• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4895 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۷ فروردين

مردمِ هميشه مقصر

پرستو فخاريان

متاسفانه پيش‌بيني‌‌ها به واقعيت پيوست؛ سفرهاي نوروزي مديريت نشد و حالا، در جايگاه نخست متهمان وضعيت قرمز كرونا در كشور نشسته است.
پيش‌بيني شده بود كه اين سفرها خواه ناخواه انجام مي‌شود اما در عين حال تاكيد شده بود مهم‌ترين موضوع مديريت چنين سفرهايي است. اما ستاد ملي كرونا چه كرد؟ دقيقه نود اعلام كرد كه راه‌هاي ميان شهرها و استان‌ها باز است و تنها راهكارش براي جلوگيري از سفر مردم، «التماس» بود و گويا توقع هم نداشت كه در صورت باز بودن راه‌ها، مردم پس از يك سال خانه‌نشيني، به كوه و دشت بزنند و راهي شهرهاي زادگاه‌شان شوند. در اين بين، نهاد متولي گردشگري چه كرد؟ تنها سعي كرد از برگزاري سفرهاي نوروزي حمايت كند و با نظارت بر اين روند سعي كند مانع شيوع كرونا شود. اما در عمل چه اتفاقي افتاد؟ سفرها به صورت غيرسازمان‌يافته برگزار شد و در نهايت، سوغات اصلي مردم از سفرهاي‌شان، «كرونا» بود.
همه اين جريان نشان مي‌دهد درك درستي از وضعيت شهروندان در امر سفر و همچنين وضعيت كسب و كارهاي گردشگري ش كل نگرفته است. درواقع، ستاد ملي كرونا بدون درنظر گرفتن واقعيات موجود تنها گوشه‌اي نشسته و دست روي دست گذاشته و به عنوان علاج «پس» از واقعه، مانند هميشه بلندگويي به دست گرفته و اعلام مي‌كند كه «مردم مقصرند»! بدون اينكه به اين واقعيت توجه داشته باشد كه علاوه بر اهميت حفظ سلامت جسمي ‌مردم در برابر كرونا، حفظ سلامت رواني آنها در مقابل مشكلات روحي و همچنين جلوگيري از فرورفتن آنها در باتلاق مشكلات اقتصادي نيز بسيار حياتي است.
حالا سوال اين است كه آيا نمي‌شد اين سفرها با رعايت «واقعي» پروتكل‌‌ها انجام شود؟ قطعا مي‌شد؛ چه اينكه بسياري از كشورهاي ديگر سفرهاي داخلي و بين‌المللي خود را از سرگرفته‌اند و اين موضوع، چالشي براي وضعيت كرونا در اين كشورها ايجاد نكرده است. مثلا در كشور همسايه، تركيه، گردشگران تنها درصورتي مي‌توانند به اين كشور وارد شوند يا در شهرهاي مختلف اين كشور تردد داشته باشند كه علاوه بر داشتن تست كروناي منفي، اطلاعات سلامت و هويتي خود را در يك سامانه بارگذاري كنند. به اين ترتيب، چنانچه فردي خود يا اعضاي خانواده‌اش به كوويد-19 مبتلا باشند، امكان حضور در وسايل حمل و نقل عمومي، تاسيسات و جاذبه‌هاي گردشگري را نخواهند داشت.
آيا نمي‌شود در ايران چنين سامانه‌اي را اجرايي كرد و در عين حال بخشي را براي ثبت سفرهاي جاده‌اي با خودروهاي شخصي در نظر گرفت تا در عين تسهيل سفر براي مردم، از سلامت گردشگران اطمينان حاصل كرد؟ حتما مي‌شود. اما در روزهاي اخير، معاون وزارت بهداشت نگاه غالب ستاد ملي كرونا را به خوبي تشريح كرده و گفته: «فعالان گردشگري دندان روي جگر بگذارند!» حالا به نظر مي‌رسد در شرايطي كه فكري به حال واكسيناسيون نشده، صحبت كردن از اينكه مسوولان ستاد مقابله با كرونا بايد فكري به حال كسب و كارهاي گردشگري و ايجاد امكان سفرهاي ايمن براي مردم كنند كمي‌ غيرطبيعي بيايد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون