• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4890 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ اسفند

علي ربيعي در آخرين نشست خبري سخنگوي دولت در سال 99 تاكيد كرد

1400؛ سال پساكرونا و پساتحريم

 آخرين نشست خبري سخنگوي دولت در روزهاي پاياني سال 1399 روز سه‌شنبه برگزار شد. آغاز اين نشست خبري با ارائه گزارشي مطول از اقتصاد تا سلامت بود. علي ربيعي در بخشي نيز به ‌صورت مفصل مواضع جمهوري اسلامي در قبال شرايط برجام و روابط كشورهاي 1+5 را با ايران تشريح كرد. همچون اظهارنظرها و مواضع ماه‌هاي گذشته سخنگوي دولت تاكيد كرد كه اطمينان دارد در ماه‌های نزدیک آینده، دولت امریکا چاره‌ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم ایران نداشته و زمستان برجام به پایان خواهد رسید. او در ادامه به تاثير تحريم‌ها بر مديريت بحران سلامت حاصل از شيوع كوويد‌19 نيز اشاره كرد و گفت كه با وجود تحریم‌، گذاری موفق در مقایسه با سایر کشورها از کنترل ویروس داشته‌ایم و نوید می‌دهیم که واکسیناسیون در اوایل سال آینده به ثمر خواهد نشست. 
هر چند در حال حاضر بسياري از كشورها فرآيند واكسيناسيون را بسيار زودتر آغاز كرده و وارد فاز تزريق واكسن به شهروندان عادي شده‌اند. ربيعي اما با اشاره به واردات واکسن‌های روسی، چینی و هندی، توضيح داد كه تلاش خواهد شد که واکسیناسیون کادر درمان و افراد آسیب‌پذیر تا پایان سال مطابق برنامه تکمیل شود. 
ربيعي همچنين با اشاره به هدف اصلي تحريم‌ها، گفت: «هدف اصلی قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری تبدیل جامعه به یک دولت پلیسی، ولی ما اجازه ندادیم که هیچ‌کدام از این دو سناریو محقق شود. ما تلاش کردیم نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را تا جایی که ممکن است از آنها دور کنیم و برای کاهش آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم.» اين اظهارات در حالي است كه تقريبا در هيچ كدام از پرونده‌ها يا اتفاقات سياسي و مدني 8 سال گذشته، عملكرد دولت نتيجه‌بخش نبوده ‌است با همه اين اوصاف ربيعي اطمينان داد كه سال 1400 به عنوان سال پسا تحريم و پسا كرونا، اگرچه نه تحريم و نه كرونا به پايان خود نرسيده اما در نقطه حضيض خود قرار دارد و سال بهتري رقم خواهد خورد.
 واردات 50  هزار تن مرغ
سخنگوي دولت در ادامه به پرسشي در مورد اختلال در توزيع مرغ كه اين روزها عكس‌هايي صف‌هاي طولاني مردم براي خريد آن در فضاي مجازي و رسانه‌اي منتشر شده، پاسخ داد. او توضيح داد كه دولت به منظور ایجاد تعادل به تعاونی مرزنشینان و پیله‌وران اجازه داد از محل صادرات در سال‌های ۹۷‌، ۹۸ و ۹۹ خارج از سهمیه ارزی تامین شده واردات کالاهای اساسی و ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه‌های روغنی، مغز‌گردو، بادام هندی، نهاده‌های دامی و دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه‌های گرمسیری و نارنگی وارد کنند. 
ربيعي همچنين اطمينان داد كه با توجه به نزديك شدن ماه رمضان، دولت براي افزايش ذخاير گوشتي و برگرداندن تعادل به بازار به‌رغم جوجه‌ريزي مناسب و تولید قابل قبول مرغ برای حمایت از مصرف‌کنندگان به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد تا ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ هزار تومانی خریداری و وارد کشور کند.

 نگاه تهديدي به اينترنت ماهواره‌اي نداريم
سخنگوي دولت به سوالي در مورد استفاده مردم از اينترنت ماهواره‌اي نيز اشاره كرد و گفت كه اینترنت ماهواره‌ای ضرورتی است و دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده در همه دنیا در حال پیگیری است. به گفته او دولت هم برای توسعه دسترسی به اینترنت در سیستان و بلوچستان و همچنین اخیرا در بشاگرد از آن بهره گرفته است. ربيعي تاكيد كرد «هر شرکت بین‌المللی برای ارائه خدمات می‌تواند پس از اخذ مجوز در ایران خدمت‌رسانی کند و دولت نگاه تهدید محوری به این فناوری ندارد.»
 درمورد برجام مشورت نزديكي با روس‌ها داريم
سخنگوي دولت در بخش ديگري از نشست به سوالي در مورد برجام و اظهارات اخير نماینده بایدن در امور ایران گفته که انتخابات ایران تاثیری در جدول زمانی مذاکرات هسته ای ندارد، پاسخ داد. ربيعي گفت همان‌طور كه انتخابات پیشین امریکا هم تاثیری بر سیاست‌هاي ايران نداشته برعكس آن نيز صادق است. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ما حتی در دولت قبلی امریکا هم اعتقاد داشتیم که اتلاف وقت در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان، اشتباه و همراه با پیامدهای زیانباری خواهد بود، گفت: «امروز، روزنه‌ فرصت باقی‌ مانده برای حل اختلاف به شیوه رضایت‌بخش برای همه طرف‌ها تنگ‌تر از سابق است و اگر از این زمان طلایی استفاده نکند، در آینده نزدیک به خاطر از دست دادن آن افسوس خواهد خورد.»
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در‌خصوص اینکه لاوروف اعلام کرده روسیه در‌صدد است تا با میانجی‌گری میان ایران و امریکا دو کشور را بر تعهدات خود به برجام بازگرداند، تاکید کرد: «ما مشورت نزدیکی با روس‌ها در مورد اجرای کامل برجام داشته و داریم. طبعا روسیه نسبت به چالش عظیمی که امریکا با خروج خود از برجام و تعلل بیش از حد در بازگشت آن برای سایر طرف های برجامی ایجاد کرده است، کاملا آگاه است.»

 انبارها پُر از ميوه است
سخنگوي دولت همچنين ضمن تشريح بازار كالاهاي اساسي تاكيد كرد كه در حال حاضر كمبود روغن وجود ندارد و از اسفند ماه ۲۰۰ هزار تن تولید و در حال توزیع است. همچنين ۴۰ هزار تن ميوه سفارش خرید داده شده و حمل و توزیع در حال انجام و انبارها پر از ميوه است. 
علي ربيعي با اشاره به صف‌هاي طولاني خريد مرغ دولتي و القاي بي‌خبري دولت از اوضاع را ناشي از يك خط عمليات رواني دانست و گفت كه گزارش‌های روزانه از قیمت اقلام مشخص تهیه و هر روز به اطلاع تصمیم‌گیران می‌رسد. در کنار آن گزارش بازرسان و ناظران میدان برای رییس جمهور و معاون اول ارسال می‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون