• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

مروري بر آثار احمد ميرزا در دقيقه 90 برگزار مي‌شود

فرش‌هايي كه براي حرف زدن پاره مي‌شوند!

كافه گالري راوي هنر از 22 اسفند 99 به مدت يك هفته ميزبان منتخبي از آثار احمد ميرزا (ميرزازاده) هنرمند عرصه نقاشي‌ و نقاشيخط مي‌شود تا به اين ترتيب با برپايي يكي از آخرين نمايشگاه‌هاي قرن چهاردهم خورشيدي به پيشواز سال و قرن جديد برود. احمد ميرزا درباره فضاي آثار اين نمايشگاه و تفاوت آن با نمايشگاه‌هاي قبلي‌اش گفت: «اين هفتمين نمايشگاه انفرادي من است. 
سه نمايشگاه انفرادي خارج از كشور داشته‌ام و چهار نمايشگاه هم در داخل. اين نمايشگاه شامل تعدادي خط فرش، خط آيينه و كارهاي اسپيرال يا چرخشي است كه خط‌ها در آنها دفرمه شده و مفهوم دگرگوني و استحاله را به مخاطب مي‌رساند. به لحاظ ابعاد بيشتر آثار بزرگ و تعدادي هم كارهاي كوچك است.»
اين هنرمند در توضيح سبك ابداعي خود با عنوان خطفرش افزود: «خطفرش اصطلاحي است كه براي اولين‌بار در نمايشگاه سال گذشته‌ام، در گالري شكوه به كار رفت. اين اصطلاح بعد از گفت‌وگويي طولاني كه با مدير هنري‌ام داشتم به ذهنم خطور كرد. در تكنيك خطفرش، تكه‌هاي فرش‌هاي قديمي و دست‌بافت كه ساليان سال زير پاي ما ايراني‌ها بوده تبديل مي‌شوند به حروف خوشنويسي. انگار مي‌خواهند حرفي بزنند از دل تاريخ و از گذشته‌ها، براي اين مجموعه تعدادي فرش مندرس و صدمه‌ديده كه قابليت ترميم و مرمت نداشتند خريدم. زماني كه مي‌خواستم اين فرش‌ها را بريده و قطعه‌قطعه كنم تا از دل آن اين حروف را درآورم اين كار خيلي سخت بود، چون خودم تعلق‌خاطري به اين دست‌بافت‌هاي زيبا و رويايي دارم. اين فرش‌ها بايد تكه‌پاره شده و تبديل به حروف شود تا روي بوم حرف تازه‌اي بزنند.» 
احمدميرزا درباره وضعيت اين روزهاي نقاشيخط در ايران نيز تصريح كرد: «اين روزها بازار دچار يك ابتذال و تكرار شده و آن را به صنايع دستي بي‌كيفيت تبديل كرده حتي در سطح برخي گالري‌هاي معروف يا حراجي‌ها ديده مي‌شود،‌ گرچه اكثر گالري‌ها از بر‌گزاري نمايشگاه نقاشيخط دوري مي‌كنند به‌نظر دليل آن را تقليدي بودن يا ضعف آثار مي‌توان ذكر كرد مثلا تركيب‌بندي يا هارموني‌هاي اشتباه از طرفي متخصصين اين عرصه براي تشخيص آثار فاخر و آوانگارد بسيار كم هستند همين باعث شده كشف يك هنرمند نو ظهور در عرصه هنر به تعويق بيفتد. ضعف ساختاري آثار هنري گاهي در پيشكسوت‌ها نيز ديده مي‌شود. فضاي مجازي و ديجيتال به رشد قارچ‌گونه نقاشيخط كمك كرده از طرفي برخي از خوشنويسان بدون آموزش مباني نقاشي و طراحي به عرصه رنگ و قلم‌مو پا نهاده نمي‌توانند آثار استاندارد خلق كنند پس ناچار به تقليد روي آورده يا شلنگ و تخته مي‌اندازند. اي كاش اول مشق نقاشي مي‌كردند بعد از آن به خلق آثار و ارايه آن مي‌پرداختند زيرا در آينده اين آثار مبتذل باعث خجالت خودشان خواهد بود آنها كه هنوز در فضاي سنتي قرار دارند براي فروش يا ديده شدن دست به رنگ و بوم مي‌زنند و از بد حادثه سعي در ساختارشكني و مدرنيزه كردن خوشنويسي دارند عده‌اي هم فونت‌هاي مزخرفي درست كرده و به اسم خط قالب مي‌كنند كه مريدان فراواني دارد. اين افراد سعي در يادگيري نداشته و شتابزده مي‌خواهند وارد بازار شوند انگار از قافله عقب مي‌افتند. ما در دوران معاصر يا پسامدرن هستيم و خلق مدرن بدون تفكر محلي از اعراب ندارد مگر در كامل كردن پازلي يا اتصال دوره كلاسيك به مدرن يا گره زدن دوران مدرن به معاصر به دليل عدم شناخت و عدم توانايي در بازار جهاني هنر جايگاهي نداريم. هنوز در گير تفكرات محض سنتي يا مدرن زده تو خالي هستيم اين تضادهاي شديد براي هنرمند ايراني قابل هضم نيست مگر به تفكر و بينش عميقي دست پيدا كرده و جايگاه خود را در هستي و تاريخ پيدا كند.
 مساله بعدي نظارت دستگاهي قوي براساس حضور منتقدين بي‌غرض است يعني افرادي كه بتوانند بدون هيچ مماشاتي متخلفين و متقلبين يا شيادان را توبيخ كرده و اجازه ترويج ابتذال را به هيچ احدي‌الناسي ندهند. 
افتتاحيه اين نمايشگاه جمعه ۲۲ اسفند ۹۹ از ساعت ۳ تا ۸ شب خواهد بود و نمايشگاه در روزهاي بعد از گشايش از ۱۱تا ۸ شب به مدت يك هفته ميزبان علاقه‌مندان است. كافه گالري راوي هنر در اقدسيه، خيابان موحد دانش، خيابان فيروز‌بخش، خيابان باستان، بعد از تقاطع اول پلاك ۹ واقع است و علاقه‌مندان براي اطلاعات بيشتر درباره اين نمايشگاه مي‌توانند با شماره تلفن ۲۶۴۵۴۸۸۱ تماس بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون