• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4882 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ اسفند

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا اعلام كرد

تكليف سفرهاي نوروزي مشخص شد

سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا ضمن تشريح آخرين وضعيت بيماري كرونا در كشور و همچنين خوزستان، تصميم اتخاذ شده براي تعطيلات و سفرهاي نوروزي در جلسه امروز ستاد را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، دكتر عليرضا رييسي در حاشيه شصتمين جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا، گفت: در حال حاضر در دنيا يكي از نگراني‌هايي كه كارشناسان سازمان بهداشت جهاني هم آن را اعلام مي‌كنند، اين است كه با شروع واكسيناسيون اين بيم وجود دارد كه دولت‌ها يا حتي مردم به‌جاي تمركز بر روند مديريت و كنترل بيماري كرونا، ذهن‌شان فقط به سمت واكسيناسيون منحرف شود. زيرا اگر قرار باشد واكسيناسيون به تنهايي مورد توجه قرار گيرد و پروتكل‌ها رعايت نشود و ساير اقدامات مورد نياز براي كنترل بيماري انجام نشود، واكسيناسيون به تنهايي در اين زمان كوتاهي كه از آن گذشته قطعا خيلي مفيد نخواهد بود؛ چراكه اولا همه مردم دنيا در طول يكسال قطعا واكسينه نخواهند شد و از طرفي براي تاثير واكسن قطعا نياز است كه ۷۰ درصد مردم دنيا و كشورها واكسينه شوند تا يك ايمني جمعي خوب حاصل شود و مدت زماني هم طول مي‌كشد تا واكسن بخواهد اثر كند. بر همين اساس حتما نياز است و توصيه مي‌شود كه ما با وجود و ورود واكسن مبادا از ساير اقدامات كرونا غافل شويم.
رييسي درباره وضعيت بيماري كرونا در كشور گفت: در سطح كشور و استان‌هاي مختلف روند بيماري در مجموع يك روند تقريبا با ثبات است؛ گرچه گردش ويروس انگليسي در اكثر استان‌ها اتفاق افتاده است. او درباره استان خوزستان نيز گفت: استان خوزستان وضعيت متفاوتي دارد و همچنان روند بيماري صعودي است و ميزان بيماران افزايش يابنده است و تعداد بيماران بستري بالاست و به دنبال آن مرگ و ميرها هم قطعا بالاست و شايد بالاتر هم برود.
رييسي گفت: به همين دليل خواهش آن است كه مردم خوب و عزيز خوزستان كه دين بزرگي بر گردن همه ما دارند و مردم قهرمان خوزستان به عنوان مدافعان اصلي اين سرزمين در نخستين روزهاي جنگ شجاعانه و با صبوري و با شجاعت بالا ايستادگي كردند، اميدوارم در مبارزه با اين ويروس جهش يافته هم همچنان پرقدرت بايستند و ويروس را مغلوب كنند كه قطعا اين اتفاق خواهد افتاد.
او ادامه داد: در استان خوزستان، شادگان يكي از شهرهايي است كه ميزان بيماري در ابتدا بالا رفت و جزو اولين شهرهايي بود كه درگير ويروس جهش يافته بود. اما خوشبختانه با افزايش رعايت پروتكل‌ها توانستند به خوبي بيماري را كنترل كنند و وضعيت بيماري در شادگان اكنون رو به نزول است و جاي خوشحالي دارد. اين موضوع نشان داد كه اگر دست به دست هم دهيم و پروتكل‌ها را با دقت و سختگيري رعايت كنيم، قطعا مي‌توانيم بيماري را شكست دهيم.
رييسي استان چهارمحال و بختياري را ديگر استاني معرفي كرد كه درباره آن نگراني دارند و گفت: گرچه هنوز خيلي موارد بيماري افزايش نيافته اما نشانه‌هايي مي‌بينيم كه نياز است دقت بسيار بيشتري در مورد اين استان انجام شود كه مبادا درگير ويروس جهش يافته انگليسي شود و اين ويروس جايگزين ويروس ووهان شود و درگيري را بالاتر برد. البته گردش ويروس در سطح كشور گزارش شده وگرچه موارد غالب هنوز همان ويروس قبلي است، اما با توجه به قدرت سرايت بالاي ويروس انگليسي خطر جايگزين شدن آن با ويروس قبلي وجود دارد.
او همچنين گفت: در مورد استان‌هاي قزوين و همچنين تا حدودي استان البرز بايد مراقبت بيشتري شود. اميدوارم با افزايش رعايت پروتكل‌ها بتوانيم اين ويروس را هم كنترل كنيم. رييسي افزود: به طور كلي در كشور روند بيماري باثبات و ميزان فوتي‌ها هم باثبات است. خوشبختانه در استان‌هاي شمالي نيز با مديريت خوبي كه انجام دادند روند بيماري رو به كاهش است؛ گرچه هنوز خطر كاملا رفع نشده اما اگر به همين شكل پروتكل‌ها رعايت شود مي‌توانيم شاهد باشيم در هفته‌هاي آينده استان‌هاي شمالي هم به ثبات خواهند رسيد.
خطر موج جديد كرونا با شكل‌گيري سفرها
رييسي در ادامه با اشاره به مصوبات ستاد كرونا براي تعطيلات نوروز گفت: امروز بحث‌هاي مختلفي مطرح شد، از جمله بحث تعطيلات عيد نوروز و سفرها. گرچه كه روز قبل هم وزير بهداشت درباره اينكه سفرها مي‌تواند بسيار خطرناك باشد و منجر به انتقال ويروس شود و اين ويروس جهش يافته كه قدرت سرايت بالايي دارد، اگر از استاني به استان ديگر جابه‌جا شود قطعا مي‌تواند آن استان را درگير كند و اگر اين سفرها اتفاق بيفتد، استاني كه اكنون وضعيت باثباتي دارد، مي‌تواند قطعا وضعيتش بدتر شود و موج جديدي شكل بگيرد.
رييسي ادامه داد: به همين دليل بايد سفرها تا حد امكان انجام نشود. درست است كه مردم واقعا تحت فشار بوده و هستند. اكنون سه عيد مي‌گذرد؛ سال ۱۳۹۸ سيل بود، ۱۳۹۹ كرونا و امسال هم كرونا و ويروس جهش يافته. گرچه شايد فشار روحي و رواني و خستگي مردم باعث شود كه تحمل  و آسيب‌پذيري را داشته باشند، اما خواهشي كه داريم اين است كه تا حد امكان اين سفرها به هيچ‌وجه انجام نشود تا امسال را هم با شرايط ثابتي بگذرانيم و از سال آينده كه بحث واكسيناسيون كامل‌تر مي‌شود و قطعا سال‌هاي بعد مي‌توانيم تعطيلات بهتري داشته باشيم، آن هم همراه با عزيزان‌مان در كنار يكديگر كه مبادا به دليل سفرهاي چند روزه عزيزان‌مان ديگر در كنار ما نباشند كه اين ضايعه‌اي جبران‌ناپذير است.
رييسي گفت: در عين حال به‌‌رغم صحبت‌هايي كه در ستاد ملي هم بحث شد و نظر عزيزان اين است كه بر اساس مصوبه‌اي كه در ستاد داشتيم اين بود كه در شهرهاي قرمز و نارنجي سفر كاملا ممنوع شود و در ساير شهرها اعم از زرد و آبي با رعايت پروتكل‌هاي بسيار سختگيرانه بتوانند سفرهاي ضروري خودشان را انجام دهند. البته ما همچنان تقاضا داريم كه از سفر اجتناب كرده و سفرهاي غيرضرور را تحمل كنند و امسال ممنوع باشد. البته بر اساس مصوبه‌اي كه هست در شهرهاي قرمز و نارنجي كاملا ممنوع است و در ساير شهرها هم با رعايت شيوه‌ها و پروتكل‌هاي سختگيرانه بتوانند به سفر ضروري‌شان برسند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون