• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4890 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ اسفند

كشتي «ايران شهركرد» به دليل اصابت شئ انفجاري دچار آتش‌سوزي شد

جزييات يك حمله تروريستي

كشتي كانتينربر «ايران شهركرد» كه متعلق به شركت كشتيراني جمهوري اسلامي است روز چهارشنبه (۲۰ اسفند ماه) در مسير حركتي خود از ايران به اروپا در آب‌هاي بين‌المللي درياي مديترانه به ‌دليل اصابت شئ انفجاري دچار آتش‌سوزي شد. پيش از اين يكي از اعضاي تيم فني بررسي‌كننده آثار حمله به كشتي تجاري «ايران شهركرد» موضوع دست داشتن رژيم صهيونيستي در اين اقدام تروريستي را احتمالي بسيار قوي عنوان كرده بود. كاپيتان كشتي شهركرد در گفت‌وگويي با پايگاه خبري- تحليلي نورنيوز، منتسب به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي جزييات بيشتري از اين حادثه تروريستي را تشريح كرد. كاپيتان كشتي كانتينربر شهركرد در همين راستا گفته است: «روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه جاري ساعت ۶ به وقت محلي در آب‌هاي بين‌المللي درياي مديترانه در موقعيت ۳۳ درجه و ۹/۱۵ شمالي و ۳۳ درجه و ۵/۳۶ شرقي در حدود ۷۵ مايلي از سواحل رژيم صهيونيستي در حال حركت بوديم كه حادثه اصابت شئ انفجاري به كشتي رخ داد. رخداد انفجار با صداهاي مهيبي كه از روي عرشه در محل كانتينرهاي جلو و به فاصله چند ثانيه شنيده شد به وقوع پيوست و متعاقب آن، آتش‌ در كانتينرهاي منفجر شده شعله‌ور شد.»
اين مقام مسوول همچنين گفته است: «طبق گزارش افسر اول كشتي كه در زمان حادثه در پل فرماندهي بود، بين ساعات‌‌5:15 تا 5:30‌ و در فاصله حدود نيم ساعت قبل از حادثه به مدت ۱۵ دقيقه دستگاه موقعيت‌ياب كشتي از كار افتاده ولي در زمان حادثه همه ‌چيز طبيعي بوده است. بلافاصله پس از وقوع حادثه با تلاش كاركنان كشتي آتش به‌ طور كامل مهار شد و براساس دستور كميته واكنش اضطراري سريعا به سمت لنگرگاه  بانياس در كشور سوريه تغيير مسير داديم.»
كاپيتان كشتي شهركرد ادامه داد: «پرسنل امنيتي و نيروهاي فني و غواص وضعيت كشتي را كاملا بررسي كرده و اقدامات لازم براي انجام تعميرات مورد نياز و اطمينان از ايمني كامل شناور آغاز شده است. براساس اعلام تيم‌هاي فني مسوول تعميرات بخش‌هاي آسيب‌ديده، عمليات بازسازي و ايمن‌سازي كشتي حدود ۱۴ روز زمان خواهد برد و پس از آن براساس برنامه قبلي به سمت بندر والنسيا در كشور اسپانيا حركت خواهيم كرد. به عنوان يك دريانورد و كاپيتان كشتي تاكيد مي‌كنم كه براساس قوانين دريايي و عرف بين‌الملل حمله به كشتي‌هاي تجاري كه در حال عبور بدون ضرر در آب‌هاي بين‌المللي هستند نه تنها هيچ توجيهي ندارد بلكه مولد ناامني خطرناكي است كه تجارت و اقتصاد جهاني را با مخاطرات جدي روبه‌رو خواهد كرد و لازم است سازمان‌هاي بين‌المللي ناظر بر كشتيراني تجاري به صورت عاجل به اين‌گونه اقدامات شرورانه رسيدگي و از تداوم آن جلوگيري كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون