• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

خبر

پاپ در واپسين روز سفر به عراق: صلح از جنگ قوي‌تر است

پاپ فرانسيس يكشنبه در چهارمين ايستگاه سفرش به اربيل و از آنجا به موصل و نينوا رفت و با مقامات اقليم كردستان عراق و همچنين مسيحيان عراقي ديدار كرد. وي ‌در اين ديدارها بر مساله صلح تاكيد و خاطرنشان كرد: گزينه صلح از جنگ قوي‌تر است. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه شفق‌نيوز، نيچروان بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق در توييتي بعد از ديدار با پاپ فرانسيس اول، رهبر كاتوليك‌هاي جهان در اربيل نوشت: براي من مايه افتخار است كه از پاپ فرانسيس در اربيل استقبال كنم. همزمان با سفر پاپ به اقليم كردستان ما بر پايبندي دايم خود به صلح، آزادي مذهبي و برادري تاكيد مي‌كنيم. همان‌طور كه قهرمانان پيشمرگ و تمام كساني كه فداكاري‌هاي مطلقي را براي دفاع از صلح و آزادي تمام عراقي‌ها انجام دادند، يادآور مي‌شويم. از سوي ديگر مسعود بارزاني، رهبر حزب دموكراتيك اقليم كردستان گفت: سفر پاپ به اربيل يك سفر تاريخي است و پيام‌آور همزيستي مسالمت‌آميز است. پاپ نيز از مردم و اقليم كردستان به دليل ميزباني از مسيحيان و حمايت از آنها طي حملات داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ قدرداني كرد و گفت: كردستان به خانه مسيحيان تبديل شده است. پاپ فرانسيس بعد از ديدار با بارزاني در اربيل به موصل رفت. او قرار است در موصل آيين مذهبي براي قربانيان تروريسم داعش برگزار كند. در اين راستا پاپ فرانسيس در جريان سفر به موصل در كليساي حوش البيعه گفت: نشانه‌ها و آثار جنگ در شهر موصل كاملا واضح است و جاي تاسف دارد كه سرزمين تمدن‌ها در معرض اين هجمه تروريستي قرار گرفته است. او گفت: كاهش فاجعه‌بار تعداد مسيحيان در شهر موصل ناراحت‌كننده است. از خانواده‌هاي مسيحي مي‌خواهم به موصل بازگردند و نقش حياتي خود را ازسر بگيرند. او سپس به شهر قرقوش در نينوا رفت و مورد استقبال گسترده مردمي قرار گرفت.


واشنگتن همچنان در حال ارزيابي حملات راكتي به عين‌الاسد

وزير دفاع امريكا اعلام كرد كه واشنگتن در حال ارزيابي حملات راكتي چهارشنبه گذشته به پايگاه «عين‌الاسد» در عراق بوده و درباره زمان و مكان مناسب واكنش به آن، تصميم‌گيري مي‌كند. به گزارش ايلنا به نقل از اي‌بي‌سي نيوز، «لويد آستين» وزير دفاع امريكا اعلام كرد كه واشنگتن در حال ارزيابي حملات راكتي چهارشنبه گذشته به پايگاه «عين‌الاسد» در عراق بوده و درباره زمان و مكان مناسب واكنش به آن، تصميم‌گيري مي‌كند. او افزود كه در هر زمينه‌اي مي‌خواهيم از مسير ديپلماسي به پيش برويم اما اگر بازدارندگي به شكست منجر شود، بايد مبارزه كنيد. شما براي پيروزي مي‌جنگيد. لويد با اشاره به برخي ادعاها درخصوص سياست‌هاي منطقه‌اي ايران، گفت كه اين كشور كاملا قادر به ارزيابي و نتيجه‌گيري درباره مقصود حملات هوايي امريكاست. او افزود كه آنچه ايران بايد از اين مسا‌له دريافت كند، اين است كه ما از نيروهاي خود دفاع مي‌كنيم. پاسخ ما درخور خواهد بود. اميدواريم كه آنها قدم در مسير صحيحي بگذارند.


دستور اجرايي بايدن درخصوص نحوه برگزاري انتخابات امريكا

جو بايدن رييس‌جمهور امريكا روز يكشنبه دستوري اجرايي را در زمينه برگزاري انتخابات در اين كشور امضا كرد. به گزارش فارس به نقل از اينديپندنت، بايدن در اين دستور اجرايي، آژانس‌هاي فدرال را موظف مي‌كند دسترسي مردم به شركت در انتخابات را افزايش دهند، كاركنان دولت بتوانند براي دادن راي يا نظارت غيرحزبي بر صندوق‌هاي راي مرخصي بگيرند و پايگاه اينترنتي راي‌گيري دولت تحت اصلاحاتي اساسي قرار گيرد. صدور اين دستور اجرايي از سوي بايدن، همزمان با پنجاه و ششمين سالگرد «يكشنبه خونين»، روز سركوب شديد تظاهرات فعالان حقوق مدني درخصوص افزايش حق راي ميان شهروندان صورت مي‌گيرد. در نتيجه سركوب اين تظاهرات حدود ششصد شهروند امريكايي مجروح شدند. بايدن همچنين قصد دارد ضمن سخنراني در مراسمي به همين مناسبت اعلام كند: «هر فرد واجد شرايط بايد قادر باشد راي دهد و راي او نيز شمرده شود.»


ادامه اعتراض به وضعيت اقتصادي در لبنان

با ادامه مشكلات اقتصادي لبنان، اعتراضات در اين كشور همچنان ادامه دارد و شنبه شب نيز در پايتخت و برخي مناطق ديگر تظاهرات برگزار كردند. به گزارش ايرنا، موج جديد اعتراضات در لبنان در پي بحراني شدن اوضاع اقتصادي اين كشور، از روز سه‌شنبه هفته گذشته ازسر گرفته شده است و شهروندان لبناني ديشب نيز با حضور در مناطق مختلف اين كشور عليه وضعيت معيشتي تظاهرات كردند. در پنجمين روز از اعتراض به وخامت اوضاع معيشتي و كاهش ارزش پول ملي در لبنان، معترضان شنبه در شماري از شهرهاي اين كشور جاده‌ها و معابر را مسدود كردند. در همين ارتباط، روزنامه القدس العربي گزارش داد كه معترضان لبناني عصر شنبه با مسدود كردن خيابان‌ها در مناطق مختلف اين كشور براي پنجمين روز متوالي به وضعيت موجود اعتراض كردند. بنا بر اين گزارش، معترضان جاده اصلي در منطقه شويفات در استان جبل لبنان و همچنين جاده‌هاي منطقه «بشاره الخوري»، «قصقص»، «سليم سلام» و «الكولا» در بيروت را مسدود كردند. تعدادي از معترضان نيز در مقابل بانك مركزي منطقه «الحمرا» و در نزديكي پارلمان لبنان تجمع و سياست مالي مديرعامل اين بانك را محكوم كردند. اين در حالي است كه چهارشنبه گذشته «ميشل عون» رييس‌جمهوري لبنان، خواستار تحقيق درباره علت سقوط ارزش پول ملي شد و از رييس بانك مركزي اين كشور خواست نتيجه تحقيقات در اين باره را فوري دراختيار دستگاه قضايي قرار دهد تا متخلفان در صورت اثبات تخلف تحت پيگرد قرار گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون