• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

سردار هاديانفر رييس پليس راهور تشريح كرد

440 ميليون تردد نوروزي، روزي 34 كشته تصادفات و پيك چهارم كرونا

گروه اجتماعي| 440 ميليون تردد ثبت شده در نوروز 1400 بيش از قبل نشان مي‌دهد كه چگونه پيك چهارم شيوع كرونا ايران را دربر گرفته است. اين در حالي است كه حتي در نوروز 1398 كه خبري از ويروس كرونا نبود 506 ميليون تردد نوروزي به ثبت رسيده بود. نوروز سال گذشته در آغاز شيوع اين ويروس نيز 246 ميليون تردد در طول نوروز 99 انجام شده بود. آنچه خوانديد براساس آماري است كه سردار سيدكمال هاديانفر، رييس پليس راهور نيروي انتظامي در نشست خبري خود با خبرنگاران اعلام كرد. او با بيان اينكه تا ۱۳ فروردين ماه شاهد افزايش ۸۹درصدي تردد در جاده‌هاي كشور نسبت به سال ۹۹ بوديم، اظهار كرد: ۴۴۰ ميليون تردد در طرح نوروزي سال ۱۴۰۰ به ثبت رسيد و اين در حالي است كه در سال ۹۹ تعداد ترددهاي ثبت شده ۲۴۶ ميليون بود. در نوروز ۱۳۹۸ هم كه خبري از كرونا نبود ۵۰۶ ميليون تردد ثبت شده بود.به گفته سردار هاديانفر چهار محور منتهي به استان‌هاي شمالي، محور قم و جاده مشهد داراي بيشترين تردد در اين ايام بودند.رييس پليس راهور ناجا از افزايش چشمگير تصادفات در نوروز ۱۴۰۰ نيز خبر داد و گفت: در نوروز امسال به ‌طور متوسط روزانه ۳۴ نفر در حوادث ترافيكي جان خود را در صحنه تصادفات از دست دادند؛ آماري كه در مقايسه با سال قبل از افزايش ۴۹ درصدي مجموع تصادفات جرحي، فوتي و خسارتي حكايت دارد. تصادفات فوتي نيز ۲۶درصد رشد داشت. البته تصادفات فوتي در نوروز ۱۴۰۰ در مقايسه با نوروز سال ۹۸ كاهشي ۱۶درصدي داشته است.رييس پليس راهور ناجا همچنين درباره ميزان جرايم رانندگي در سال ۹۹ نيز گفت: در سالي كه گذشت مجموعا ۱۰۹ ميليون اعمال قانون انجام شد كه در جريان آن ۷۰ ميليون پيامك تخلف صادر شد. مبلغ كل اين جرايم 5 هزار و 800 ميليارد تومان بود كه 4 هزار و 480 ميليارد تومان آن (معادل ۷۸درصد) وصول شده است.به گفته هاديانفر، اين مبالغ شامل جريمه‌هاي كرونايي و تخلفات رانندگي است.
به گزارش ايسنا، رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا به آمار جرايم كرونايي در سال ۹۹ نيز اشاره كرد و گفت: 6 ميليون و ۳۰۰ هزار فقره اعمال قانون براساس ابلاغ ستاد ملي مقابله با كرونا در سال ۹۹ انجام شد كه از اين تعداد حدود ۵۵درصد مربوط به تردد شبانه، حدود ۳۰درصد مربوط به شهرهاي نارنجي و مابقي مربوط به شهرهاي قرمز بود.سردار هاديانفر با تاكيد بر اينكه پليس در كنار كادر درمان و وزارت بهداشت است افزود: در نوروز امسال ۴۴ هزار و ۷۷۴ نفر ساعت نيروي ما در بحث تمهيدات مربوط به كرونا مشغول به كار بود. به‌ طور كلي 8 هزار نيروي راهور به همراه 3 هزار نيروي انتظامي كه به ما كمك مي‌كنند مجموعا به ميزان ۴۴۰ هزار نفر ساعت در سال ۹۹ در اجراي مصوبات ستاد ملي مقابله با كرونا حضور فعال داشتند. در مجموع موارد مربوط به كرونا حدود ۳۰درصد از توان پليس را به خود اختصاص داده است.
۴۴ ميليون نفر در ايران گواهينامه دارند
هاديانفر در آمارهايي از تعداد وسايل نقليه و افراد داراي گواهينامه نيز اشاره كرد و افزود: در سال ۹۹ نسبت به سال ۸۵ تعداد موتوسيكلت، خودروهاي سبك و سنگين و افراد داراي گواهينامه به ترتيب ۲۶۰، ۳۰۲ و ۲۰۹درصد افزايش داشت، به ‌طوري كه در حال حاضر ۴۴ ميليون نفر در كشور داراي گواهينامه بوده و ۳۶ ميليون وسيله نقليه نيز شماره‌گذاري شده است.
اعمال بيش از ۱۰۰ جريمه با رصد خودروها به‌وسيله پهبادها
او با اشاره به هوشمندسازي پليس اظهار كرد: در طرح نوروزي امسال از پهبادها نيز براي جريمه و اعمال قانون كمك گرفتيم و در همين راستا بيش از ۱۰۰ جريمه كه از سوي پهبادها در محورهاي خراسان‌رضوي و كرمان گزارش شده بود به ثبت رسيده. تخلفاتي نظير سرعت و سبقت غير‌مجاز، توقف در محل ممنوع و... از جمله اين موارد است.
۵۱درصد جانباختگان در صحنه تصادف مي‌ميرند
رييس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا در ادامه به آمار تصادفات نيز اشاره و اظهار كرد: ۵۱درصد از جانباختگان حوادث رانندگي در صحنه تصادف جان خود را از دست مي‌دهند كه همه دستگاه‌ها در برابر آن مسوولند از دستگاه‌هاي فرهنگ‌ساز گرفته تا دستگاه‌هاي اجرايي و امدادي و... ۶درصد حين انتقال به بيمارستان جان خود را از دست مي‌دهند كه مسووليت آن با اورژانس و هلال‌احمر و... است. ۴۳درصد نيز در بيمارستان‌ها و به دليل تروما فوت مي‌كنند كه مسووليت آن نيز با بيمارستان‌ها و مراكز درماني است.او با بيان اينكه در سال ۹۹، يك ميليون و ۴۳۹ هزار فقره تصادف رخ داده است، گفت: اين تصادف در مقايسه با سال ۹۸، ۶۹۹ فقره و معادل ۳۲درصد كاهش داشته است؛ اگر بخواهيم براساس آمار فوتي‌ها نيز بررسي كنيم علي‌رغم افزايش تعداد خودروها و رانندگان در سال ۹۹، ۱۹۰۰ نفر كمتر از سال ۹۸ جان خود را از دست داده‌اند.او افزود: در سال ۹۹، ۳۱درصد از فوت‌شدگان راننده، حدود ۲۵درصد از فوت‌شدگان سرنشين و مسافر، ۲۳.۵درصد موتوسيكلت سواران و مابقي عابران پياده بودند. متاسفانه در بحث موتوسيكلت‌سواران نيز حدود ۶۰درصد به دليل نداشتن كلاه ايمني جان خود را از دست دادند. همچنين ۲۶درصد مرگ‌ها نيز ناشي از واژگوني وسيله نقليه بود كه واژگوني به دلايلي نظير عدم توجه به جلو، خستگي و خواب آلودگي راننده و... رخ مي‌دهد. به گفته هاديانفر، به‌ طور ميانگين در سال ۹۹ روزانه حدود ۴۱ نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست داده‌اند همچنين در بررسي تصادفات مشخص شد ۴۴۲۵ راننده متخلف عامل مرگ بيش از ۱۱ هزار نفر در تصادفات شده‌اند. او اضافه كرد: طبق آمار، ۳۴درصد از كل تصادفات رانندگي در جاده‌ها رخ داده اما ۷۰درصد موارد فوتي مربوط به جاده‌هاست.
اين مقام مسوول در نيروي انتظامي كشور در پاسخ به پرسشي درباره چگونگي توزيع اين پلاك‌ها با ارقام ايران ۱۱، ۲۲ و... گفت: عامل انساني در توزيع اين پلاك‌ها نقشي نداشته و به صورت رندمي توزيع مي‌شود. هاديانفر از نظارت بر آموزشگاه‌هاي رانندگي نيز خبر داد و گفت: در سال ۹۹ بيش از ۱۲ هزار بازديد از آموزشگاه‌هاي رانندگي داشتيم كه در جريان آن مجوز مديريت ۱۰۲ آموزشگاه باطل شد.
او از تاسيس آموزشگاه رانندگي بانوان نيز خبر داد و گفت: در سالي كه گذشت چند آموزشگاه رانندگي ويژه بانوان نيز افتتاح شد كه در آنها تمامي پرسنل اعم از مديران و مربيان خانم بوده و تمام هنرجويان نيز خانم هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون