• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4882 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۷ اسفند

ابراز اميدواري براي توليد انبوه واكسن انستيتو پاستور از خرداد ۱۴۰۰

رييس انستيتو پاستور با اشاره به زمان اجرايي شدن فاز انساني واكسن انستيتو پاستور، تصريح كرد: اميدواريم خردادماه اولين توليد واكسن براي واكسيناسيون عمومي را داشته باشيم. همچنين واكسن شركت رازي هم به زودي به ثمر مي‌رسد كه اميدواريم با چند ماه تاخير اين واكسن هم قابل عرضه باشد.
به گزارش ايسنا عليرضا بيگلري در برنامه تلويزيوني «غيرمحرمانه» با موضوع «توليد واكسن ايراني كوويد ۱۹» كه روز جمعه ۱۵ اسفندماه با حضور مصطفي قانعي رييس كميته علمي ستاد مقابله با كرونا، حسن جليلي مدير توليد واكسن كرونا در ستاد فرمان اجرايي امام (ره) و حسين ملك افضلي محقق و پژوهشگر برگزار شد، در سخناني گفت: واكسن‌هاي كوويد ۱۹ يا واكسن‌هايي كه عليه كروناي جديد ساخته مي‌شود، يك نوع آن وقتي است كه ويروس را كشت مي‌دهيم و ويروس كشت داده شده غيرفعال مي‌شود و كل بدنه ويروس به عنوان واكسن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين روش سنتي توليد واكسن است كه تقريبا بيش از يكصد سال مورد استفاده قرار گرفته است.
او در اين‌‌برنامه درباره ساختار واكسن افزود: در ساير روش‌ها ممكن است قسمتي از ژن ويروس را وارد يك سلول كرده و در خارج از بدن، آن سلول براي ما پروتييني يا قسمتي از پروتيين يك ويروس را توليد كند و آن پروتيين ساخته شده‌اي كه در بيرون از بدن ساخته شده و يكي از پروتيين‌هاي ويروس است به عنوان واكسن مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه ايمني بدن را تحريك كند. در روش ديگر قسمتي از ژن ويروس را داخل يك ويروس ديگر قرار دهيم و در واقع از آن ويروس دوم به عنوان تاكسي يا ناقل استفاده كنيم كه قسمتي از ژن كوويد را داخل سلول ببرد و در داخل سلول آنتي ژن كوويد را توليد كند كه در اينجا تحريك ايمني صورت مي‌گيرد.
بيگلري همچنين توضيح داد: نمونه ويروس‌هايي كه مي‌توانند به عنوان وكتور استفاده بگيرند، آدنه ويروس يا همان ويروس سرماخوردگي است كه مي‌تواند ژن كوويد را داخل سلول ببرد و باعث تحرك سيستم ايمني شود. و روش ديگري كه در دنيا مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده از‌ام آر ان‌اي يا دستور ساخت پروتيين كوويد ۱۹ است كه مستقيما به بدن تزريق مي‌شود و‌ام آر ان‌اي مي‌تواند به صورت كاملا مستقيم پروتيين يا آنتي ژن مورد نظر ويروس را بسازد و اين آنتي ژن است كه مورد تحريك ايمني مي‌شود. وي افزود: خوشبختانه در كشور ما همه روش‌ها، زيرساخت‌ها و پلتفرم‌ها پيشرفته است و آنچه در شركت بركت شاهد هستيم، ساخت ويروس توسط كشت و استفاده از واكسن غيرفعال است كه مزاياي خود را دارد. واكسني كه در موسسه پاستور با انتقال فناوري و با همكاري كشور كوبا ساخته مي‌شود واكسني است كه در واقع پروتيين ويروس مورد استفاده قرار مي‌گيرد. البته واكسن پاستور، واكسن مشترك‌مان است كه اين واكسن كنتوژه شده و باعث شده تا ايمني زايي افزايش پيدا كند. كه اين واكسن‌ها مزاياي خود را دارند و معمولا بي‌خطرهستند و واكسن موسسه رازي نيز همين مسير را رفته است. بيگلري در ادامه گفت: راه بعدي، راه آدنه ويروس است كه مثال ساده آن واكسن اسپوتنيك روسي است و همين‌طور ويروس آسترازنكا كه از وكتورهاي آدنا ويروسي استفاده مي‌كنند كه نكته‌هاي خاص خود را دارند كه بايد مورد بررسي قرار گيرد. و در انستيتو استور ايران آدنه ويروس نيز ساخته شده است و تست‌هاي حيواني آن پشت سر گذاشته شده ولي هنوز وارد تست‌هاي انساني نشده كه اميدوار هستيم به انجام برسد. وي همچنين عنوان كرد: در زمينه ‌ام ار ان‌اي هم كار شروع شده و كارهاي حيواني آن انجام شده است، ولي با توجه به اينكه‌ام ار ان‌اي شيوه‌اي است كه بايد امتحان خود را پس دهد و اولين‌بار است كه به صورت گسترده از اين روش به عنوان واكسن استفاده مي‌كنيم، قدري بايد تامل كرد كه آزمايش‌هاي خود را پشت سر بگذارد و جمعيت وسيعي از اين واكسن استفاده كنند تا مطمئن شويم عوارض طولاني مدتي بر اين روش مترتب است يا خير.رييس انستيتو پاستور با بيان اينكه با توجه به اينكه زيرساخت واكسن وجود دارد و جواناني آشنا به اين دانش در كشور داريم توانستيم اين عقب افتادگي را جبران كنيم، تصريح كرد: انستيتو پاستور ايران ۱۰۰ سالگي خود را پشت سر گذاشت و امسال وارد قرن دوم فعاليت خود شد. در برابر بيماري‌هاي مختلفي محور تشخيص را بر عهده گرفت و در اوج تحريم ورق را به نفع مردم برگرداند و اين امر فقط با تكيه بر دانش بومي  محقق  شد.
وي با بيان اينكه همه پايه‌هاي پزشكي كشوري واكسن مي‌سازد، رشد مي‌كند و زيرساخت محكمي را فراهم مي‌سازد، ادامه داد: كشوري بتواند دو تا سه واكسن بسازد، مي‌تواند چندين واكسن هم توليد كند. اگر همين واكسن را بخواهيم بخريم بايد چندين برابر هزينه كنيم. در شرايط كرونا عدالتي در توزيع واكسن نبود. امروز دنيا به ۱۶ ميليارد دوز واكسن نياز دارد ولي ۷۰ درصد از واكسن‌هايي كه توليد، توزيع و تزريق شده است، در ۱۰ كشور دنيا است. اگر توليد نكنيم حداقل در يك وقت مناسب واكسني به ما نخواهد رسيد.بيگلري با اشاره به اينكه در بين كشورهاي اسلامي فقط ايران و اندونزي توانستند در عرصه واكسن فعال باشند، گفت: ما افتخار داريم، آبله و فلج اطفال را با واكسن داخلي مهار كنيم. همه ايرانيان واكسني از پاستور در بدن‌شان وجود دارد و كنترل كيفي هم بسيار معتبر است. در مورد كوييد ۱۹ هم با وجود اينكه تاخير اوليه داشتيم، اما همه پلتفرم‌ها را آغاز كرديم و به خوبي پيش رفتيم.
وي با بيان اينكه واكسني كه ما در حال ساخت هستيم دو واكسن است، گفت: يك واكسن براي پيشگيري كامل است يعني افرادي كه اصلا تاكنون كرونا نگرفتند. واكسن ديگر هم واكسني است كه براي افرادي كه تاكنون كرونا گرفته‌اند، توصيه مي‌شود كه اين نوع واكسن بسيارهوشمندانه است.رييس انستيتو پاستور با اشاره به زمان اجرايي شده فاز انساني واكسن انستيتو پاستور، تصريح كرد: اميدواريم خردادماه اولين توليد واكسن براي واكسيناسيون عمومي را داشته باشيم. همچنين واكسن شركت رازي هم به زودي به ثمر مي‌رسد كه اميدواريم با چند ماه تاخير اين واكسن هم قابل عرضه باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون