• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4878 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۲ اسفند

خبرخوان

طرح افزايش دو بار در سال حقوق كارگران به كجا رسيد؟

فتح‌الله بيات، رييس اتحاديه كارگران قراردادي و پيماني معتقد است با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغيير قيمت‌ها در طول سال، ترميم و افزايش دو بار در سال حقوق كارگران بايد جزو برنامه‌هاي سال آينده شوراي عالي كار باشد. او اظهار كرد: نمايندگان كارگري جزو اولين گروه‌هايي بودند كه بحث افزايش دو بار در سال حقوق‌ها را مطرح و پيگيري كردند و بعد كه مجلس ورود كرد، مورد موافقت كميسيون اجتماعي قرار گرفت و طرحي در اين خصوص تدوين و آماده كرد. او ادامه داد: از نمايندگان دلسوز مجلس كه به مباحث كارگري ورود كرده و كارگران را حمايت مي‌كنند تشكر مي‌كنيم و انتظار داريم كه اين طرح به نتيجه برسد و از دستور كار خارج نشود. اين مقام مسوول كارگري با بيان اينكه اگر حداقل حقوق كارگران در سال دو بار ترميم و افزايش پيدا كند كارگران به حداقل‌ها دست پيدا مي‌كنند و قدرت خريد آنها از وضعيت فعلي كمي بالاتر مي‌رود لذا مي‌خواهيم كه نمايندگان مجلس اعلام كنند كه اين طرح به كجا رسيد و هر چه سريع‌تر آن را تعيين تكليف كنند تا به اجرا درآيد.


سرانه مصرف گوشت قرمز در كشور نصف شد

افشين دادرس، مديرعامل اتحاديه دام سبك اظهار داشت: زماني كه دامدار نهاده دولتي به دستش نمي‌رسد، چاره‌اي جز عرضه دام با نرخ حداقل ۵۵ هزار تومان ندارد كه از طرفي به سبب قيمت بالاي گوشت در بازار، مصرف‌كننده اقدام به حذف گوشت از سبد مصرفي كرده كه با اين وجود فشار بيشتري بر بازار مرغ وارد شده است و از آنجا كه ظرفيت توليد گوشت مرغ در كشور مشخص است، با ازدياد تقاضا در برابر عرضه امكان تامين وجود ندارد كه در نهايت اين امر منجر به گراني قيمت مرغ در بازار مي‌شود‌. او بيان كرد: اگر توزيع نهاده در سه بخش گوشت قرمز، گوشت مرغ و شير به يك ميزان صورت گيرد، شاهد التهاب قيمت در بازار گوشت و فشار بر بازار مرغ نيستيم كه متاسفانه بنابر آمار سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ كيلوگرم به ۶ كيلوگرم و گوشت مرغ هم به ۳۲ كيلو رسيده است.


جنگ با دلالان فولاد و سيمان براي ساخت مسكن

فرشيد پورحاجت، دبير كانون انبوه‌سازان با بيان اينكه قيمت هر پاكت سيمان درب كارخانه ۱۸ هزار تومان است و ۴۸ هزار تومان به دست سازندگان مي‌رسد، گفت: براي كمك به كاهش قيمت مسكن بايد خانه بسازيم اما يك روز با دلالان فولاد، روز ديگر با دلالان سيمان مواجهيم و در اين گير و‌ دار پروژه‌هاي ساختماني به دليل رشد قيمت مصالح دچار مشكل شده‌اند. پورحاجت اظهار كرد: آنچه در بازار مسكن اتفاق مي‌افتاد انعكاس شرايط اقتصاد كلان است اما ركود بازار مسكن از سه علت نشأت مي‌گيرد. هم‌اكنون گروه متقاضيان مصرفي از يك طرف با كمبود نقدينگي مواجهند و از طرف ديگر در انتظار تحولات سياسي و اقتصادي هستند. وزارت راه و شهرسازي نيز به عنوان متولي بخش مسكن به جاي اينكه به تسهيل فرآيند ساخت و ساز و خريد و فروش مسكن كمك كند، مكررا طي حدود يك سال و نيم گذشته توصيه نخريدن را دنبال كرده است. او با بيان اينكه علي‌رغم كاهش معاملات مسكن شاهد افزايش قيمت‌ها هستيم، گفت: بازار مصالح ساختماني تقريبا به حال خود رها شده و در يك فرآيند رانت‌گونه قيمت بعضي مصالح بعد از خروج از درب كارخانه توسط واسطه‌ها و دلالان سه تا چهار برابر مي‌شود.


موز چقدر گران شد؟

 بررسي تازه‌ترين گزارش مركز آمار از وضعيت قيمت كالاهاي خوراكي نشان مي‌دهد كه در بهمن ماه پارسال قيمت هر كيلو موز به‌ طور متوسط حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان بوده كه در بهمن امسال به متوسط ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است. حداقل قيمت هر كيلو موز حدود ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان و حداكثر آن ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومان در بهمن و متوسط ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان در دي ماه ثبت شده است. بر اين اساس قيمت هر كيلو موز در بهمن امسال نسبت به دي ماه ۳۳ درصد و در مقايسه با بهمن پارسال ۱۹۳.۲ درصد گران شده است. وضعيت واردات موز در سال جاري و براساس آمار گمرك ايران نشان مي‌دهد كه با وجود ممنوعيت‌هاي واردات، در ۱۰ ماهه اول امسال ۳۳۳ هزار و ۶۳۲ تن موز وارد شده كه ارزش اين واردات ۲۲۷ ميليون و ۵۴ هزار و ۲۶۷ دلار بوده است ولي اينكه اين حجم بالا آيا در مقابل صادرات سيب بوده مشخص نيست.


كاهش 2.5 ميليارد دلاري صادرات ايران به 15 كشور همسايه

طبق آمارهاي گمرك ايران، ۱۰ ماهه امسال حجم صادرات ايران به ۱۵ كشور همسايه حدود ۱۶ ميليارد و ۷۶۸ ميليون دلار بوده كه در مقايسه با رقم ۱۹ ميليارد و ۲۸۲ ميليون دلاري ۱۰ ماهه سال ۹۸ كاهش ۱۳ درصدي يا ۲/۵ ميليارد دلاري را نشان مي‌دهد. در ۱۰ ماهه امسال از مجموع ۱۶/۷ ميليارد دلار صادرات ايران به ۱۵ كشور همسايه، حدود ۸۹درصد آن به پنج كشور عراق، امارات، تركيه، افغانستان و پاكستان صادر شده است. عراق با ۴/۶ ميليارد دلار در رتبه اول، امارات با ۷/۳ ميليارد دلار در رتبه دوم، تركيه با ۲ ميليارد دلار در رتبه سوم، افغانستان با ۱/۹ ميليارد دلار در رتبه چهارم و پاكستان با ۸۰۹ ميليون دلار در رتبه پنجم اصلي‌ترين مقاصد صادراتي ايران در منطقه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون