• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4879 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند

رييس بنياد شهيد از اجراي تكاليف معوق اين نهاد خبر داد

تكريم در وقت اضافه

گروه اجتماعي

به نظر مي‌رسد كه دولت در ماه پاياني فعاليت خود درصدد است تكاليف مغفول و انباشته را شتابزده و به گونه‌اي به انجام برساند كه در نيمه تابستان 1400 و زمان تحويل كرسي‌هاي مسووليت به دولت جديد، پرونده‌هاي ختم شده را به اسم خود سند بزند اما اينكه با چه كيفيتي اين تكاليف مغفول به پايان مي‌رسد ظاهرا در رده آخر اهميت قرار دارد. بنياد شهيد و امور ايثارگران، از جمله دستگاه‌هايي است كه بار تكاليف انباشته دولت را به دوش مي‌كشد. برنامه ششم توسعه، تاكيدات فراواني دارد كه دولت بايد در نيمه اول اجراي اين برنامه – از ابتداي سال 1396 تا 1398 – تكليف اشتغال فرزندان شاهد و جامعه ايثارگري، مسكن، تسويه سريع هزينه خدمات درماني، مطالبات معوق جامعه ايثارگري، احراز جانبازي رزمندگان فاقد صورت سانحه را معلوم مي‌كرد اما اين تكاليف، تا نيمه سال گذشته و تا زماني كه رياست وقت اين نهاد وابسته به رياست‌جمهوري، در قيد حيات بود،

به گونه‌اي روي زمين ماند كه در طول 4 سال گذشته، اعتراضات فراواني را در جامعه ايثارگري باعث شد. حالا، سعيد اوحدي؛ رييس جديد بنياد شهيد كه از خرداد امسال به رياست اين نهاد منصوب شده، بايد با حداكثر سرعت ممكن، مجموع اين تكاليف را به سرانجام برساند و ديروز، در نشست خبري خود، در فهرستي طويل از اين اقدامات بر زمين مانده، اعلام كرد كه «زمين براي ۷۱ هزار واحد مسكوني ايثارگران تامين شده كه به مناسبت روز بزرگداشت شهدا با حضور رييس‌جمهوري زمين

۲۰ هزار واحد مسكوني تحويل داده مي‌شود.... با رايزني‌هاي انجام شده و همراهي سازمان برنامه و بودجه، تعداد مراكز درماني طرف قرارداد با بيمه تكميلي ايثارگران به 9 هزار مركز افزايش يافته در حالي كه تا خرداد ماه امسال، تعداد اين مراكز، 2 هزار واحد بود....... براساس قانون، سالانه ۳۰درصد از استخدام‌ها بايد به ايثارگران اختصاص يابد و براساس برنامه ششم توسعه بايد تمامي فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰درصد تا پايان اجراي اين برنامه به استخدام دولت در آيند كه در حال حاضر، جامعه هدف ما بيش از سه ميليون نفر است اما ۲۶۰ هزار فرزند ايثارگر، جوياي شغل هستند كه به دنبال دستور معاون اول رييس‌جمهوري، مقرر شده تا پايان سال جاري، ۲۰ هزار نفر از مشمولان اين قانون در دواير دولتي استخدام شوند..... ظرف اين 6 ماه، 29 سفر استاني رفته‌ام و دستور داده‌ام كه درصورت مراجعه هر ايثارگر به مراكز درماني بخش خصوصي در شهرستان‌ها، هزينه‌هاي درمان، حداكثر تا ۷۲ ساعت به اين عزيزان پرداخت شود و براي تسهيل در پرداخت هزينه‌ها و بي‌نيازي ايثارگران از مراجعه به پايتخت براي دريافت اين ارقام، 70 مركز بيمه دي هم در سراسر كشور راه‌اندازي شده است ......براي اولين‌بار در طول سال‌هاي اخير، ۱۰۰۰ ميليارد تومان وام پشتيباني براي كارآفرينان ايثارگر در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده و 1500 ميليارد تومان هم از صندوق توسعه ملي به اين رقم اضافه خواهد شد...... از سال 94 تا امروز، مجموع بدهي‌هاي بنياد شهيد به دانشگاه آزاد اسلامي به 1600 ميليارد تومان افزايش يافت...... تلاش مي‌كنيم بدهي‌هاي بنياد شهيد به بيمه ايران را هم پرداخت كنيم و هيچ بدهي براي دولت بعد باقي نگذاريم.»

يكي از مهم‌ترين مسووليت‌هاي بر دوش دولت، تعيين تكليف ده‌ها هزار رزمنده‌اي بود كه در سال‌هاي دفاع مقدس، دچار مجروحيت شدند اما در آن زمان، هيچ تصوري بابت اهميت دريافت صورت سانحه و ثبت مكتوب مجروحيت خود نداشتند و حالا كه به ميانسالي رسيده‌اند، دردهاي مضاعف و رنج‌هاي عميق از جراحات كهنه، به يادشان مي‌آورد كه گاهي انساني‌ترين اهداف و ارزش‌ها هم مي‌تواند به فراموشي سپرده شود. در حالي كه از برنامه پنجم توسعه، دولت موظف بود براي اين كهنه سربازان، امكاني جهت احراز جانبازي فراهم كند، رييس بنياد شهيد، امروز و كمتر از 6 ماه تا پايان فعاليت دولت دوازدهم، به «اعتماد» مي‌گويد كه جلسات شتابزده‌اي براي تعيين تكليف اين مجروحان ميانسال در حال برگزاري است در حالي كه تا امروز، تعداد زيادي از اين ايثارگران، بدون آنكه فرصت يا امكان اثبات افتخارآفريني‌هاي خود را داشته باشند، از دنيا رفته‌اند..... در اين نشست خبري ، رييس بنياد شهيد به سوالات «اعتماد» پاسخ داد.


سه سال قبل در نشست خبري، از معاون تعاون بنياد شهيد درباره تعيين تكليف آن تعداد رزمندگاني پرسيدم كه با وجود مجروحيت، هيچ صورت سانحه‌اي نداشتند و درصد جانبازي نگرفته بودند و حالا به ميانسالي رسيده‌اند و شرايط جسمي‌شان بدتر شده. معاون تعاون، سه سال قبل در جواب من گفت كه براي تعيين تكليف اين رزمندگان، با ستاد كل نيروهاي مسلح هماهنگ شده و هيچ مشكلي براي تعيين درصد بدون صورت سانحه وجود ندارد. سال گذشته، مرحوم شهيدي؛ رييس وقت بنياد شهيد اعلام كردند كه براي تعيين درصد رزمندگان فاقد صورت سانحه، هيچ مشكلي وجود ندارد. حدود سه هفته قبل، شما اعلام كرديد كه مشكل تعيين درصد براي رزمندگان فاقد صورت سانحه برطرف شده اما اين مشكل هنوز برطرف نشده چون به دنبال اعلام شما، من در جست‌وجوي سابقه اين خبر، اخباري ديدم كه واقعا متاسف شدم چون جانبازان ما، در واكنش به اعلام آقاي شهيدي نوشته بودند: «ما پول نان شب‌مان را هم نداريم. 5 درصد جانبازي به ما بدهيد كه در مقابل زن و بچه‌مان شرمنده نباشيم.» اين واقعا باعث تاسف است كه تكليفي بر عهده دولت بوده و دولت در تمام اين سال‌ها، به اين تكليف بي‌توجهي كرده است. شما يك زمان قطعي اعلام كنيد كه از چه وقت قرار است تكليف اين بندگان خدا مشخص شود و از چه زمان، رزمنده ما مي‌تواند بدون نياز به صورت سانحه، در كميسيون پزشكي درخواست بدهد و درصد جانبازي بگيرد؟ چرا در همه اين سال‌ها كه دولت‌ها مكلف بودند براي رزمندگان فاقد صورت سانحه تعيين تكليف كنند، از وظايف خود شانه خالي كردند؟

من تاكيد كنم كه طي دو جلسه با امير دريادار حبيب‌الله سياري (معاون هماهنگ‌كننده ارتش جمهوري اسلامي ايران) و امير سيد عبدالرحيم موسوي (فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران) و در حضور تني چند از فرماندهان از جمله امير دريادار پوركلهر؛ معاون نيروي انساني ارتش جمهوري اسلامي ايران و امير سرتيپ كيومرث حيدري؛ فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، در مورد تعيين تكليف رزمندگان فاقد صورت سانحه، يك صورتجلسه هم تنظيم شد چون اغلب اين جانبازان عزيز رزمنده، از نيروي زميني ارتش بودند. بر اساس اين صورتجلسه، مقرر شد ارتش اين عزيزان دچار مجروحيت را به ما معرفي كند و حتي اگر فاقد صورت سانحه از زمان جراحت باشند هم به محض معرفي به بنياد شهيد، حداقل 5 درصد جانبازي به آنها تعلق گيرد كه حالا هم اين اقدامات در حال انجام است.

غير از ارتش، نيروهاي بسيجي هم وضعيت مشابه دارند.

جلسات مشابهي هم با مسوولان سپاه و از جمله سردار ابوالقاسم شريفي؛ رييس امور ايثارگران ستاد كل نيروهاي مسلح برگزار و مقرر شد كه سپاه هم نيروهاي بسيجي دچار مجروحيت فاقد صورت سانحه در سال‌هاي دفاع مقدس را براي تعيين درصد به ما معرفي كند. اين روال امروز در حال اجراست و كميسيون‌هاي تعيين درصد جانبازي ما، برخلاف سال‌هاي گذشته، 6 روز در هفته در تهران تشكيل مي‌شود و يكي از دلايل اين تغيير، هدف‌گذاري براي جمع‌بندي هر چه سريع‌تر اين پرونده‌ها بود. البته آمار مختلفي در اين زمينه وجود دارد و ما هم شامل مجموعه يگان نظامي نيستيم، بنابراين، اسامي افراد بايد توسط يگان‌هاي نظامي به ما ارسال شود اما به محض اعلام به بنياد شهيد، مراحل تعيين درصد آغاز مي‌شود.

چندي قبل، بعضي مسوولان آسايشگاه‌هاي جانبازان اعلام كردند كه اين افراد، اينجا رها شده‌اند و ما هر چه با خانواده‌ها تماس مي‌گيريم، برخي خانواده‌ها، دو يا سه سال است كه اصلا نيامده‌اند سراغ اين جانبازها را بگيرند. ظاهرا فقط حقوق اين جانباز به درد خانواده مي‌خورده.

در كل كشور 10 بيمارستان اعصاب و روان فعال است كه 10 درصد از تخت‌هاي تخصصي اين بيمارستان‌ها، متعلق به بنياد شهيد است علاوه بر آنكه اخيرا هم 40 تخت تخصصي براي جانبازان اعصاب و روان زن در كشور ايجاد كرديم. به صراحت و با صداقت مي‌گويم كه رها شدن جانبازان ما در هيچ كدام از آسايشگاه‌ها؛ آسايشگاه ثارالله، آسايشگاه امام خميني، آسايشگاه صدر، آسايشگاه شهيد بهشتي، صحت ندارد. من اين توفيق را داشتم كه ظرف اين مدت و تا امروز، سه بار از آسايشگاه ثار‌الله و شهيد بهشتي بازديد كردم و اين دو مركز، مشكلات عمراني داشتند كه بازسازي و برطرف شد. البته بعضي جانبازان اعصاب و روان، شرايط بسيار خاصي دارند و هر خدمتي هم براي اين عزيزان انجام دهيم، نمي‌توانيم حق اين عزيزان و مظلوميت خودشان و خانواده‌شان را جبران كنيم. علاوه بر اين، بعضي از خانواده‌هاي جانبازان اعصاب و روان، ساكن در شهرستان هستند نه اينكه نخواهند به اين جانبازان برسند يا آنها را رها كنند. تقاضاي من از خبرنگاران عزيز اين است كه حتما از آسايشگاه جانبازان اعصاب و روان نيايش بازديد كنند و ببينند كه خدمات در اين مركز در چه سطحي است و البته ارايه اين خدمات، وظيفه ماست و هر كاري هم براي اين عزيزان انجام دهيم، در مقابل عظمت روحي و عزم و اراده و شرايط اين عزيزان، قطره‌اي بيشتر نيست. من براي اطمينان خاطر مي‌گويم كه يكي از وظايف بنياد شهيد اين است كه حتي براي آن جانبازاني كه به دليل شرايط خانوادگي، نمي‌توانند در خانه مستقر باشند هم، امكان ارتباط خانواده با جانباز را فراهم كند اما در كنار اين، خانواده‌ها هم برنامه منظمي براي ارتباط با جانباز دارند ضمن آنكه در بعضي آسايشگاه‌ها، براي آن خانواده‌هايي كه امكان رفت و آمد بين شهري ندارند هم امكانات حمل و نقل فراهم شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون