• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4892 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۴ فروردين

افزايش سفرها، مهماني‌ها، خريدها و ترددها، 4 برابر شدن تعداد شهرهاي قرمز و نارنجي و بازگشت دوباره مرگ‌هاي 3 رقمي «كرونا»

جماعتي كه وزير بهداشت را دور زدند

گروه اجتماعي

 

ديروز، سخنگوي وزارت بهداشت خبر داد كه آمار مرگ روزانه كرونا در كشور دوباره به وضعيت 3 ماه قبل بازگشته و 3 ‌رقمي شده است. سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا روز پنجشنبه خبر داد كه به دنبال سفرهاي نوروزي و ترددهاي غيرضروري در مراكز خريد و برگزاري مراسم عروسي و عزا و مهماني‌ها و شواهد غيرقابل انكار از شلوغي بازارها و خيابان‌ها و در نهايت كاهش شديد رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در كل كشور، تعداد شهرهاي قرمز در ايران در فاصله 25 اسفند تا 12 فروردين از 11 شهر به 46 شهر و تعداد شهرهاي نارنجي هم در همين مدت از 31 شهر به 119 شهر افزايش يافته و در روزهاي آينده و پس از پايان نيمه فروردين ماه بايد انتظار مرگ‌هاي بيشتر و بستري‌هاي بدحال‌تر «كرونا» را داشته باشيم... .
مجموع اين اخبار به يك شائبه تاسف‌آور ختم مي‌شود؛ مردم و مسوولان كشور در يك اقدام هماهنگ نشده اما خودجوش از وزير بهداشت و همكارانش رو برگرداندند. 
آزادسازي سفر به تمام مقاصد گردشگري، فروش بليت قطار، اتوبوس و هواپيما بدون كنترل سلامت خريداران بليت و ناديده گرفتن الزام ارايه نتيجه تست كرونا، آزادسازي رزرو هتل در شهرهاي پرخطر بدون الزام ارايه نتيجه تست كرونا، تساهل و تسامح آشكار نيروي انتظامي در مواجهه با متخلفان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در سطح شهرها و جاده‌هاي كشور و در نهايت ضعف شديد نظارت بر مقررات الزام‌آور اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، مصداق‌هاي غيرقابل انكار حاكي از رو برگرداندن مردم و دولت از يك عضو كابينه و همكاران او در وزارتخانه متولي حفاظت از سلامت است و هنوز معلوم نيست كه اين روگرداني با چه هدفي و به چه دليلي اتفاق افتاده است.

3 ماه زحمت براي كاهش مرگ كرونا دود شد
بر اساس اعلام ديروز سخنگوي وزارت بهداشت، آمار مرگ روزانه كرونا با گذشت كمتر از 3 ماه، دوباره 3 رقمي شد.
سيماسادات لاري ديروز درگزارش خود گفت كه ظرف شبانه‌روز 12 تا 13 فروردين 117 نفر از مبتلايان كوويد 19 در كشور فوت كرده‌اند و در همين بازه 24 ساعته هم 11 هزار و 660 مبتلاي جديد كوويد ۱۹ دركشور شناسايي شد كه از اين تعداد، هزار و ۳۳۰ نفر به دليل وخامت شرايط در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند. بنا به گفته لاري تا ظهر 13 فروردين ماه سال جاري، تعداد كل مبتلايان كوويد 19 در كشور به يك ميليون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر و تعداد كل فوتي‌هاي اين بيماري ويروسي به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر افزايش يافته علاوه بر آنكه در حال حاضر چهار هزار و ۵ نفر از مبتلايان در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها بستري هستند.
افزايش مجدد تعداد بستري‌ها و 3 رقمي شدن مرگ كرونا در كشور آن هم بعد از نتايج موفقيت‌آميز كاهش مرگ و بستري كوويد 19 به دنبال اعمال مقررات سختگيرانه‌اي كه از ابتداي آبان ماه در كشور اجرا شد، نتيجه غيرقابل انكار زير پا گذاشتن پروتكل‌هاي بهداشتي از سوي مردم و مسوولان است. ديروز عكاسان خبرگزاري‌ها، تصاويري از بوستان‌هاي شيراز و تفرجگاه‌هاي اطراف تهران و مراكز گردشگري اصفهان منتشر كردند در حالي كه در تمام اين عكس‌ها، دوربين عكاسان، موج جمعيتي را به نمايش مي‌گذاشت كه با وجود اعلام ممنوعيت حضور در تمام پارك‌ها و اماكن تفرجگاهي در روز 13 فروردين بدون هيچ محدوديتي از سوي ماموران قانون، مشغول تفريح بودند. ظرف روزهاي گذشته در فضاي مجازي تصاويري از برگزاري دو مراسم تشييع جنازه در شهرستان شوش(خوزستان) و ديشموك(كهگيلويه و بويراحمد) با حضور هزاران تشييع‌كننده منتشر شد و تصاوير حاكي از آن بود كه هيچ ممنوعيت و محدوديت قانوني براي برگزاري اين مراسم هم در كار نبوده و در عكس‌ها هم خبري از ماموران انتظامي براي جلوگيري از برگزاري اين مراسم نبود. در آخرين روزهاي سال 1399 صف‌هاي فشرده و شانه به شانه براي خريد ميوه و مرغ با قيمت تنظيم بازار در ميادين ميوه و تره‌بار پايتخت به درازاي 20 متر و 50 متر رسيد و بر اساس شنيده‌هاي «اعتماد» برخي رانندگان اتوبوس‌هاي بين شهري از مبدا رشت به مقصد تهران در روزهاي پاياني اسفند تا هفته اول فروردين با فريب ماموران ترمينال در پايانه‌هاي مسافربري فقط 3 يا 4 مسافر سوار كرده‌اند اما بيرون از ترمينال توقف كرده و در آن حد مسافر سوار كرده‌اند كه برخي مسافران تا رسيدن به مقصد،كف اتوبوس نشسته‌اند و در مسير جاده‌اي هم ماموران پليس راه هيچ نظارتي بر اين تخلف راننده نداشته‌اند.

در كدام خانه دنبال مقصر بگرديم؟
نيمه اسفند ماه، وزير بهداشت، در پيامي سراسري از همه مردم خواست كه با احترام به صدها پزشك و پرستار كه پاي تخت بيماران كوويد 19 فرسوده شده و جان خود را بر اثر خدمت به هموطنان از دست داده‌اند در نوروز 1400 هم از سفر و مهماني و برگزاري مجلس عزا و عروسي چشم‌پوشي كنند تا شكست اين ويروس محقق شود و در حالي كه انتظار اين بود همچون نوروز 1399 دولت محدوديت‌هاي سختگيرانه‌اي براي ترددهاي غيرضروري در تمام استان‌ها اعمال كند، در هفته پاياني سال، در اقدامي ناباورانه، تمام شهرهاي توريستي و مسافرپذير كشور به عنوان شهرهاي بي‌خطر و مجاز براي سفر معرفي شد كه اين اعلام، تير خلاصي بود كه دولت با دور زدن وزير بهداشت به خود شليك كرد چون هفته اول فروردين، كيانوش جهانپور؛ رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت افشا كرد كه با وجود هدف‌گذاري دولت براي دسترسي به بيش از دو ميليون و 800 هزار دوز واكسن كروناي وارداتي تا پايان اسفند ماه و اتمام واكسيناسيون يك ميليون و500 هزار نفر از جمعيت،  اولويت اول به دليل بدقولي فروشندگان جهاني تا پايان اسفند ماه كمتر از 450 هزار دوز واكسن كرونا به ايران ارسال شده بنابراين نه تنها تكميل واكسيناسيون كادر درمان مراقب مبتلايان كرونا هم امكان‌پذير نشده، باقي گروه هدف از «اولويت اول» كه شامل سالمندان و معلولان و جانبازان ساكن در آسايشگاه‌ها بودند هم واكسن كرونا دريافت نكرده‌اند علاوه بر آنكه حالا حتي آغاز فاز دوم واكسيناسيون هم به دليل كمبود جدي واكسن، امكان‌پذير نيست.
در اين شرايط به نظر مي‌رسد كه آزادسازي سفر و كاهش غيرقابل انكار نظارت‌ها بر تخلف از توصيه‌هاي بهداشتي وزارت بهداشت، يك اقدام نانوشته از سوي برخي اعضاي كابينه بوده و برخلاف انتظار، آنچه در نوروز 1400 اتفاق افتاد، نمايش نابخردانه‌اي از ناهماهنگي كابينه و مديران دولت بود. اينكه يك عضو كابينه به الحان مختلف و با زبان تهديد و خواهش خواستار احترام به حقوق انساني شهروندان باشد و باقي كابينه، از اين خواسته، رو برگردانند و به روالي در نقطه مقابل اين درخواست مجوز بدهند، معنايي جز شكست دولت براي تسري هماهنگي و يكدستي كابينه ندارد. در ايام پاياني سال 1399 و پس از اعلام نام شهرهايي دورافتاده و ناشناس به عنوان شهرهاي قرمز و نارنجي ممنوع از سفر و تشديد شائبه دور زده شدن وزير بهداشت توسط دولت و نهادهاي خارج از حيطه اختيار رييس‌جمهوري، اين نجوا در برخي محافل خصوصي شنيده مي‌شد كه وزير بهداشت بايد در قبال اين بي‌توجهي همه‌جانبه و سراسري، حتي به صورت نمادين، استعفا دهد چون اين روال معنايي جز صفر شدن قدرت و اختيار متولي سلامت ندارد. 
اما به نظر مي‌رسد كه وزير بهداشت هم دچار سندرم «بي‌تفاوتي» شده كه بعد از سكوت دو هفته‌اي، ديروز در ياددشت كوتاهي در صفحه اينستاگرام خود، شاعرانگي را به اعتراض ترجيح داد و نوشت:«ويروس سركش انگليسي از راه رسيد، خوزستان را گرفتار كرد، شبانه‌روز تلاش نموديم تا در آن استان كه بيشتر از سه پيك كشوري قبلي گرفتارمان كرد، مهارش كنيم. عملا ضربه شست ويروس موتاسيون يافته را چشيديم، ويروس مهاجم از هوا و زمين به دلايلي كه جاي بحثش در اين مقال نمي‌گنجد به همه جا پر گشود. نوشتيم... گفتيم... التماس كرديم... قسم داديم كه دو تا سه هفته صبوري كنيد. مهلت بدهيد تا مثل سال قبل از فرصت تعطيلات سال نو استفاده كنيم و با تشديد بيماريابي در طرح شهيد سليماني خانه به خانه شعله‌هاي كوچك را شناسايي و مهار نماييم تا به هم نپيوندند و آتش دامن پهنه كشورمان را نگيرد.گفتيم سفر و جمعيت سيال نمي‌گذارد طرح اجرا شود و بيماري نيز از نقاط گرفتار به مراكز پاك‌تر منتقل مي‌شود.گفتيم صف‌هاي طولاني تهيه ارزاق شب عيد، جمعيت سالمند تنيده در اين صف‌ها را گرفتار مي‌كند.گفتيم مي‌دانيم تاب‌آوري مردم مهم است ولي تاب‌آوري مدافعان خسته سلامت پس از ۱۴ ماه كار بي‌وقفه و جانفشاني براي مديريت پيك‌هاي پيوسته نيز مهم است.گفتيم اقتصاد گردشگري اهميت دارد ولي سرمايه اجتماعي نظام سلامت و هزينه‌هاي شيوع مجدد بيماري و اثراتش بر اقتصاد خرد و كلان كشور نيز بي‌اهميت نيست. گفتيم اگر به حرف‌هاي كارشناسي‌مان گوش ندهند، بهار سختي در پيش است. شايد به اين دليل باور نكردند كه اولا وزن ويروس موتاسيون يافته را در محاسبات اپيدميولوژيك ما نمي‌شناختند و ثانيا سه پيك سنگين قبلي را آرام، بي‌صدا و مظلومانه همكارانمان مديريت كردند و گروهي فكر كردند كه فراز و فرود منحني‌ها شايد به شيوه فتوشاپ است!  در روزهاي گذشته با روساي خسته و دل شكسته دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تماس داشتم. به ‌شدت نگرانند، بيمارانشان در حال افزايش و تخت‌هايشان در حال پر شدن است. ضمن آنكه مي‌دانند در اين خيز جديد، اولا زنجير مهار غول سركش بيماري با ويروس جديد گسترده‌تر است و ثانيا خود و سربازان مدافع‌شان خسته‌تر. روزهاي سختي در پيش است. خداوند ياري‌مان كند تا نمانيم، تا دست‌آورد افتخارآميز روزهاي سخت تحريم به سادگي به باد نرود. تا شرمسار آنان كه پايداري و همراهي‌مان كردند و شرمنده روح  بلند مدافعان سلامت  و خانواده‌هايشان نشويم، كمك كنند تا عزيزان ارجمند ديگري را از دست ندهيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون