• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4882 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ اسفند

روحاني در گفت‌وگوي تلفني با الكاظمي:

امنيت، صلح و آرامش عراق اولويت ايران است

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه امنيت، يكپارچگي، صلح و آرامش در عراق مورد توجه جدي و اولويت ايران است، گفت: ما با هر گونه مداخله خارجي در امور داخلي عراق مخالفيم و آن را به ضرر اين كشور و كل منطقه مي‌دانيم. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حسن روحاني بعدازظهر شنبه در تماس تلفني با مصطفي الكاظمي، نخست وزير عراق با اشاره به ظرفيت‌هاي فراوان همكاري‌هاي ايران و عراق به عنوان دو كشور همسايه افزود: ارتقاي سطح روابط اقتصادي همپاي روابط سياسي از اهميت بالايي برخوردار است و تسهيل در صدور رواديد تجاري براي تجار و بازرگانان و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري خصوصي مي‌تواند به توسعه اين روابط كمك كند. رييس‌جمهوري در ادامه با تاكيد بر اينكه امنيت، يكپارچگي، صلح و آرامش در عراق مورد توجه جدي و اولويت ايران است، تصريح كرد: ما با هر گونه مداخله خارجي در امور داخلي عراق مخالفيم و آن را به ضرر اين كشور و كل منطقه مي‌دانيم.
روحاني همچنين با اشاره به اينكه ميلياردها دلار ارز متعلق به ايران در بانك‌هاي عراق برخلاف قانون بلوكه شده و به ‌رغم قول‌هاي مكرر مسوولان عراق هنوز منابع متعلق به ايران آزاد نشده است بر ضرورت آزادسازي فوري منابع ارزي ايران در عراق تاكيد كرد. او حضور نظاميان امريكايي در كشورهاي منطقه از جمله عراق را موجب بي‌ثباتي و ناآرامي دانست و افزود: امريكايي‌ها هميشه در منطقه نقش تخريبي داشته‌اند و تسريع در اجراي مصوبه پارلمان عراق در مورد خروج نظاميان امريكايي از اين كشور مي‌تواند به برقراري صلح و ثبات و آرامش در اين كشور و منطقه كمك كند. رييس‌جمهوري با بيان اينكه مشكلات و مسائل منطقه بايد توسط خود كشورهاي منطقه حل و فصل شود بر آمادگي جمهوري اسلامي براي همكاري با كشورهاي منطقه در اين زمينه با هدف حفظ امنيت و صلح و آرامش تاكيد كرد. روحاني همچنين با اشاره به توافقات تهران- بغداد براي توسعه و تعميق مناسبات دوجانبه از جمله پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره و همكاري‌ها در حوزه انرژي و تبادلات مرزي و ترانزيتي بر ضرورت تسريع در اجرايي و عملياتي شدن اين توافقات تاكيد كرد و افزود: خوشبختانه اقدامات مهمي در اين زمينه انجام شده و گام‌هاي خوبي برداشته شده است و بايد تلاش كنيم تا اين رابطه بيشتر و مستحكم‌تر شود. 
مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق نيز در اين گفت‌وگو از جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور دوست و همسايه خوب عراق نام برد و با تاكيد بر توسعه و تعميق روابط دو كشور در همه زمينه‌ها، آغاز عمليات پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره و اتصال خط‌آهن دو كشور را گام مهمي در مسير توسعه روابط اقتصادي و تجاري بغداد- تهران عنوان كرد. او با قدرداني از ايران به خاطر كمك‌ها به برقراري امنيت و ثبات در عراق، تحريم‌هاي امريكا عليه ايران را غيرقانوني و ظالمانه خواند و گفت: خوشبختانه با تغييرات ايجاد شده در دولت امريكا شرايط جديدي براي همكاري كشورها فراهم شده و عراق همه تلاش خود را براي رفع كامل تحريم‌ها عليه ايران به‌ كار خواهد بست. نخست‌وزير عراق همچنين از تشكيل كميته‌اي ويژه در اين كشور براي تسهيل در فرآيند تزانزيت كالا بين دو كشور خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون