• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

رييس شوراي اروپا به طرابلس رفت

«چارلز ميشل»، رييس شوراي اروپا به منظور نشان دادن حمايت اروپايي‌ها از تشكيل دولت جديد در ليبي به اين كشور سفر كرد. خبرگزاري آناتولي خبر داد، چارلز ميشل رييس شوراي اروپا در سفر به ليبي حمايت خود را از دولت جديد تشكيل شده در اين كشور اعلام كرد. بيستم اسفند ماه ۱۳۹۹ سرانجام بعد از رايزني‌هاي فشرده بين طرف‌هاي مختلف ليبيايي، سازمان ملل و برخي كشورهاي غربي، عربي و آفريقايي، «دولت وحدت ملي ليبي» تشكيل شد. به دنبال راي اعتماد پارلمان ليبي به دولت وحدت ملي به نخست‌وزيري «محمد الدبيبه»، پنجم فروردين ماه ۱۴۰۰ وزراي خارجه ايتاليا، آلمان و فرانسه به منظور اعلام حمايت از اين دولت وارد طرابلس شدند. چارلز ميشل رييس شوراي اروپا، روز يكشنبه وارد طرابلس شد و با محمد الدبيبه ديدار كرد. اين مقام اروپايي بعد از اين ديدار گفت: «مردم ليبي با ايجاد و استقرار شوراي رياستي و دولت وحدت ملي، شاهد يك لحظه تاريخي بوده اند. من مي‌خواستم هر چه زودتر به (ليبي) بيايم تا پيغام صريح و قدرتمندي به مردم و رهبري جديد در ليبي را ارسال كنم.» او خطاب به ليبيايي‌ها افزود: «ما تلاش‌هاي شما براي متحد شدن بر اساس وحدت ملي و آشتي را تحسين مي‌كنيم. آينده ليبي در دستان شماست. شما فرصتي بي نظير براي ساختن يك كشور يكپارچه، مستقل، با ثبات و مرفه داريد.» رييس شوراي اروپا قرار است بعد از سفر به ليبي، روز سه‌شنبه با «قيس سعيد» رييس‌جمهور تونس و همچنين «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه ديدار كند.


سخنگوي وزارت خارجه روسيه:
اقدامات نظامي در پاسخ به تحركات موشكي امريكا را رد نمي‌كنيم

وزارت خارجه روسيه به گزارش‌ها درباره برنامه پنتاگون براي استقرار موشك‌هاي ميان‌برد واكنش نشان داد و «ماريا زاخارووا» سخنگوي اين وزارتخانه روز دوشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه برنامه‌هاي امريكا و انگليس براي استقرار موشك‌هاي زميني كوتاه‌برد و ميان‌برد، پيشگيري از تشديد احتمالي شرايط را بسيار دشوارتر مي‌كند. اين وزارتخانه همچنين استفاده از اقدامات نظامي در پاسخ به تهديدهاي موشكي غرب را رد نكرد. در بيانيه اين وزارتخانه به نقل از زاخارووا آمده است: در چند هفته گذشته، پنتاگون اظهارات زيادي را درباره اقدامات عملي در جهت استقرار موشك كه پيش‌تر توسط پيمان منسوخ شده منع موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد (INF) منع شده بود، بيان كرده و ارتش انگليس هم به اين اظهارات و اقدامات به وضوح بي‌ثبات‌كننده پيوسته است. وي افزود: اجراي چنين برنامه‌هاي نظامي در حال شتاب گرفتن است كه منجر به تنگ شدن فضا براي حل سياسي و ديپلماتيك مشكل بعد از پيمان INF و ممانعت از تشديد جدي در حوزه موشكي مي‌شود. سخنگوي وزارت خارجه روسيه اظهار داشت: اين تحولات در حالي رخ مي‌دهد كه نشانه واضحي از دولت جديد امريكا و اكثريت قريب به اتفاق متحدان واشنگتن در ناتو ديده نمي‌شود. او در ادامه تاكيد كرد: ما قطعا باب گفت‌وگو را نمي‌بنديم اما با در نظر گرفتن اوضاع، احتمال اينكه روسيه مجبور شود تمركزش را بيشتر به سمت پاسخ نظامي و فني در مقابل تهديدهاي موشكي ببرد، رد نمي‌كنيم.


وزير خارجه چين: كاهش فشار بر كره شمالي

كليد حل مساله شبه جزيره كره است

 وزير خارجه چين تاكيد كرد كه كاسته شدن از سال‌ها تهديد عليه كره شمالي، كليد حل مساله شبه‌جزيره كره است. به نوشته وبگاه «راديو بين‌المللي كره جنوبي» «وانگ يي» وزير خارجه چين پس از گفت‌وگو با همتايان منطقه‌اي خود از جمله «چانگ اوي يونگ» وزير خارجه كره جنوبي، در مصاحبه با يك رسانه محلي به كاهش سال‌ها فشار بر پيونگ‌يانگ اشاره كرد. وانگ گفت: اهداف خلع سلاح در شبه جزيره كره و ايجاد يك ساز و كار صلح در منطقه با يكديگر متناقض نيستند و بايد به‌طور همزمان دنبال شوند. وي افزود كه انتظار دارد كره جنوبي براي تحقق اهداف نقش فعال‌تري داشته باشد. وي گفت: كره جنوبي و چين بار ديگر بر اراده خود در پيگيري راه‌حل سياسي شبه جزيره كره و همچنين حفظ بيانيه‌هاي مشترك نشست 2018 امريكا و كره شمالي تاكيد كردند.


جان كري: امريكا به حضور در خاورميانه ادامه خواهد داد

«جان كري»، نماينده ويژه رييس‌جمهور امريكا در امور آب و هوايي درباره احتمال كاهش حضور نظامي امريكا در منطقه در مصاحبه با شبكه «سي‌ان‌بي‌سي» مدعي شد امريكا به دليل وجود برخي مسائل حل نشده، به حضور خود در منطقه ادامه خواهد داد. وي مدعي شد: امروز نمي‌توان به اين سوال پاسخ داد، زيرا اين به شرايط قابل توجه‌اي كه قرار نيست در آينده نزديك رخ دهد، بستگي دارد. فكر نمي‌كنم امريكا يك مرتبه حضورش را كه به دلايل بسياري براي منطقه استراتژيك و مهم است، كاهش دهد. فكر مي‌كنم كه بسياري از چيزها به آنچه در ارتباط با مسائل استراتژيك رخ مي‌دهد، بستگي دارد كه خارج از مسووليت‌هاي من است، ارتباطي با مسائل آب و هوايي ندارد. كري در ادامه گفت: اما به مشاركت شديد در اينجا ادامه خواهيم داد، زيرا مسائل حل نشده‌اي وجود دارد. مسائل حل نشده قرار نيست يك مرتبه ‌طوري تغيير كنند كه امريكا يا ساير طرف‌ها كه به امنيت و صلح كمك مي‌كنند يا مي‌خواهند در اين زمينه كمك كنند، ناپديد شوند. فكر نكنم اين اتفاق بيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون