• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

وزير نفت:

حسرت سوختن گاز مشعل‌ها را دارم

روز گذشته سه قرارداد ساخت تجهيزات جمع‌آوري گازهاي مشعل امضا شد. در اين مراسم شركت پالايش گاز بيدبلند خليج‌فارس، قراردادهاي ساخت ۲۴ دستگاه كمپرسور سانتريفيوژ و احداث ايستگاه جمع‌آوري گازهاي همراه نفت منطقه رگ‌سفيد به ارزش ۱۶۵ ميليون يورو را با هدف اجراي طرح جمع‌آوري گازهاي مشعل با سه شركت ايراني امضا كرد. در اين مراسم بيژن زنگنه، وزير نفت، مسعود كرباسيان، مديرعامل شركت ملي نفت ايران و محمود امين‌نژاد، مديرعامل شركت پالايش گاز بيدبلند خليج‌فارس حضور داشتند. زنگنه در اين برنامه مهم‌ترين حسرتش را سوختن گازهاي فلر عنوان كرد. با اجراي اين طرح و فرآورش گازهاي همراه، روزانه حدود ۴۰۰ ميليون فوت‌مكعب گاز سبك در اختيار شركت ملي نفت ايران قرار مي‌گيرد كه براي تزريق به ميدان‌هاي نفتي يا تامين سوخت كشور استفاده مي‌شود.

نمي‌خواهيم  در شرايط تحريم
زياد  حرف بزنيم
زنگنه در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه طرح جمع‌آوري گازهاي همراه نفت و انتقال آن به پالايشگاه بيدبلند خليج‌فارس و پتروشيمي مارون پيش‌تر آغاز شده، گفت: «طرح‌هاي امروز بخشي از بركات اين طرح (طرح جمع‌آوري گازهاي همراه نفت) بيش از يك ميليارد يورويي و داخلي كردن ساخت الكتروكمپرسورهاي اين طرح است.» وزير نفت با بيان اينكه من هميشه حسرت سوختن گازهاي مشعل را داشتم، اظهار كرد: نخستين بار سال ۱۳۵۱ زمان دانشجويي و در قالب تور به اهواز سفر كردم. در آن روز سوختن گازهاي مشعل با اينكه از خانواده نفت بودم برايم عجيب بود، اگر خاطرات اعلم را خوانده باشيد مي‌بينيد حتي يكي از دغدغه‌هاي هميشگي رژيم گذشته هم سوزاندن گازهاي همراه نفت بوده و يكي از اختلاف‌هاي با كنسرسيوم نيز همين موضوع بوده است، اما كاري در اين زمينه انجام نشد. زنگنه با بيان اينكه سوختن گازهاي همراه همانند سوختن طلا و دلار است كه آزار و اذيت مردم را هم به همراه دارد، تصريح كرد: يكي از اولويت‌هاي رهبر معظم انقلاب در حوزه نفت و انرژي كه به رييس‌جمهوري ابلاغ شده بر همين موضوع جمع‌آوري گازهاي همراه متمركز بوده است، نخستين كاري كه در اين حوزه انجام داديم طرح آماك بود كه گازهاي اسيدي را جمع كرديم و با بخشي از آن پتروشيمي مارون ساخته شد كه از سودآورترين پتروشيمي‌هاي ايران است. وي با بيان اينكه برنامه ما اين بود كه تا پايان سال ۱۴۰۰ ديگر هيچ گاز همراهي در مشعل‌ها نسوزد، تصريح كرد: با توجه به اقدام‌هايي كه در دستور كار است ان‌شاءالله اين مهم تا سال ۱۴۰۱ به انجام مي‌رسد و در پايان اين سال ديگر گاز همراهي وجود ندارد كه در مشعل‌ها بسوزد. او در بخشي از سخنانش به اين نكته نيز اشاره كرد كه «ما نمي‌خواهيم در شرايط تحريم زياد حرف بزنيم، مي‌خواهيم بيشتر عمل كنيم تا مردم آثار كارها را ببينند. هميشه گفته‌ام در موضوع برداشت نفت آنچه مهم است، استخراج نفت نيست، بلكه مقدار ضريب بازيافت آن است و اين به معناي فناوري است.» زنگنه در بخش ديگري از سخنان خود يكي از راه‌حل‌هاي وزارت نفت براي حمايت از ساخت داخل را تاسيس پارك فناوري نفت و صندوق فناوري نفت دانست و گفت: به اين صورت سفارش‌گذاري كالاها و خريد تضميني از سازندگان انجام و با اين كار يكي از اصلي‌ترين موانع توليد در صنعت نفت برطرف مي‌شود. ديگر حالتي پيش نمي‌آيد كه شركتي تجهيزي را بسازد و كسي آن را خريداري نكند، بلكه با ايجاد اين ساختارها، وزارت نفت حاضر به خريد تضميني تجهيزات نفتي خواهد بود.

جمع‌آوري روزانه ۱۶۰۰ ميليون فوت مكعب گازهاي مشعل در دستور كار نفت
مسعود كرباسيان نيز در اين مراسم ضمن اشاره به اينكه بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، روزانه ۱۶۰۰ ميليون فوت مكعب گازهاي مشعل در سطح مناطق عملياتي استان‌هاي خوزستان و ايلام جمع‌آوري مي‌شود، گفت: «پيشرفت اين طرح ۷۵ درصد است و با اجرايي شدن اين طرح كه از سوي هلدينگ خليج‌فارس دنبال مي‌شود، گازهاي غرب كارون به پتروشيمي بندر امام انتقال مي‌يابد.» مديرعامل شركت ملي نفت ايران ادامه داد: «طرح ان‌جي‌ال ۳۱۰۰ نيز با ظرفيت روزانه ۲۶۰ ميليون فوت مكعب تاكنون ۵۵ درصد پيشرفت داشته و با اجراي آن، گازهاي همراه نفت حوزه ايلام جمع‌آوري مي‌شوند. طرح ديگر طرحي است كه از سوي پالايشگاه گاز بيدبلند خليج‌فارس و پتروشيمي مارون دنبال و با اجراي آن، در مجموع روزانه ۸۷۰ ميليون فوت مكعب گازهاي مشعل جمع‌آوري مي‌شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون