• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4894 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين

سلامت

داروي جديد ترك اعتياد وارد بازار ايران شد

مديركل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام توزيع داروي جديد ترك اعتياد در بازار دارويي كشور، از تغيير رويكرد اين نهاد وابسته به رياست‌جمهوري نسبت به درمان‌هاي رايج خبر داد. رضا تويسركان‌منش گفت: «بيش از حد به سمت درمان اعتياد با متادون حركت كرده‌ايم و استراتژي ستاد مبارزه با مواد مخدر اين است كه در ابتدا وابستگي به متادون را كاهش دهد و درمان را به سمت درمان‌هاي نوين و متنوع ببرد. در حال حاضر اگرچه درمان‌هاي اعتياد به ‌طور بسيار گسترده و مناسب در كشور ارايه مي‌شود، اما تكنيك‌هاي درماني محدود است و درمان دارويي هم به دو الي سه دارو از جمله متادون و شربت ترياك محدود شده در حالي كه بايد در درمان دارويي، از تركيبات بوپرنورفين و بوپرنالوكسان هم استفاده شود. بوپرنورفين، داروي درمان اعتياد و از داروهاي آگونيست مخدر است و شبيه ترياك عمل مي‌كند. ساليان طولاني است كه بوپرنورفين و تركيبات آن مانند بوپرونالوكسان و... در دنيا و ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما اين دارو نسبت به شربت ترياك و متادون گران‌تر است. همچنين به دليل عدم آشنايي درمانگران اعتياد با داروي بوپرنورفين و تمايل كمتر معتادان به آن (به دليل اينكه متادون بسيار سريع علائم ترك را كاهش مي‌دهد) ما بيش از حد به سمت درمان اعتياد با متادون حركت كرده‌ايم.» تويسركان‌منش افزود: «در حال حاضر بيش از ۹۰درصد درمان‌ اعتياد به مواد افيوني، وابسته به داروي متادون است در حالي كه در كشورهايي مانند امريكا و فرانسه اين موضوع برعكس است و در فرانسه ۸۰درصد درمان و در امريكا بيش از ۸۵درصد درمان با داروي بوپرنورفين انجام مي‌شود چون امكان سوءاستفاده از داروي بوپرنورفين وجود ندارد و امكان تجويز اين دارو در مطب وجود دارد و همچنين با نسخه متخصص روانپزشكي، قابل تهيه از داروخانه است. يكي از سياست‌هاي ستاد، ترويج بوپرنورفين و ايجاد پوشش بيمه‌اي براي اين داروست ضمن آنكه در كميته درمان مصوب شده كه سالانه بايد ۱۰درصد از درمان با متادون كاسته شده و به همين ميزان به درمان با بوپرنورفين افزوده شود.» تويسركان‌منش، در ادامه صحبت‌هاي خود از توزيع داروي گياهي «دتوكسين» به بازار درمان اعتياد كشور خبر داد و گفت: «در حال بررسي هستيم كه ببينيم آيا ميزان اثربخشي اين دارو در مقايسه با درمان‌هاي معمول مانند بوپرنورفين و متادون به چه ميزان است و اگر اين دارو مناسب است، از آن حمايت كنيم. اين ادعا وجود دارد كه اين دارو در كنترل وسوسه موثر است چون يكي از عوامل موجد عود اعتياد در معتادان، وسوسه است و به ‌طور مدام در پس ذهن‌شان تمايل براي مصرف مواد وجود دارد. داروي دتوكسين كه اكنون مراحل آزمايشگاهي را گذرانده و وارد بازار شده، احتمالا در كنترل وسوسه موثر است .»
موج چهارم كرونا به تهران رسيد 

نگراني جدي وزارت بهداشت بابت نياز به تخت‌هاي بيشتر در موج چهارم

گروه اجتماعي| سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا، اعلام كرد كه ظرف روزهاي اخير و به دنبال قطعي شدن ورود موج چهارم كرونا به استان‌هاي البرز و ايلام و افزايش تعداد مراجعات مبتلايان كروناي انگليسي به بيمارستان‌هاي كشور، تمام بستري‌ها و جراحي‌هاي غيراورژانسي لغو مي‌شود چون حتما در اين موج كه حالا در سراسر كشور در حال گردش است، خيز بيماري، بسيار شديدتر از موج‌هاي قبلي است و بنابراين، نياز به تخت بيمارستاني به دليل افزايش چشمگير بستري‌ها، بسيار بيشتر از موج‌هاي پيشين خواهد بود.  در بخشنامه روز شنبه معاون درمان وزارت بهداشت خطاب به روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، روساي بيمارستان‌هاي مسيح دانشوري و مركز آموزشي، تحقيقاتي، درماني قلب شهيد رجايي تاكيد شده است: «با عنايت به افزايش مراجعان سرپايي و بستري به مراكز درماني، پيش‌بيني روند روبه رشد پس از پايان تعطيلات و مراجعات مسافران نوروزي و ضرورت مديريت ظرفيت موجود لازم است از اين تاريخ جهت توقف پذيرش بيماران الكتيو در كليه مراكز درماني (اعم از دولتي، عمومي غيردولتي، خصوصي و خيريه) تحت پوشش آن دانشگاه /دانشكده به نحوي برنامه‌ريزي نماييد كه حداكثر ظرفيت براي پذيرش بيماران مشكوك به كوويد‌۱۹ در بخش‌هاي بستري و ويژه فراهم گردد. اگرچه پذيرش بيماران الكتيو در بيمارستان‌هاي تك تخصصي قلب و عروق، چشم و زنان و... بلامانع است.» 


صعود نگران‌كننده مرگ‌هاي كرونايي 

ديروز، در سومين روز پس از سه رقمي شدن آمار مرگ مبتلايان كرونا در كشور، اين آمار نسبت به روز شنبه، افزايش نگران‌كننده‌اي داشت و تعداد فوتي‌هاي كرونا 35 نفر بيشتر از روز شنبه بود. به استناد گزارش سخنگوي وزارت بهداشت، در شبانه روز 14 تا 15 فروردين، به دنبال شناسايي 11 هزار و 680 بيمار جديد، تعداد كل مبتلايان كرونا در كشور به يك ميليون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر و به دنبال فوت ۱۶۱ بيمار كوويد‌19، تعداد فوتي‌هاي كرونا در ايران به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر افزايش يافت در حالي كه در شبانه روز 12 تا 13 فروردين، تعداد فوتي‌هاي كرونا در كشور، 117 نفر و در شبانه‌روز 13 تا 14 فروردين، اين تعداد، 126 نفر بود. ديروز معاون درمان ستاد مقابله با كرونا در استان تهران، از ورود موج چهارم كرونا به پايتخت خبر داد و گفت: «شاهد افزايش ۳۷‌درصدي تعداد بيماران بستري‌ در شهر تهران و تراكم بستري‌ها در بيمارستان‌ها و در نتيجه، دشواري ارايه خدمات هستيم كه البته براساس بخشنامه معاون درمان وزارت بهداشت درباره توقف خدمات درماني غيراورژانسي در بيمارستان‌ها، به احتمال زياد شرايط موجود بيمارستان‌ها را به سمتي سوق مي‌دهيم كه افزايش ظرفيت پذيرش بيماران مبتلا به كرونا را داشته باشند چون روزانه، 4700 مراجعه سرپايي و 600 بستري در بيمارستان‌هاي استان داريم كه با شرايط فعلي، يك‌سوم مبتلايان نيازمند بستري در بخش مراقبت‌هاي ويژه بوده چون بيماران بدحال‌تري هستند و البته به نظر مي‌رسد هفته سوم و چهارم فروردين بحران شديدي در تهران داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون