• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4881 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۶ اسفند

روايت محمود صادقي از اهداف و راهبرد انتخاباتي انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها

اصلاحات با كانديداي واحد مي‌آيد

محمود صادقي، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي و دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها روز پنجشنبه در كنگره سراسري اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب كه به‌ صورت مجازي برگزار شد، از برنامه‌هاي اين تشكل سياسي در ماه‌هاي آينده گفت. صادقي در سخنان خود بيش از همه به موضوع انتخابات رياست‌جمهوري 1400 متمركز شد و به شيوه‌هايي كه مي‌تواند زمينه‌ساز برگزاري پرشور اين انتخابات شود، تاكيد كرد. صادقي در بخشي از سخنان خود در اين نشست عنوان كرد كه «بايد به مردم اميد داده شود كه به صندوق‌هاي راي برگردند و در حقيقت منتخبان بايد به وعده‌هاي خود پايبند باشند.» نگراني از مشاركت حداقلي در انتخابات پيش‌رو حالا به دغدغه‌اي جدي ميان كنشگران و احزاب اصلاح‌طلب تبديل شده و بسياري از ناظران و كنشگران سياسي منتسب به اين جريان سياسي طي هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته سعي كرده‌اند كه در مرحله اول برنامه‌ريزي‌هاي انتخاباتي خود را به بازگشت شهروندان پاي صندوق‌هاي راي متمركز كرده و ابتدا چاره‌اي براي مشاركت بينديشند. 
صادقي در ادامه سخنان خود از تصويب اصولي به عنوان راهبردها و برنامه راهنما در انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها خبر داد و گفت كه قرار است اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب با تاسي از آن در انتخابات ۱۴۰۰ حضوري فعال داشته باشد. دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در اين راستا گفته است: «در واقع انجمن اسلامي دانشگاه‌ها در تكاپو است كه با ظرفيت‌هاي علمي كشور و برنامه‌هاي كاربردي مردم را نسبت به انتخابات آينده اميدوار كند.»
در ادامه صادقي به‌ نحوي جزيي‌تر درباره راهبردهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 صحبت كرد و گفت: «توصيه جبهه اصلاحات ايران اين است همه اصلاح‌طلبان كه خود را ذي‌صلاح مي‌دانند، براي اين انتخاب نام‌نويسي كنند.» اين در حالي است كه به تازگي چهره‌هاي متعددي كه به جريان اصلاحات منتسبند، براي حضور در انتخابات 1400 اعلام كانديداتوري كرده‌اند. به‌ علاوه چند حزب اصلاح‌طلب نيز تعدادي از شخصيت‌هاي خود را به عنوان كانديداي حزبي معرفي كرده‌اند و به نظر مي‌رسد سال آينده از سوي اصلاح‌طلبان بيشتر از 10 نفر در انتخابات نام‌نويسي كنند، اما نگراني اصلي اين است كه كانديدايي كه مطلوب آنان است، موفق به عبور ازسد نظارت استصوابي شوراي نگهبان نشود. با اين حال چنانكه چندين نفر هم از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شوند، اصلاح‌طلبان بنا دارند در نهايت از يك چهره واحد حمايت كنند و مانع از تعدد كانديداهاي اصلاح‌طلب و در نتيجه شكستن آرا شوند. در همين راستا بسياري از احزاب اعلام كرده‌اند هر چند كانديداي حزبي خود را براي انتخابات معرفي مي‌كنند اما در نهايت از تصميم جبهه اصلاحات ايران تبعيت مي‌كنند. جبهه اصلاحات ايران به تازگي تشكيل شده و بنا دارد در ادامه فعاليت‌هاي خود، درباره انتخابات 1400 تصميم‌گيري كند. با اين حال برخي مي‌گويند تصميم نهايي زماني اتخاذ مي‌شود كه نتيجه بررسي صلاحيت نامزدها از سوي شوراي نگهبان اعلام شود. صادقي نيز در اين رابطه گفته است: «موضوع ديگر در مورد انتخابات رياست‌جمهوري است. اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه گذشته تلاش مي‌كنند كانديداي واحد اصلاح‌طلب داشته باشند و ضروري نيست مانند انتخابات ۹۲و ۹۶ كانديداي اعتدالي و غير اصلاح‌طلب انتخاب كنند.» دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها همچنين تاكيد كرد: «بهتر است كانديداها تيم همراه خود را مانند معاونت‌ها كه نياز به راي اعتماد ندارند و قطعي است را معرفي كنند؛ چراكه اين گامي براي تشويق مردم براي حضور در انتخابات است.» صادقي اما در حالي از چنين پيشنهادي مي‌گويد كه تاكنون هيچ‌يك از اصلاح‌طلباني كه اعلام كانديداتوري كرده‌اند، دست به چنين اقدامي نزده‌ و باتوجه به بي‌سابقه بودن آن، بعيد است در عمل شاهد چنين اقدامي از سوي كانديداها باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون