• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4887 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ اسفند

عضو ارشد موتلفه و سخنگوي جمعيت رهپويان عليه كانديداتوري سعيد محمد اظهارنظر كردند

دردسرهاي يك كانديداي جوان اصولگرا

سعيد محمد كانديداي اصولگرايي كه با پيشينه نظامي قدم در كارزار انتخابات گذاشته، بخش چشم‌گيري از اخبار انتخاباتي را به خود اختصاص داده است. او طي ماه‌هاي گذشته تلاش كرده تا حمايت اصولگرايان را به دست بياورد اما به نظر مي‌رسد حال در روزهاي پاياني 99 و 3 ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوري 1400، نه‌تنها توفيقي در اين زمينه نداشته، بلكه عملا وارد كشمكشي جدي با اصولگرايان شده است. از اين‌رو ظاهرا محمد قصد دارد به‌طور مستقل از ديگر كانديداها وارد گود رقابت شود. چنانكه ظاهرا پيشنهاد ائتلاف برخي كانديداهاي با پيشينه نظامي را هم نپذيرفته است؛ با اين حال به نظر مي‌رسد مخالفت اصولگرايان با سعيد محمد در حد انتقاد نيست و ظاهرا بحثي جدي‌تر مطرح است.
سعيد محمد هفته پيش با حكم فرمانده‌كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبياء كنار رفت. متن منتشر شده درباره حكم فرمانده سپاه گمانه‌زني‌هاي متعددي را برانگيخت اما او گفته صرفا به اين خاطر كه حضورش در قرارگاه خاتم‌الانبياء شائبه انتخاباتي نداشته باشد، از اين سمت كناره‌گيري كرده است. همزمان در شرايطي كه تا همين ديروز هم همچنان شايعه‌هايي درباره بركناري سعيد محمد مطرح بود، حميدرضا ترقي از اعضاي ارشد حزب موتلفه در اين باره صحبت كرد و به نوعي به اين گمانه‌زني‌ها رسميت بخشيد. 
كدام تخلف محمد؟
حميدرضا ترقي ديروز درباره سعيد محمد گفت: «كنار رفتن ايشان از فرماندهي قرارگاه خاتم به‌ دليل انتخابات نبوده و خود ايشان هم تخلفاتي داشته كه قطعا اين مساله امتيازي منفي در بررسي صلاحيت ايشان خواهد بود.» اين عضو ارشد حزب موتلفه البته توضيح نداده كه تخلف سعيد محمد چه بوده اما آنچه مسلم است محمد تا چند روز پيش همچنان به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء فعاليت مي‌كرد و آنچه ترقي به ايسنا گفته، به‌ تعبيري اولين اظهارنظر رسمي در تاييد شائبه بركناري سعيد محمد است. موضوعي كه از اين جهت حايز اهميت است كه ممكن است بر تاييد صلاحيت او تاثير بگذارد. به ‌علاوه چنانچه او بركنار شده باشد، به نوعي ممكن است مشروعيت خود را ميان بدنه اجتماعي حامي اصولگرايان از دست بدهد و حتي در صورت دريافت تاييديه شوراي نگهبان، با چالش افكار عمومي مواجه خواهد بود.
در همين حال ترقي در بخش ديگري در صحبت‌هايش درباره سعيد محمد گفته است: «ايشان اصلا در فضاي اصولگرايان مطرح نيست، فقط در فضاي مجازي مطرح است و روي ايشان كار شده است.» جالب آنكه ترقي از اولين افرادي بود كه اعلام كرد سعيد محمد در حال رايزني با احزاب اصولگرا براي جلب ‌اعتماد آنان است و حال به عنوان اولين چهره اصولگرا اعلام كرده سعيد محمد به ‌خاطر تخلفاتي بركنار شده است. به اين ترتيب مي‌توان گفت حزب موتلفه اسلامي احتمالا از مخالفان سرسخت سعيد محمد خواهد بود.نكته ديگر درباره اين كانديداي اصولگراي انتخابات اما آن است كه او به‌طور كامل از سپاه پاسداران جدا نشده و با حكم سردار سلامي به عنوان مشاور فعال خواهد بود. چنانكه اين چند روز نيز برخي منتقدان كانديداتوري چهره‌هايي با پيشينه نظامي از اين مطالبه گفته‌اند كه اگر سعيد محمد به‌واقع قصد داشته با استعفا، از شائبه‌هاي انتخاباتي جلوگيري كند، بايد به‌طور كامل از سپاه جدا شود.
اما از آن‌سو به نظر مي‌رسد سعيد محمد چندان تمايلي به ورود به اين مباحث نداشته باشد و فعلا بر بحث انتخابات متمركز شده است. آنچه انكارناپذير است اختلافاتي ظاهرا جدي است كه طيفي از اصولگرايان با او دارند. پاييز امسال بود كه برخي منابع اصولگرا خبر دادند سعيد محمد در تلاش است تا نظر اصولگرايان را به خود جلب كند و جالب آنكه همان زمان هم بخشي از اصولگرايان مي‌گفتند كه كانديداتوري محمد را چندان جدي نمي‌گيرند. به نظر مي‌رسد آنچه اكنون آشكار و رسانه‌اي شده، ريشه در همان اختلافات قديمي دارد.
دست رد محمد بر سينه فرمانده
با اين همه از سوي ديگر برخي سعيد محمد را كانديدايي جدي در اين انتخابات مي‌دانند و حتي تلاش دارند تا با پيشنهادهاي متفاوت، او را در چارچوب قرار دهند. حسين كنعاني‌مقدم، كنشگر سياسي اصولگرا كه از قضا از جمله سياستمداراني است كه پيشينه نظامي دارد، ديروز گفته شخصا با سعيد محمد گفت‌وگو كرده است. كنعاني‌مقدم مي‌گويد: «پس از جدي شدن شايعه حضور آقاي محمد در زمينه انتخابات صحبت كردم و پيشنهاد ائتلاف با آقاي محسن رضايي را ارايه دادم، باتوجه به اينكه دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سال‌هاست سابقه حضور در صحنه سياسي كشور را دارد، او به خوبي مي‌تواند در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري نقش‌آفريني كند، با توجه به اين موضوع قرار شد كه آقاي محمد پيش از اينكه حضورش را به‌طور رسمي اعلام كند، با آقاي رضايي صحبتي را انجام دهد، اما با اين اقدام اخير، عملا او پيشنهاد ائتلاف را نپذيرفت و قصد حضور مستقل را دارد.»شايد همين نكته كه سعيد محمد تصميم دارد بدون حمايت اصولگرايان وارد رقابت شود، باعث شده كه گروه‌هاي مختلفي از اين جريان سياسي شروع به فعاليت عليه او كنند و به ‌نحوي نگذارند كه او به تنهايي وارد اين كارزار انتخاباتي شود؛ چراكه براي آنان حداقل اين موضوع روشن است كه حتي اگر محمد نتواند آراي لازم را به دست آورد، ممكن است در صورت تكروي در انتخابات بر آراي كانديداي مطلوب اصولگرايان تاثير منفي بگذارد. هر چه هست اكنون مشخص شده كه مخالفت‌ها در اصولگرايان با سعيد محمد تنها به موتلفه‌اي‌ها محدود نيست و ديروز سيدمحمد صادقي، سخنگوي جمعيت رهپويان و از چهره‌هاي كمتر شناخته شده اصولگرا كه به‌ واسطه جايگاه حزبي‌اش در جمعيت رهپويان، قاعدتا به عليرضا زاكاني نزديك است، درباره سعيد محمد گفته است: «نبايد فرمان اداره كشور به خصوص نظام جمهوري اسلامي را به دست افرادي كه خودشان، سوابق‌شان، تيم‌شان، اطرافيان‌شان و مواضع‌شان مشخص و شناخته شده نيست، بدهيم. چه آقاي محمد و چه هر كانديداي جوان ديگري، قطعا موظفند خودشان را در اين چند ماه باقي مانده به‌ خوبي به مردم معرفي كنند. اگر در اين زمينه اشكال يا نقصي داشته باشند قطعا حضورشان در انتخابات خوب نيست. يعني آقاي محمد تا الان سرشناس و شناخته شده نبوده و اينكه اطرافيان ايشان چه‌ كساني هستند يا اعتقادات ايشان چيست، محل سوال است اما فرصت دارد خود را معرفي كند، اگر توانست اين كار را انجام دهد، خب يك گزينه قابل بررسي است اما اگر نتوانست هم شوراي ائتلاف و هم مردم نبايد به كسي كه مورد شناخت نيست، اعتماد كند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون