• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

ازبكستان، نخستين ميزبان وزير خارجه در تور آسياي مركزي

ايران مي‌تواند راه ترانزيت ازبكستان به بازارهاي جهاني و آب‌هاي آزاد را فراهم كند

گروه ديپلماسي |محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه زنجيره‌اي از رايزني‌ها در چهار كشور ازبكستان، قرقيزستان، قزاقستان و تركمنستان را از روز دوشنبه آغاز كرد. وزير خارجه در ابتداي فروردين ماه در جريان سفر به تاجيكستان ضمن رايزني با مقامات اين كشور در نهمين كنفرانس قلب آسيا - روند استانبول شركت كرده بود. پيش از حضور ظريف در تاشكند، وزارت امور خارجه ازبكستان در بيانيه‌اي خبري اعلام كرد كه همكاري‌هاي دوجانبه كنوني و چشم‌انداز اين همكاري‌ها در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، سرمايه‌گذاري، حمل و نقل، لجستيك و ساير حوزه‌ها از جمله موضوعاتي است كه در اين سفر مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
جواد ظريف صبح روز دوشنبه در شهر تاشكند پايتخت ازبكستان با «عبدالعزيز كامل اف» وزير امور خارجه اين كشور ديدار كرد. وزير امور خارجه در اين ديدار با مرور روابط دو كشور در حوزه روابط دوجانبه به ويژه موضوعات اقتصادي، تبادلات تجاري و همكاري‌ها در حوزه‌هاي حمل و نقل، ترانزيت و انرژي با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود و توجيه اقتصادي آن، مسائل سياسي بين دو كشور و زمينه‌هاي موجود در حوزه همكاري‌هاي فرهنگي و گردشگري، راه‌هاي گسترش همكاري‌هاي في‌مابين در موضوعات گفته شده را مورد گفت‌وگو تبادل‌نظر قرار داد.
 عبدالعزيز كامل‌اف، وزير امور خارجه ازبكستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر جايگاه منطقه‌اي و تاثيرگذاري بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران، همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي مختلف از جمله همكاري‌ها در مجامع بين‌المللي، همكاري‌هاي پارلماني بين گروه‌هاي دوستي مجالس دو كشور، همكاري‌ها در حوزه‌هاي حمل و نقل و ترانزيت و استفاده از ظرفيت‌هاي بندري ايران در حاشيه خليج‌فارس و درياي عمان، ظرفيت‌هاي موجود براي همكاري در حوزه‌هاي اقتصادي، حمل و نقل و لجستيك را فراتر از شرايط حاضر خواند و ضرورت گسترش همكاري‌هاي في‌مابين را مورد تاكيد قرار داد.
تحريم‌هاي يكجانبه و ظالمانه امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران، همكاري‌هاي دو كشور در روند صلح افغانستان و همكاري‌ها در مجامع حقوقي و بين‌المللي از ديگر محورهاي مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ازبكستان در اين ديدار بود.
ظريف پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندي از حضور در اين كشور و قدرداني از مهمان‌نوازي دولت و مردم ازبكستان گفت: جشن نوروز را به مردم ازبكستان تبريك مي‌گويم كه با ما در نوروز و بسياري از موضوعات فرهنگي شريك هستند. در ديدار با وزير خارجه ازبكستان در زمينه‌هاي روابط اقتصادي، سياسي، فرهنگي و تقويت و گسترش اين روابط بين ايران و ازبكستان و همين‌طور درباره همكاري‌هاي منطقه‌اي به ويژه در رابطه با صلح افغانستان گفت‌وگو كرديم. اميدواريم اين همكاري‌ها گسترش پيدا كند. جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند راه ترانزيت ازبكستان به بازارهاي جهاني و آب‌هاي آزاد را فراهم كند. حوزه‌هاي مختلف همكاري ميان دو كشور وجود دارد و تاريخ مشترك بسيار طولاني ما زمينه را براي دوستي بين دو ملت بيش از پيش گسترش مي‌دهد.
جواد ظريف عصر روز گذشته از مركز تمدن اسلامي تاشكند بازديد كرد. وزير خارجه در بازديد از مركز تمدن اسلامي تاشكند اقدام رييس‌جمهور ازبكستان در احداث اين مركز را باعث آشنايي جوانان با تاريخ و ارزش‌هاي اصيل خود دانست كه هم باعث افزايش اتكا به باورهاي اسلامي بوده و هم در مسير مبارزه با افراط‌گرايي و فاصله گرفتن از برداشت‌هاي خشونت‌آميز از اسلام است. وزير خارجه همچنين با «شوكت ميرضيايف» رييس‌جمهور ازبكستان ديدار و گفت‌وگو كرد.  وزير امور خارجه در اين ديدار با تشريح آخرين تحولات روابط دو كشور در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي، علاقه‌مندي كشورمان به توسعه همكاري‌ها با جمهوري ازبكستان و در چارچوب ظرفيت‌هاي گسترده موجود در حوزه همكاري‌هاي دو كشور را مورد تاكيد قرار داد. شوكت ميرضيايف، رييس‌جمهور ازبكستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر اهميت روابط دو كشور و ضرورت گسترش همكاري‌هاي في‌مابين، برگزاري چهاردهمين دور كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در فاصله زماني كوتاه‌تر را مورد تاكيد قرار داد. در اين ديدار علاوه بر موضوعات دوجانبه، تحولات روند صلح در افغانستان و همچنين همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي بين‌المللي نيز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون