• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4881 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۶ اسفند

آذري‌جهرمي تذكر مراجع فرهنگي را علت حذف بسته‌هاي شبانه اينترنت عنوان كرد

محدوديت به ‌ بهانه شب‌زنده‌داري جوانان

اينترنت و فضاي مجازي مدام آماج تصميم‌هاي محدودكننده قرار مي‌گيرد. يك روز با فيلترينگ پيام‌رسان‌ها و اپليكيشن‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي، براي دسترسي به آنها محدوديت ايجاد مي‌كنند، روز ديگر با حذف بسته‌هاي شبانه به بهانه «شب بيداري جوانان» در تصميمي عجيب اقدام به حذف اين بسته‌ها مي‌كنند تا جوانان زودتر بخوابند و به درس و مشق‌شان برسند.
 حذف بسته‌هاي اينترنت شبانه از سوي اپراتورها موضوعي بود كه واكنشي گسترده را از سوي كاربران فضاي مجازي درپي داشت. اگرچه بارها سوال شد كه دليل اين تصميم چه بوده اما تنها پاسخ همين بود كه «رگولاتوري دستور حذف بسته‌ها را داده است». حالا اما وزير ارتباطات توضيحاتي تازه درباره اين تصميم عجيب ارائه كرده و با اعلام اينكه مراجع فرهنگي كشور در رابطه با حذف بسته‌هاي شبانه اينترنت تذكر داده‌اند، تاكيد كرده كه نظر وزارت ارتباطات اين است كه اين بسته‌ها عرضه شوند. 
محمدجواد آذري‌جهرمي كه در گروه تلگرامي خود به پرسش‌هايي كه كاربران خطاب به او مطرح مي‌كنند، پاسخ مي‌داد، به موضوع پرتكرار حذف بسته‌هاي اينترنت شبانه پرداخت و توضيحاتي درباره آن ارائه كرد. بر اساس گفته‌هاي وزير جوان، اپراتورها بسته‌هاي مختلفي براي گروه‌هاي گوناگون عرضه مي‌كنند و با همديگر رقابت مي‌كنند. اپراتورها زماني كه بسته‌ها را عرضه مي‌كنند و يكي از آنها يك بسته را حذف و ديگري نگه مي‌دارد، كاربران به سمت اپراتوري كه بسته را هنوز عرضه مي‌كند، مي‌روند. او تاكيد دارد كه «بايد مراقب باشيم اپراتورها با يكديگر تباني نكنند و به كاربران صدمه بزنند مانند وقايعي كه چندي پيش رخ داد و ايرانسل و همراه اول به‌طور همزمان بسته‌ها را گران كردند و برخي بسته‌ها را حذف كردند.»
آذري‌جهرمي با اشاره به اينكه در بسياري كشورهاي دنيا بسته‌هاي شبانه و نامحدود ارايه مي‌شود، گفت: «اما واقعيت اين است كه اعتراضاتي از سوي مراجع فرهنگي در كشور در رابطه با بسته‌هاي شبانه مطرح شد و ما ابلاغيه‌اي دريافت كرديم كه مي‌گفت كاربران به سمت بسته‌هاي اينترنت رايگان شبانه سوق پيدا نكنند، چراكه تاثير منفي روي دانش‌آموزان و دانشجويان داشت و آنها را شب بيدار نگه مي‌داشت و صبح نمي‌توانستند سر كلاس حاضر شوند.» بنا به گفته وزير ارتباطات، اين توصيه‌ها به اپراتورها هم ارسال شده است. وزير جوان اما برخلاف آن «مراجع فرهنگي» ارائه بسته‌هاي شبانه اينترنت از سوي اپراتورها را يك درخواست درست و منطقي دانست. 
او باور دارد كه «منطق حكم مي‌كند شبكه‌هاي ارتباطي هم مانند شبكه‌هاي برق كه ساعت اوج مصرف و كم مصرفي دارند، در ساعات كم مصرفي بسته‌هايي با قيمت كمتر ارايه بدهند تا به اين واسطه مشتريان را به سمت ساعات كم‌مصرف هدايت كنند» و بر همين اساس ظاهرا دو ماه پيش از اپراتورها خواستند كه بار ديگر اين بسته‌ها را به صورت انبوه ارائه كنند: «بر اساس اين ابلاغيه، منطق زير پا گذاشته شده بود؛ منطقي كه ايجاب مي‌كند ساعت يك شب بسته‌هاي ارزان‌قيمت ارائه شود. همين منطق باعث شد ما دوباره اپراتورها را فرا بخوانيم و به آنها توصيه كنيم بسته‌هاي شبانه را ارائه كنند تا بخشي از بار شبكه به ساعت‌هاي كم‌باري انتقال دهند. البته ما دخالتي در اين موضوع نداريم و به نظر مي‌رسد اگر يك اپراتور بسته شبانه ارائه كند، در بازار رقابتي اپراتورهاي ديگر نيز چاره‌اي ندارند جز اينكه بسته شبانه تعريف كنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون