• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4883 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند

در قالب يك اثر پژوهشي آموزشي

«هندپن» خواندني شد

كتاب آموزشي «هندپن» به نگارش و اجراي مهدي ديزاني در قالب يك لوح فشرده تصويري و يك اثر تاليفي پيش روي مخاطبان قرار گرفت. 
به گزارش مهر، كتاب آموزش‌ساز «هندپن (هنگ‌ درام)» به همراه لوح فشرده تصويري با نگارش و اجراي مهدي ديزاني توسط نشر «خنياگر» پيش روي مخاطبان قرار گرفت. در پشت جلد كتاب درباره معرفي اين اثر مي‌خوانيم: 
هندپن (هنگ‌درام) از سازهاي كوبه‌اي كوك‌شونده است كه در سال دو هزار ميلادي، پس از سي سال تحقيق، توسط فليكس روهنِر و سابينا شارِر، صاحبان كمپاني پانارت در بِرن سوييس، اختراع شده و از موفق‌ترين و محبوب‌ترين سازهاي ابداعي در سال‌هاي اخير است كه به سرعت توانسته در دل مردم جهان جا باز كند. صداي آرامش‌بخش، پر از هارمونيك و غني آن باعث محبوبيتش در جهان شده و رنگ جديدي به بسياري از سبك‌هاي موسيقي افزوده است. در كتاب حاضر مولف جُنگي از مطالب مربوط به هندپن، از تاريخچه، تشريح ساختار، فرآيند ساخت، انواع مدل‌ها، كوك‌ كردن، نحوه محافظت و انواع متدهاي آموزش آن را تاليف كرده است. در متدهاي غربي آموزش هندپن بيشتر از الگوهاي تصويري يا حروف استفاده مي‌شود كه درك دقيقي از ريتم را به نوآموزان موسيقي ارايه نمي‌دهند. مولف در كتاب حاضر، با روش ابداعي خود كه نتيجه 10 سال ممارست اوست، هم از نت‌نگاري خطوط حاملِ سازهاي كوبه‌اي بهره برده و هم شماره‌گذاري ساز هندپن كه براي هر نوع هندپن قابل استفاده و در هيچ ‌يك از متدهاي غربي تا به حال استفاده نشده است. اين كتاب براي هنرجويان مبتدي طراحي شده و ضمن تدريس گام‌به‌گام هندپن هنرجو را با ريتم‌خواني و ريتم‌هاي مختلف نيز آشنا مي‌كند. در لوح فشرده همراه كتاب اجراي تصويري تمامي درس‌ها درج شده است تا هنرجوياني كه دسترسي به معلم ندارند، بتوانند از اين مجموعه به عنوان خودآموز بهره بگيرند.
مهدي ديزاني مولف اثر نيز در مقدمه خود براي اين كتاب مي‌نويسد: 
كتاب حاضر كار 10 سال تحقيق و ممارست بر ساز خلاقانه هندپن است كه بيست سال است پا به عرصه موسيقي نهاده است. اين ساز در اروپا به اشكال و سبك‌هاي گوناگوني تدريس مي‌شود كه هر يك گوياي هدفي در فراگيري اين ساز هستند و نمي‌توان گفت كدام‌ يك نسبت به ديگري برترند اما بعضا روش‌هاي تكنيكي پيچيده‌اي دارند. اين ساز فراتر از يك ساز ملوديك يا ريتميك است و آموزش‌هاي تصويري براي كساني كه قبلا آموزش موسيقي را فرا گرفتند شايد مناسب و روان باشد، اما براي آموزش و انتقال جان مطلب به هنرجويان مبتدي قطعا مشكل‌آفرين است و هنرجوي مبتدي را كه به موسيقي آگاهي كامل ندارد، نمي‌توان با متدهاي تصويري يا تنها فقط با شماره‌گذاري نت‌ها به درك صحيح ريتم و ملودي رساند. نگارنده كتاب مدت ۱۰ سال با اين ساز در جنگ و گريز بوده تا با ابداع يك سبك آموزش بسيار روان، تكنيكي و جامع هنرجويان را به ادامه مسير آموزش اين ساز دلنواز علاقه‌مند و نيز با ريتم‌هاي مختلف و ملودي‌هاي زيبا آشنا كند. ساز هندپن بسيار پيچيده و تكنيكي است و تفريح و لذت‌ بردن از شنيدن صداي گوشنواز آن فقط يك بعد اين ساز است. سازي است كه با نواختن آن در آنِ واحد هم ملودي با بهترين كيفيت و هم ريتم با لمس‌ ساز در ذهن تداعي مي‌شود، در صورتي‌ كه در سازهاي ديگر درك عميق ريتم و ملودي به ‌اين صورت‌ همزمان ميسر نيست. به توصيه نگارنده براي درك عميق ريتم، ملودي و نيز با شناخت ضرب‌هاي قوي و ضعيف ريتم‌هاي مختلف بهتر است هنرجو ابتدا اين ساز را آموزش ببيند تا به حس عميقي از تلفيق ريتم و ملودي در ذهن خود برسد و سپس فراگيري ساز اصلي خود را آغاز كند. سي سال تجربه نگارنده در تدريس سازهاي تار، سه‌تار (ملوديك) و سازهاي كوبه‌اي (ريتميك) موجب شد در نگارش اين كتاب از تجربيات گذشته بهره فراوان ببرم و در طراحي نت‌نويسي آن از خط موسيقي سازهاي كوبه‌اي و شماره‌گذاري نت‌ها بر ساز هندپن استفاده كنم كه روشي جديد در نت‌نگاري و آموزش اين ساز محسوب مي‌شود. محتواي كتاب بسيار روان است و هنرجو گام‌به‌گام با تكنيك‌هاي اوليه اين ساز آشنا شده و با تمرينات دقيق روزانه مي‌تواند به‌ راحتي تكنيك‌هاي آن را فرا گيرد و نيز از نواختن آنها لذت ببرد. در جلد اول، ابتدا هنرجو با تاريخچه كامل اين ساز و نحوه نگهداري آن آشنا مي‌شود و در ادامه تئوري مقدماتي، ريتم‌خواني، تمرينات آموزشي و تكنيك‌هاي اوليه ساز را آموزش مي‌بيند. درس‌ها كوتاه طراحي شده‌اند تا هنرجو راحت‌تر آنها را حفظ كند و به ‌مرور زمان حركت دستانش روي ساز روان‌تر و سريع‌تر شود. در جلد دوم هنرجو با تكنيك‌هاي پيشرفته‌تر و انواع آكوردهاي موجود در اين ساز و مدولاسيون به گام‌هاي ماژور و مينور همسايه و نيز با افكت‌هاي كوبه‌اي تكنيكي آشنا خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون