول ارتباطي قرار دارد كه همان ديتاسنترهاي‌مان هستند؛ ديتاسنترهايي كه زير بار هستند و ترافيك قابل توجهي را در شبكه ارتباطي كشور تزريق مي‌كند. مديرعامل همراه اول با بيان اينكه يكي از فناوري‌هايي كه مجبور هستيم به سمتش برويم 5G است، گفت: به هيچ‌وجه كار نمايشي در همراه اول انجام نداديم و تا جايي كه مي‌شد از شبكه 4G و 4.5G نهايت استفاده را كرديم و الان نياز داريم به 5G و بر همين اساس نخستين سايت نسل پنجم را در جوار حرم علي ابن موسي‌الرضا(ع) و ديگري را در نقطه ديگري از مشهد راه‌اندازي كرديم.
اخوان با تاكيد بر اينكه توسعه 5G را با سرعت پيگيري مي‌كنيم، گفت: تا انتهاي سال علاوه بر تهران در اصفهان، شيراز، اهواز و تبريز سايت‌هاي‌مان را روشن مي‌كنيم و خدمت واقعي را در اختيار مشتركان‌مان مي‌گذاريم كه هر كسي دسترسي به اين شبكه داشته باشد، قابليت اتصال و استفاده از سرعت‌هاي اين نسل را دارد. مديرعامل همراه اول با بيان اينكه تست 3.8 گيگابيت بر ثانيه را روي 5G همراه اول گرفتيم، عنوان كرد: البته تعداد ديوايس‌هاي 5G در كشور كم هست، اما مطمئن هستيم مثل دوران 3G و 4G مشكل ديوايس حل مي‌شود و مردم مي‌توانند به سرعت متصل شوند. وي با بيان اينكه سرمايه‌گذاري در 5G متفاوت است و نواحي تحت پوشش سايت‌هاي آن محدود خواهد بود، اظهار كرد: سرمايه‌گذاري مورد نياز بسيار بيشتر و قابل توجه‌تر است و بنابراين انتظارمان به عنوان همراه اول، حمايت دولت و مجلس از سرمايه‌گذاري اپراتورها در 5G است. اخوان تصريح كرد: توسعه در ICT سر بزنگاه‌ها به ياري كشور مي‌آيد و اگر سرمايه‌گذاري‌هاي گذشته به موقع انجام نشده بود، هنگام مواجهه با كرونا مشخص نبود چه اتفاقي مي‌افتاد. مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران گفت: اواخر سال گذشته كسي تصور نمي‌كرد 12 ميليون دانش‌آموز روي يك پلتفرم ميزباني شوند و در كلاس‌هاي درس شركت كنند. اين اتفاق مي‌تواند در آينده و در موضوعات مختلف تكرار شود و لذا اگر سرمايه‌گذاري‌هاي‌مان انجام نشده باشد، باعث نارضايتي در كشور مي‌شود. وي با بيان اينكه امروز استفاده از اينترنت و فضاي مجازي جزو ضروريات زندگي شده است، گفت: هنگام قطعي برق كه مدتي قبل در تهران اتفاق افتاد، گزارشي از بازخوردهاي مردم براي من فرستادند و جالب بود لوكيشن‌هايي كه سايت‌هاي ما كار مي‌كرد موضوع براي مردم قابل تحمل بود، اما جاهايي كه سايت‌هاي ما قطع شده بود، اعتراض به ‌شدت بالا بود. مديرعامل همراه اول با اشاره به اينكه همراه اول كارهاي تحقيقاتي خوبي در زمينه 5G از سال 96 با دانشگاه‌هاي برتر كشور انجام داده است، ابراز كرد: اكنون نيز همكارانم در مركز تحقيق و توسعه مشغول پژوهش هستند تا بومي‌سازي خوب و مناسبي اتفاق بيفتد. مرتضي طاهري‌بخش، معاون فني و توسعه شبكه همراه اول به عنوان سخنران ديگر اين مراسم با بيان اينكه مسير سختي را در توسعه فناوري 5G طي كرديم، اظهار كرد: هم‌اكنون 50 نفر در همراه اول مسلط بر فناوري 5G هستند؛ در حالي كه سال 93 و در برابر تكنولوژي‌هاي قبلي مدت‌ها طول كشيد تا بتوانيم بر KPI آن مسلط شويم. وي افزود: آنتني كه ما در مشهد استفاده كرديم، آنتن توليد داخل بود و اين براي ما ارزشمند است كه از يك توليدكننده داخلي براي راه‌اندازي 5G استفاده كرديم. اصلا نمي‌خواهيم وارد ميدان مسابقه سرعت شويم، زيرا در اين صورت در حق 5G جفا كرده‌ايم. معاون فني و توسعه شبكه همراه اول گفت: اگر قرار باشد كار بزرگي براي كشور انجام دهيم بايد همه بخش‌ها دست به دست هم بدهند تا به يوزكيس‌هاي واقعي و مورد نياز دست يابيم. امروز واقعيت مجازي و گيمينگ را كه مورد نياز مردم و جوانان است، بين اين مركز و مركز شهيد كاظميان خواهيم داشت.
طاهري‌بخش خاطرنشان كرد: در سايت‌هايي كه راه‌اندازي مي‌شود اگر هر مشتركي گوشي 5G داشته باشد و در پوشش اين نسل قرار گيرد، مي‌تواند از سرويس اين نسل استفاده كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون