• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4893 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ فروردين

از «مناقشات» و «كله‌پوك‌‎ها» تا آستريد ليندگرن ۲۰۲۱

برترين آثار سال ۲۰۲۰ از نگاه حلقه منتقدان كتاب

رمانِ مگي اوفارل در صدر
حلقه منتقدان كتاب، برترين كتاب‌هاي سال ۲۰۲۰ را معرفي كرد و جايزه بهترين اثر داستاني به رمان «همنت» نوشته «مگي اوفارل» رسيد. آسوشيتدپرس گزارش داد كه حلقه منتقدان كتاب امسال نيز به رسم هر سال بهترين آثاري را كه در يك سال گذشته به زبان انگليسي منتشر شده‌اند، معرفي كرد و رمان همنت نوشته مگي اوفارل كه برداشتي خيالي از مرگ پسر ۱۱ ساله ويليام شكسپير بر اثر ابتلا به طاعون است، برنده جايزه بهترين اثر داستاني شد.
اوفارل ۴۹ ساله در رمان همنت كه انتشار آن به طرز غريبي با همه‌گيري كرونا همزمان شد، تاثير بيماري و مرگ اين پسر نوجوان را روي خانواده‌اش بررسي مي‌كند. او تنها پسر شكسپير بود و محققان مدت‌هاست فرضياتي را درباره تاثير او بر خلق نمايشنامه هملت مطرح كرده‌اند؛ نمايشنامه‌اي كه شكسپير تا چند سال پس از مرگ همنت روي آن كار كرد. كتاب جزيره در آتش: شورشي كه به بردگي در امپراتوري بريتانيا پايان داد از تام زولنر جايزه بهترين اثر غيرداستاني را برد و كتاب غريبه در شهر شوگون: يك زن ژاپني و دنيايش نوشته امي استنلي برنده شاخه زندگينامه شد. جايزه بهترين شعر و بهترين نقد اين دوره از جوايز ملي حلقه منتقدان كتاب نيز به ترتيب به فرانسين هريس براي شعر «آشپز خوب اينجاست» و نيكول فليت‌وود براي نقد «هنر در عصر حبس جمعي» اهدا شد. ريون ليلاني نيز با رمان «درخشش» برنده جايزه جان لئونارد براي بهترين رمان اولي شد. جوايز ملي حلقه منتقدان كتاب از سال ۱۹۷۴ هرساله به بهترين كتاب‌هاي منتشر شده به زبان انگليسي در ۶ شاخه ادبيات داستاني، غيرداستاني، زندگينامه، خودزندگينامه، شعر و نقد اهدا مي‌شود.

«مناقشات» در بازار كتاب
كتاب «مناقشات»، گفت‌وگوي آلن بديو و ژان كلود ميلنر با ترجمه سامي آل مهدي منتشر شد.ايسنا گزارش داد كه اين كتاب را نشر سيب سرخ در ۱۶۳ صفحه و با قيمت ۳۷ هزار و 900 تومان منتشر كرده است. 
در معرفي كتاب «مناقشات» توسط ناشر عنوان شده است: اين كتاب در واقع راوي گفت‌وگويي با موضوع فلسفه و سياست در روزگار معاصر ميان دو متفكر است كه موضوعات متنوعي را در ذيل خود شامل مي‌شود.
سامي آل مهدي مترجم اين كتاب با اشاره به اين موضوع درباره موضوعات مطرح‌شده در اين اثر بيان كرد: با اينكه مناقشاتي كه در اين گفت‌وگو مطرح مي‌شوند فلسفي هم هستند، با اين ‌حال هسته‌ سخت‌شان سياسي است؛ علت آن نيز به‌طور عمده خوانش متفاوت اين دو متفكر از رخداد مه ۶۸، مائوئيسم و به‌طور كلي، «سياست» است. 
او ادامه داد: موضوعاتي كه در فهرست كتاب به چشم مي‌خورند (انقلاب، قانون، رياضيات، نامتناهي، امر كلي و نام «يهودي») به‌طور كامل در چشم‌انداز سياست مطرح مي‌شود و مورد بحث قرار مي‌گيرد. با اينكه هر دوي اين متفكران معتقدند انقلاب در عصري كه در آن زيست مي‌كنيم امري بعيد و چه‌بسا ناممكن است، با اين‌ حال نتيجه‌اي كه اين گزاره بر اصول عملي اين دو مي‌گذارد يكسان نيست.
آل مهدي گفت: سيستم نظري بديو كه به‌ قول ميلنر، توانايي از آنِ‌ خودسازي هر گزاره و نظريه‌اي را دارد مشكلي با اين قضيه ندارد و اتفاقا ناممكن ‌بودن يكي از خصايل اساسي مفهوم «رخداد» در چارچوب نظري بديوست اما تجربيات مه ۶۸ و انقلاب فرهنگي، ميلنر را به شكاكيت‌گرايي سفت‌ و سختي سوق دادند كه او را بر آن داشت تا واژگونه‌ «پادسياست» را علم كند.
به گفته اين مترجم، شالوده‌ [پاد]سياست ميلنر «بدن‌ها و بقاي‌شان» است در حالي كه بديو طرفدار اين نظر نيست و به ‌قول خودش، طرفدار امكان واقعي «به‌اشتراك‌گذاري فعالانه‌ بدني جمعي در ايده‌ عامِ تحقق آن» است. او با اشاره به اينكه اين كتاب در سال ۲۰۱۲ به زبان فرانسوي و در سال ۲۰۱۴ به انگليسي منتشر شد، اظهار كرد: اين كتاب هم مانند بقيه‌ كتاب‌ها معجزه‌اي همراه ندارد؛ هر كتاب تلاشي است در غوركردن در پرسش‌هايي نظير «چه بايد كرد» و «چه مي‌توانم  بدانم»، همين و بس. با اين‌ حال مباحثي كه اين كتاب به آنها مي‌پردازد، مباحثي است كه هميشه براي اهالي تفكر مساله‌ساز بوده؛ هرچند گزاف است، اما چه بسا هدف اين ديالوگ ارايه‌ تعريفي دست‌ و پا شكسته از «فلسفه» و «سياست» از منظر بديو و ميلنر بوده باشد.

ژان كلود مورلوا برنده آستريد ليندگرن ۲۰۲۱ 
ژان كلود مورلوا، نويسنده‌ فرانسوي، برگزيده جايزه آستريد ليندگرن سال ۲۰۲۱، يكي از مهم‌ترين جوايز جهاني ادبيات كودك و نوجوان شد.مورلوا تا انتشار داستان «صورت زخمي» در سال ۱۹۹۸ وارد عرصه‌ ادبيات كودك نشده بود. اين كتاب با موفقيت كامل روبه‌رو و انگيزه‌اي شد تا او خودش را تمام‌وقت، وقف نوشتن براي كودكان كند. او به گفتن قصه‌هاي ماجراجويانه علاقه‌مند است و براي نگارش آثارش جادو، داستان علمي و حكايت را در هم مي‌آميزد. مورلوا آثارش را كه تاكنون بيش از ٣٠ كتاب بوده و به ٢٠ زبان ترجمه شده بر بستري از دانش، افسانه‌ها و قصه‌هاي عاميانه مي‌سازد و با برداشتي جديد روايت‌هاي خودش را پديد مي‌آورد. زبان نوشتاري او نيز بسيار موزون و آهنگين است. «رودخانه واژگون» و «كودك دريا» از ديگر آثار او در زمينه كودك و نوجوان به شمار مي‌آيد. جايزه جهاني آستريد ليندگرن، از بزرگ‌ترين جايزه‌هاي جهاني ادبيات كودك و نوجوان است كه از سوي دولت سوئد به مناسبت گراميداشت آستريد ليندگرن، نويسنده محبوب سوئدي و صاحب كتاب‌هايي چون «پي‌پي جوراب بلند» و «كارلوس روي پشت‌بام» اهدا مي‌شود. هدف از اهداي اين جايزه تقويت سطح كيفي ادبيات كودك و نوجوان و ارتقاي حقوق كودكان در جهان است كه هرساله بيش از ۶۰ كشور از سراسر دنيا در اين مسابقه شركت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون