• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

اوليانوف: ايران آماده مذاكرات مستقيم با امريكا نيست

«ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاري روسي «اسپوتنيك» تصريح كرد كه در نشست آتي كميسيون مشترك برجام در وين هيچ‌گونه مذاكرات مستقيمي ميان ايران و امريكا انجام نخواهد شد.به گزارش خبرگزاري فارس، اوليانوف با انتقاد از تحريم‌هاي يكجانبه ايالات متحده عليه ايران ادامه داد: «به‌ هيچ عنوان هيچ تماس و ارتباط مستقيمي بين نمايندگان ايران و امريكا وجود نخواهد داشت. ايران كه از تحريم‌ها رنج برده است، حداقل در اين مرحله، آماده مذاكرات مستقيم نيست.»اين ديپلمات روس با اين‌ حال با اعلام آمادگي روسيه براي كمك به حل اختلافات به وجود آمده ميان ايران و امريكا درباره برجام گفت كه روسيه آمادگي دارد تا در صورتي كه از اين كشور درخواست شود، ارتباطات غيرمستقيم بين ايران و امريكا درباره برجام را تسهيل بخشد.اوليانوف ادامه داد كه روسيه به عنوان عضوي از برجام به احياي برجام علاقه‌مند است و آمادگي دارد تا «تمامي گام‌هاي لازم را بردارد تا رسيدن به توافقات منسجم را تسهيل بخشد.»او همچنين در بخشي از اين مصاحبه با رد هرگونه مذاكرات مستقيم ميان نمايندگان ايران و امريكا در نشست آتي وين گفت: «اين احتمال و ضرورت ارتباطات در قالب‌هاي ديگر را بدون ايجاد مزاحمت براي نمايندگان اتحاديه اروپا نفي نمي‌كند. ما بسته به چگونگي پيشروي تحولات و هر آنجا كه لازم باشد، [مذاكرات را] تسهيل مي‌كنيم.»اوليانوف همچنين در توييتي ابراز اميدواري كرد نشست برجامي روز سه‌شنبه در پايتخت اتريش حركت به سمت برداشته شدن تحريم‌هاي امريكا و بازگشت كامل ايران به تعهدات خود ذيل اين توافق باشد. او در اين خصوص نوشت: روز سه‌شنبه نشست حضوري كميسيون مشترك برجام در وين برگزار خواهد شد. اميدواريم اين (نشست) به نقطه عطفي در «ماجراهاي مرتبط با ايران (برجام)» و آغازي بر حركت به سمت برداشته شدن تحريم‌هاي امريكا و بازگشت كامل ايران به تعهدات هسته‌اي ‌خود باشد.


 معاون سخنگوي وزارت خارجه امريكا:
لغو هيچ تحريم خاصي را پيش‌بيني نمي‌كنيم

«جلينا پورتر» معاون سخنگوي وزارت خارجه امريكا در يك جلسه توجيهي درباره برجام به خبرنگاران گفت، واشنگتن لغو هيچ تحريم خاصي را پيش‌بيني نمي‌كند و در طول جلسه روز سه‌شنبه در وين فقط گام‌هاي تسهيل تحريم‌ها مورد بررسي قرار خواهد گرفت.  به گزارش هيل، پورتر افزود: ما قصد داريم درباره گام‌هاي هسته‌اي كه ايران بايد به منظور بازگشت به سازگاري با «برنامه جامع اقدام مشترك» بردارد بحث كنيم و لغو هيچ تحريم خاصي را مدنظر نداريم اما به‌طور قطع مي‌گوييم كه گام‌هاي تخفيف تحريم‌ها كه امريكا بايد براي بازگشت به تعهدات خود در چارچوب برجام اتخاذ كند را مورد بحث و بررسي قرار خواهيم داد. «رابرت مالي» نماينده امريكا در امور ايران هم روز يكشنبه در مصاحبه‌اي گفته هدف امريكا از حضور در نشست وين اين است كه امريكا چه گام‌هايي مي‌تواند براي بازگشت به پايبندي به توافق هسته‌اي اتخاذ كند و همچنين ايران چه گام‌هايي بايد براي بازگشت به پايبندي به برجام بردارد.


رايزني‌ خاجي با مذاكره‌كننده ارشد دولت نجات ملي يمن

در ادامه رايزني‌هاي جمهوري اسلامي ايران درخصوص حل و فصل بحران يمن، «علي‌اصغر خاجي» دستيار ارشد وزير امور خارجه در امور ويژه سياسي روز دوشنبه با «محمد عبدالسلام» مذاكره‌كننده ارشد دولت نجات ملي يمن به صورت تلفني گفت‌وگو كرد. در اين گفت‌وگو، طرفين آخرين تحولات مربوط به روند صلح در يمن را مورد بررسي قرار دادند. خاجي ضمن ابراز خرسندي از روند پيشرفت مذاكرات صلح يمن كه با محوريت ‌گريفيتس انجام مي‌شود، ابراز اميدواري كرد سرانجام مقاومت قهرمانانه مردم يمن، رفع محاصره ظالمانه و دستيابي به توافق صلح عادلانه و پايدار باشد. همچنين آخرين تلاش‌هاي ديپلماتيك ايران به منظور حل مشكل نفتكش صافر، ديگر موضوع مطرح شده در اين گفت‌وگوي تلفني بود. محمد عبدالسلام نيز ضمن قدرداني از حمايت‌هاي سياسي ايران، نكاتي را در ارتباط با تحولات اخير در مذاكرات جاري صلح يمن و آخرين وضعيت كشتي صافر تشريح كرد. به گزارش فارس، نفتكش صافر از چهار سال پيش در بندر رأس عيسي در الحديده لنگر انداخته و حاوي بيش از يك ميليون بشكه نفت سبك مأرب است. شوراي امنيت سازمان ملل اخيرا پس از نشستي كه بنا به درخواست دولت يمن براي بررسي بحران نفتكش «صافر» برگزار شد، از انصارالله براي اتخاذ اقداماتي در اين باره و اعطاي اجازه به كارشناسان سازمان ملل براي دسترسي به صافر درخواست كرد. شركت نفت دولت صنعاء پيش از اين گفته بود كه ائتلاف عربي عليه يمن به رهبري عربستان سعودي نوامبر ۲۰۱۶ مانع دسترسي به نفتكش صافر و اجراي اقدامات مربوط به تعمير و نگهداري آن شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون