• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4880 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۴ اسفند

همراه اول نخستين اپراتور بهره‌بردار از سرويس‌هاي هوشمند 5G

با پياده‌سازي فناوري نسل پنجم در شبكه همراه اول، اين اپراتور مي‌تواند به راحتي امكان اتصال كاربران شخصي و سازماني به پلتفرم‌هايي كه در ديتاسنترها و سرور‌هاي داخل كشور و اين اپراتور ميزباني مي‌شود را فراهم كند و از اين طريق سرعت انتقال اطلاعات را چندين برابر افزايش و تاخير براي كاربردهاي مختلف مانند بازي آنلاين، واقعيت مجازي، آموزش مجازي، پخش آنلاين ويديو، فضاي ابري اختصاصي، خدمات پزشكي از راه دور و غيره را كاهش دهد. به گزارش موج، تست واقعيت مجازي (Virtual Reality يا به اختصار VR) با بارگذاري در ديتاسنتر مجازي‌سازي شده و در بستر شبكه تجاري همراه اول و در حضور اصحاب رسانه در بستر شبكه 5G انجام شد كه تلاشي براي حذف مرزهاي موجود بين فضاي واقعي و فضاي مجازي است. واقعيت مجازي كاربردهاي مختلفي از جمله سرگرمي و حوزه آموزش دارد. براي آگاهي از اهميت شبكه 5G و واقعيت مجازي با مدير اجرايي پروژه آن گفت‌وگو كرديم. رييس اداره راهبردهاي فناوري معاونت فني و توسعه شبكه همراه اول در گفت‌وگو با موج با اشاره اينكه پروژه 5G نسبت به ساير شبكه‌ها از نظر خلق ارزش متفاوت است، گفت: تمركز اصلي و خلق ارزش در شبكه‌هاي نسل 2، 3 و 4 در حوزه B2C بوده است و در واقع اپراتور با در اختيار گذاشتن سيم‌كارت و امكان اتصال به مشتركان، سرويس‌هاي پايه از قبيل مكالمه و ديتا ارايه مي‌كردند؛ اما در شبكه نسل پنجم خلق ارزش اصلي اپراتور در كنار تقويت ظرفيت سرويس ديتا ارايه سرويس‌هاي جديد مختلف به سازمان‌ها خواهد بود. اين سرويس‌هاي سازماني نيازمند نوآوري در مدل‌هاي كسب و كار موجود اپراتورها خواهد بود. 
مهدي معظمي ادامه داد: سهم اپراتور از اين بازار عمدتا از طريق فراهم كردن بستر اتصال بوده و از آنجايي كه درآمدزايي از طريق سرويس‌هاي موجود در شبكه 5G چندان صرفه اقتصادي ندارد و نمي‌تواند تضمين‌كننده بازگشت سرمايه باشد، به همين دليل بايد اپراتور فراتر از ارايه خدمات كانكتيويتي رود. اين رويكرد در استراتژي همراه اول قرار گرفته و در همين راستا ارايه سرويس‌هاي واقعيت مجازي و بازي آنلاين در بستر شبكه ديتاسنتر و 5G همراه اول رونمايي شد و مي‌تواند در اختيار ارايه‌دهندگان و مشتريان قرار گيرد. وي با بيان اينكه اپراتورها در نسل‌هاي موجود شبكه‌هاي موبايل، تاكنون بيشتر از طريق ايجاد امكان اتصال مشتركان درآمدزايي مي‌كرده‌اند، يادآور شد: همراه اول در سال 95 تجاري‌سازي شبكه نسل چهارم را به صورت گسترده آغاز و همزمان با آن مطالعات شبكه 5G با هدف تسلط به اين فناوري، با كمك دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و تربيت مدرس را نيز شروع كرد. او با تاكيد بر اينكه در شبكه 5G براي خلق ارزش بايد محتوا هم ايجاد شود، گفت: برخي شركت‌ها در صورتي كه ارتباط با سرعت بالا و تاخير پايين براي آنها ايجاد شود، مي‌توانند با توليد محتواي مناسب، خلق ارزش و درآمدزايي خوبي داشته باشند. رييس اداره راهبردهاي فناوري همراه اول افزود: ميزباني محتوا و دريافت سرويس از شبكه ديتاسنتر و 5G همراه اول، اين امكان را در اختيار شركت‌ها و پلتفرم‌هاي داخلي ارايه سرويس‌هاي ديجيتال قرار مي‌دهد كه همزمان با كاهش هزينه‌هاي‌ هاستينگ و افزايش امنيت، از قابليت‌هاي منحصر‌به‌فرد اپراتور در ايجاد ارتباط پايدار، با سرعت بالا و تاخير پايين بهره‌مند شوند. بنابراين همراه اول توسعه و ارايه خدمات ديتاسنتر‌هاي خود را به موازات شبكه موبايل خود در برنامه دارد. معظمي با اشاره به اينكه شبكه 5G مجموعه‌اي از فناوري‌هاي مختلف است كه به بيان ساده در گام نخست در قالب eMBB افزايش سرعت و كاهش تاخير را در پي خواهد داشت، اظهار كرد: در چند سال آينده سرويس‌هايي از قبيل VR، AR و... هم توسعه مي‌يابد. 
به گزارش موج؛ واقعيت مجازي، دريچه جديدي به دنياي آموزش است كه براي نمونه دوره‌هايي را در خصوص نحوه كار در محيط‌هاي خطرناك يا با ريسك بالا ايجاد مي‌كند يا به كمك آن مي‌توانيد فعاليت‌هاي پيچيده ديگري را بدون اينكه به‌طور واقعي در معرض چنين محيط‌هايي قرار بگيريد، انجام دهيد. در واقع اين تجربه به فراگيران كمك مي‌كند تا بدون مواجهه با ريسك‌هاي اشتباه عملي، به‌طور مجازي با اين مواد كار كنند. سرويس VR كه حالت سه بعدي دارد، فضايي در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد كه بتواند با استفاده از آن از مكان‌هاي تفريحي بازديد كند يا براي سيستم‌هاي آموزشي استفاده شود. اين سرويس در شبكه 4G با كيفيت پايين مي‌تواند در دسترس باشد يا به صورت سازماني با قرار دادن سرور مورد نياز در كنار كاربر و در بستر اتصال سيمي و با هزينه بالا استفاده شود. در صورت استفاده از فضاي ديتاسنتر اپراتور و شبكه 5G مي‌توان محدوديت اين روش‌ها را برطرف و از مزيت‌هاي هر دو راهكار استفاده كرد، يعني كيفيت بالا از طريق سرعت دانلود بالا، تاخير كمتر سيار بودن كاربر و عدم نياز به سيم، قيمت ارزان‌تر، قابليت استفاده از VR سنتر‌ها در ديتاسنترهاي اپراتور موبايل در دسترس خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون