• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4893 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين

افول زودهنگام يك پديده

سعيد محمد را خيلي‌ها پديده انتخابات 1400 مي‌دانستند؛ پديده‌اي كه خيلي زودتر از آنچه خودش و حاميانش فكر مي‌كردند از مدار خارج و به حاشيه رانده شد. تا قبل از سال 97 حتي اسمش را نشنيده بوديم اما يك‌باره مطرح شد، در رسانه‌ها و فضاي مجازي پررنگ شد، ورودي پرحاشيه در عرصه انتخابات شد و اين‌طور كه به نظر مي‌رسد حالا هم از گردونه خارج شده است!
ورود پرحاشيه
ماجراي كانديداتوري سعيد محمد از آنجا شروع شد كه سردار هوشي‌سادات جايگزين او شده و فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبيا را برعهده گرفت. همان وقتي كه برخي از رسانه‌هاي اصولگرا تيتر زدند «سعيد محمد بركنار شد»، فرمانده سابق اما در صفحه توييتر خود نوشت: «از آنجا كه احتمال دارد به ‌دليل حضور اينجانب در فضاي انتخاباتي شائبه‌هايي متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستاي صيانت از سپاه و قرارگاه انقلابي- جهادي خاتم‌الانبيا، از سمت خود استعفا مي‌دهم.»وقتي هم كه پوستر تبليغاتي و ويديوي اعلام كانديداتوري از جوار حرم امام رضا در فضاي مجازي دست به دست مي‌شد و حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه گفت: «ايشان اصلا در فضاي اصولگرايان مطرح نيست، فقط در فضاي مجازي مطرح است و روي ايشان كار شده و كنار رفتن ايشان از فرماندهي قرارگاه خاتم هم به دليل انتخابات نبوده و خود ايشان هم تخلفاتي داشته كه قطعا اين مساله امتيازي منفي در بررسي صلاحيت ايشان خواهد بود!» از در تكذيب درآمد و تاكيد كرد كه «همان‌گونه كه قبلا اعلام شده به‌دليل حضور در انتخابات رياست‌جمهوري و پرهيز از هرگونه شائبه‌اي از فرماندهي قرارگاه خاتم استعفا كردم و اين استعفا مورد پذيرش فرمانده كل سپاه قرار گرفت. هيچ تخلفي هم از سوي من صورت نگرفته است.»
سكوت معنادار
ترقي هم در مصاحبه‌هاي بعدي به نحوي حرف خود را پس گرفت و فعاليت‌هاي تبليغاتي كانديداي جوان پرفشار و پرشتاب ادامه يافت تا اينكه سال جديد از راه رسيده و در كمال تعجب شاهد سكوت او بوديم! گويي تصميم گرفته تعطيلات را به همراه تيم خود به برنامه‌ريزي براي تبليغات انتخاباتي و همچنين حل چالش‌هاي سياسي سال 99 صرف كند. البته همان‌طور كه قبلا هم در گزارشي نوشته بوديم اين سكوت مبهم بوده و اين شائبه را ايجاد مي‌كرد كه متاثر از همان حواشي مذكور درباره كناره‌گيري با بركناري از فرماندهي قرارگاه باشد! خيلي سريع‌تر از آنچه انتظار مي‌رفت اما اين ابهام رفع شد! سردار جواني معاون سياسي سپاه پاسداران روز گذشته در گفت‌وگويي با خبرگزاري «فارس» تكليف قضيه را روشن كرد و با بيان اينكه سپاه به جدّ با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طي مراحل قانوني مخالف است، گفت: «منفك كردن سعيد محمد از مسووليت فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم به دليل همين تخلف و رعايت نكردن مقررات از سوي ايشان بوده است.»
افشاي تخلف
او در بخشي از اين گفت‌وگو با تاكيد بر اينكه «سپاه نه از سعيد محمد و نه از هيچ كانديداي ديگري در انتخابات حمايت نمي‌كند و نخواهد كرد» گفت:«اساسا ورود سپاه و بسيج به انتخابات به‌ طور مصداقي و حمايت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها داراي منع قانوني و شرعي است. اين فضايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و رسانه‌هاي خارجي به ويژه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي ضدانقلاب شكل گرفته و بعضا سعيد محمد را كانديداي مورد حمايت سپاه معرفي مي‌كنند، از يك طرف ساخته و پرداخته كساني است كه مي‌خواهند چهره سپاه را مخدوش كنند و از طرفي متأثر از افرادي است كه تصور مي‌كنند چون سعيد محمد مسووليت فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود كرده‌اند، احتمالا ورود ايشان به عرصه انتخابات با نظر و تاييد و حمايت سپاه است.» سردار جواني تصريح كرد: «اين تصورات نه‌تنها كاملا خلاف واقع است بلكه واقعيت اين است كه سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ايشان به عرصه انتخابات بدون طي مراحل و فرآيندهاي قانوني تعريف شده   مخالف  است. اتفاقا منفك كردن سعيد محمد از مسووليت فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم به دليل همين تخلف و رعايت نكردن مقررات از سوي ايشان بوده است.»
پايان  ماجرا
اين بار اما «محمد» واكنش سريعي نشان نداد و فقط دفتر او چند ساعت بعد از دست به دست شدن مصاحبه سردار جواني در رسانه‌ها و فضاي مجازي اعلام كرد كه «آقاي جواني مسووليت سخنگويي سپاه پاسداران را ندارند و تحليل شخصي خود را به عنوان يك شخصيت حقيقي عنوان نموده است.»  در اين اطلاعيه تاكيد شد «فارغ از اينكه اين قبيل اخبار با شيطنت رسانه‌اي تنطيم و نشر گرديده، آقاي دكتر سعيد محمد هيچ‌گونه تخلفي درخصوص فعاليت‌هاي انتخاباتي ننموده تا جايي كه ايشان علت استعفاي خود را عدم شائبه حمايت و استفاده از موقعيت مسووليت فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبيا سپاه  عنوان نموده است.» معلوم نيست اين تعلل در تكذيب اظهارات  جواني به خاطر جست‌وجوي راهكار مناسب براي حل اين چالش بود يا خودش هم پذيرفته كه ديگر كار تمام است. به هرحال در اصل ماجرا تفاوتي ايجاد نمي‌شود.كار سعيد محمد تمام و در خوشبينانه‌ترين حالت بسيار سخت است.گذر از فيلتر شوراي نگهبان بعد از اين ماجراها بعيد به نظر مي‌رسد. ضمن آنكه اگر فرض كنيم به نحوي از پس اين كار هم برآيد، قادر به جلب نظر اصولگرايان نخواهد بود. او كه از همان اول هم پشتوانه حزبي و عقبه سياسي قابل اعتنايي نداشت از حالا راه دشوارتري پيش‌رو دارد. شاهد آنكه محمدعلي پورمختار، فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگويي با نامه‌نيوز تاكيد كرد كه «مصاحبه آقاي سردارجواني به موضوع كانديداتوري سعيد محمد در انتخابات رياست‌جمهوري خاتمه داد.»   منصور حقيقت‌پور، ديگر فعال سياسي اصولگرا ي نزديك به لاريجاني نيز در مصاحبه با همين رسانه اصولگرا گفت: «پرونده نامزدي سعيد محمد در انتخابات رياست‌جمهوري بسته شد. ...حالا سعيد محمد بايد سر جايش بنشيند و اجازه دهد آنها كه در قواره رياست‌جمهوري نظام هستند وارد صحنه انتخابات شوند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون