• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

«سينما» و «تئاتر» باز نشده تعطيل شد

۴ مستندساز ايراني به جشنواره هات داكس دعوت شدند
بيست و هفتمين دوره جشنواره معتبر مستند «هات داكس» امسال ميزبان چند اثر مستند كوتاه و بلند از سينماگران ايراني خواهد بود. به گزارش ايسنا، مستند «نان مقدس» به كارگرداني زنده‌ياد رحيم ذبيحي و به تهيه‌كنندگي تورج اصلاني در بخش مسابقه «ويترين جهان» بيست و هفتمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم مستند «هات داكس» كانادا انتخاب شده است و با فيلم‌هايي از كشورهاي مختلف جهان در اين رويداد معتبر سينمايي به رقابت مي‌پردازد. مستند «الناز عزيز» ساخته مانيا اكبري به نمايندگي از سينماي كانادا و مستند «همسايگي ماه» ساخته مهرداد فرهمند و محصول مشترك ايران، كانادا و سوريه نيز در بخش «ويترين جهان» جشنواره فيلم هات داكس پذيرفته شده‌اند كه از جمله رويدادهاي مورد تاييد آكادمي اسكار است و برنده اين بخش واجد شرايط رقابت در جوايز اسكار خواهد شد. همچنين مستند «عروسك» به كارگرداني الهه اسماعيلي هم نماينده سينماي ايران در بخش مستندهاي كوتاه اين رويداد سينمايي است. جشنواره فيلم «هات داكس» كه بزرگ‌ترين و مهم‌ترين جشنواره فيلم مستند در امريكاي شمالي به‌شمار مي‌رود، امسال بيست و هفتمين دوره خود را به دبيري «كريستوفر مك‌دونالد» بازيگر امريكايي با نمايش ۲۱۹ مستند از ۶۶ كشور جهان در چندين بخش مختلف از جمله؛ بخش رقابتي «ويترين جهان»، بخش رقابتي «فيلم‌هاي بلند»، بخش رقابتي «فيلم‌هاي نيمه بلند»، بخش رقابتي «فيلم‌هاي كوتاه» و بخش «نمايش ويژه» از ۲۹ آوريل تا ۹ مه ‌۲۰۲۱ (۹ تا ۱۹ ارديبهشت ماه) به دليل شيوع ويروس كرونا به صورت آنلاين در شهر تورنتوي كانادا برگزار مي‌شود. اين جشنواره، يكي از مهم‌ترين رويدادها براي مشاهده و بحث پيرامون مستندهاي برجسته سال است و براي ترويج و توليد فيلم مستند در جهان پايه‌گذاري شده و هر ساله بيش از ۲۰۰ فيلم در اين رويداد معتبر سينمايي به نمايش درمي‌آيند و نزديك به دو هزار مستندساز، تهيه‌كننده، خريدار و توزيع‌كننده فيلم مستند از سراسر جهان در آن حضور پيدا مي‌كنند.
در كمتر از يك هفته پس از انتقال سينما و تئاتر به گروه مشاغل ۲ و بازگشايي آنها در شرايط نارنجي، با قرمز شدن وضعيت كرونايي در پايتخت، بار ديگر اين دو صنف با تعطيلي كرونايي مواجه شدند! به گزارش مهر، با تغيير وضعيت كرونايي شهر تهران از نارنجي به قرمز كه صبح روز دوشنبه ۱۶ فروردين‌ماه از سوي ستاد ملي كرونا اعلام شد، تمام مشاغل گروه 2 نيز مشمول تعطيلي كامل شدند تا عمر خوشحالي فعالان سينما و تئاتر از تغيير گروه شغلي از ۳ به ۲ و امكان فعاليت در شرايط نارنجي، به يك هفته هم قد ندهد. بر اساس قانون گروه‌بندي مشاغل و صنوف از سوي ستاد ملي كرونا، تمام مشاغل گروه ۲ امكان فعاليت در شرايط آبي، زرد و نارنجي را دارند و تنها در وضعيت قرمز ملزم به تعطيلي هستند. ۵ روز پيش بود كه ستاد ملي كرونا به واسطه پيگيري مسوولان وزارت ارشاد با انتقال تئاتر و سينما به گروه مشاغل ۲ موافقت كرد و همين تصميم باعث شد سالن‌هاي سينما و تئاتر پس از چند روز تعطيلي به‌ واسطه شرايط نارنجي پايتخت، از تاريخ ۱۱ فروردين مجدد آغاز به كار كنند. صبح امروز اما ورق برگشت و با قرمز شدن وضعيت تهران بار ديگر تمام سينماها و سالن‌هاي نمايش ملزم به تعطيلي شدند. با گذشت چند ساعت از اعلام رسمي تغيير وضعيت كرونايي شهر تهران هنوز زيرمجموعه‌هاي وزارت ارشاد به صورت رسمي درباره تعطيلي سينما و تئاتر اطلاعيه‌اي صادر نكرده‌اند، اما طبق قانون و نيز اطلاع‌رساني‌هاي قبلي درباره وضعيت فعاليت اين دو صنف، تعطيلي همه سينماها و سالن‌هاي نمايش از امروز «الزامي» است. بحران حاكم بر فعاليت تئاتر و سينما در حالي وارد دومين سال شده و تهديدهاي جدي‌تري را متوجه فعالان اين دو حوزه در نخستين ماه سال ۱۴۰۰ كرده است كه به نظر مي‌رسد تعطيلي و بازگشايي گاه‌به‌گاه تا پايان سال جاري همچنان گريبانگير تصميم‌گيران خواهد بود و همچنان بزرگ‌ترين معضل پيش روي اين دو صنف  نحيف  هنري، «بلاتكليفي»  است.

تئاترها ۱۶ فروردين اجرا  شد
مدير روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي اعلام كرد: اجراهاي تئاتري با توجه به قرمز شدن وضعيت كرونايي شهر تهران تنها در روز ۱۶ فروردين به صحنه مي‌روند. محسن حسن‌زاده، مدير روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي روز گذشته درباره فعاليت تئاتر با توجه به قرمز شدن وضعيت كرونايي شهر تهران و تعطيل شدن مشاغل تمامي گروه‌هاي تعيين شده از سوي ستاد ملي مقابله با كرونا به مهر گفت: از سال گذشته اداره كل هنرهاي نمايشي تلاش بسياري را براي جابه‌جايي تئاتر از گروه ۳ به گروه ۲ مشاغل در ستاد ملي مقابله با كرونا انجام داد و در نهايت از هفته گذشته اين اتفاق افتاد و تئاتر مي‌تواند در شرايط آبي، زرد و نارنجي فعال باشد. طبق قاعده ستاد ملي مقابله با كرونا در شرايط قرمز تمامي مشاغل گروه‌هاي تعيين شده تعطيل مي‌شوند و فعاليت تئاتر نيز از اين امر مستثني نيست و ما در حوزه تئاتر فقط روز دوشنبه ۱۶ فروردين اجرا خواهيم داشت و از فردا اجراهاي تئاتري تعطيل مي‌شوند. حسن‌زاده يادآور شد: طبق پيگيري‌هايي كه انجام داديم، قرار است عصر روز ۱۶ فروردين جلسه ستاد ملي مقابله با كرونا با حضور رييس‌جمهور برگزار شود و تصميمات جديدي براي پايتخت در شرايط قرمز كرونايي اتخاذ شود. مبناي فعاليت ما در تئاتر از فردا منوط به تصميمات اتخاذ شده است. اگر اين تصميمات مربوط به تئاتر و سينما نباشد بر اساس قاعده، در شرايط قرمز فعاليت تئاتر و سينما  تعطيل خواهد  بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون