• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

دژپسند: حتي يك ريال از بانك مركزي استقراض نكرديم

فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد اظهار داشت: دولت يك ريال براي اجراي بودجه سال ۹۹ از بانك مركزي استقراض نكرده است و بانك مركزي تنها براي ايفاي تعهدات برخي از اجزاي بودجه، ارز را خريداري كرده و در مقابل پول تزريق كرده است. او بيان كرد: به عنوان مثال براساس تبصره ۴ بودجه سال ۹۹ صندوق توسعه ملي تعهداتي را برعهده داشته و بايد اين تعهدات را ايفا مي‌كرده است اما ارزي كه در خارج از كشور داشته را نتوانست به داخل منتقل كند تا قابل معامله شود، بنابراين بانك مركزي ارز را از بازار خريداري كرده و در اِزاي آن به دستگاه‌هايي كه بايد از آن محل پول واريز مي‌كرده، وجوهي را پرداخت كرد. وزير اقتصاد افزود: بر اين اساس موضوع كاملا متفاوت از اين است كه بگوييم دولت براي تامين مالي خود از بانك مركزي استقراض كرده و اين دو موضوع ماهيتي كاملا متفاوت دارند. اگر بتوانيم هرچه زودتر آن وجوه را به داخل كشور منتقل يا قابل حواله و معامله كنيم، همان مقدار ارز قابل معامله و مبادله شده و به تاجر ما حواله داده مي‌شود و متناسب با آن هم ريال جمع خواهد شد بنابراين استقراض از بانك مركزي صحيح نيست.

زيان صادركنندگان جوان در بازارهاي منطقه
مهدي عليپور، عضو سابق اتاق بازرگاني ايران مي‌گويد، صادركنندگان جوان ايراني به دليل عدم شناخت دقيق از بازارهاي منطقه دچار زيان‌هاي هنگفت مي‌شوند. او خاطرنشان كرد: محصولات ايراني ظرفيت بالقوه قابل توجهي در بازارهاي منطقه دارند و با وجود فشارها، هنوز ما شانس بالايي براي افزايش ارقام صادراتي داريم. براي رسيدن به اين اهداف اما صرف انتقال يك كالا به بازار كشورهاي منطقه و تلاش سنتي براي فروش آن كافي نيست. اگر يك فكر جمعي وجود نداشته باشد، مطالعات كافي روي بازار هدف صورت نگيرد و توجه دقيقي به منحني عرضه و تقاضا نشود، خطر آنكه صادركنندگان جوان تمام سرمايه خود را به راحتي از دست بدهند، وجود خواهد داشت.


رشد بيش از ۷۰۰ درصدي قيمت مسكن در ۷ سال گذشته
مجتبي يوسفي، عضو كميسيون عمران مجلس با بيان اينكه بازار مسكن و اجاره قيمت دستوري را نمي‌پذيرد و مصوبات ستاد ملي مبارزه با كرونا درباره تمديد قراردادهاي اجازه پشتيبان اجرايي ندارد، گفت: يكي از عوامل مهم در تعيين نرخ اجاره، بهاي مسكن است كه در 7 سال گذشته بيش از 700درصد رشد داشته‌ است. عضو كميسيون عمران مجلس ادامه داد: حدود 180 تا 250درصد افزايش بهاي مسكن در بازه زماني اواخر سال 98 تا پايان سال 99 رخ داد. يوسفي افزود: يكي از عوامل تعيين‌كننده در قيمت اجاره، قيمت و بهاي ملك است. در شرايطي كه با افزايش لجام‌گسيخته قيمت مسكن مواجه شديم، ناخواسته نرخ اجاره مسكن هم افزايش يافت.

قطعه‌بندي و نگهداري مرغ در سردخانه‌ها ممنوع است
كاظم خاوازي، وزير جهاد كشاورزي رييس قرارگاه ساماندهي مرغ كشور در نامه‌اي به استانداران سراسر كشور، تصريح كرد: در راستاي تصميمات دومين جلسه قرارگاه ساماندهي مرغ كشور در ۱۳ فروردين ماه ۱۴۰۰ ضمن تاكيد مجدد به برگزاري جلسه‌هاي كميته‌اي متناظر استاني انتظار است پيگيري مصوبات و اجراي موارد مشروحه ذيل در دستور كار قرار گيرد: رييس قرارگاه ساماندهي مرغ كشور، عرضه مرغ قطعه‌بندي در سطح همه مراكز فروش، انجماد و نگهداري مرغ در سردخانه‌ها و فروش مرغ با قيمت‌هاي غيرمصوب را تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام كرد.


 پرواز فوق‌العاده براي بازگشت ايرانيان مقيم انگليس
با دريافت مجوز پرواز از ستاد ملي مبارزه با كرونا و سازمان هواپيمايي كشوري، اين پرواز فوق‌العاده در روز يكشنبه ۲۲ فروردين ماه سال جاري (۱۱ آوريل) در ساعت 9:20 فرودگاه حضرت امام خميني(ره) را ترك و در ساعت 12:10 دقيقه وارد فرودگاه لندن مي‌شود. پرواز بازگشت در همان روز و در ساعت 14:10 دقيقه به وقت محلي از فرودگاه هيتروي لندن انجام و در ساعت 23:40 دقيقه وارد فرودگاه حضرت امام خميني(ره) مي‌شود.


با هر كارت بانكي مي‌توان چك‌هاي جديد را ثبت كرد آمنه نادعليزاده، سخنگوي اجراي قانون جديد چك
اعلام كرد: امكان ثبت چك‌هاي جديد با استفاده از كليه كارت‌هاي شتابي وجود دارد. او درباره روند اجراي قانون جديد چك گفت: در حال حاضر امكان ثبت چك با استفاده از كارت‌هاي شتابي در اپليكيشن‌هاي پرداخت فراهم شده است. به عبارت ديگر با كارت هر بانكي امكان صدور و ثبت چك وجود دارد. او افزود: چك‌هاي جديد بنفش رنگ از اولين روز كاري سال جديد توسط شبكه بانكي توزيع شده است و از اين پس صرفا اين چك‌ها به مشتريان تحويل داده خواهد شد. مشتريان مي‌توانند از طريق سامانه استعلام اعتباري از وضعيت اعتباري صادركننده چك اعم از تعداد و مبلغ چك‌هاي برگشتي او مطلع شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون