«اعتماد» فعاليت كمپينهاي انتخاباتي و تبليغات كانديداها را بررسي ميكند(1)
انتخابات در عصر كرونا و كلابهاوس
ميانه سال 99 وقتي هنوز حدود يك سالي تا روز سرنوشت انتخابات رياستجمهوري 1400 باقي بود در پروندهاي به بررسي مهمترين اولويتهاي رييس دولت سيزدهم پرداخته و از حدود 10 كارشناس و كنشگر سياسي اصلاحطلب و اصولگرا پرسيديم در انتخاباتي كه قرار است واپسين جمعه بهار آخرين سال سده 14 برگزار شود، كدام مسائل عمده مسائل كانديداهاي انتخابات رياستجمهوري سيزدهم خواهد بود و شهروندان به نگاه با چه شعار و چه برنامهاي دست به انتخاب رييس آينده قوه مجريه مملكت خواهند زد. پاسخي كه آن زمان در ميان پاسخهاي تحليلي كارشناسان، فارغ از گرايش جناحي و سمتوسوي سياسيشان، پرتكرارتر بود مطابق انتظار «معيشت» و «مشكلات اقتصادي» بود و البته «كرونا». كرونا اما نه تنها در محتواي شعارهاي انتخابات و سمتوسوي برنامهها و سياستگذاريهاي كلان كانديداهاي انتخابات پيشرو موثر است بلكه با توجه به شرايطي كه شيوع اين ويروس ناخوانده بر زندگي ميلياردها انسان ساكن كره زمين و البته ميليونها شهروند ساكن ايران تحميل كرده بر فرم و شكل و شمايل برگزاري اين انتخابات نيز تاثيرگذار خواهد بود. نكتهاي كه ما را بر آن داشت تا در پروندهاي كه بخشي از آن را امروز ميخوانيد و بخش دوم آن قرار است ظرف روزهاي پيشرو منتشر شود به سراغ دو روزنامهنگار و تحليلگر سياسي اصلاحطلبان و اصولگرايان رفتيم و از آنان درباره كمپينهاي تبليغاتي كانديداهاي انتخابات پيشرو پرسيديم و نيز از اينكه با توجه به اين اوضاع و احوال معيشتي و اقتصادي حاكم بر كشور، گرهاي كه پس از چند سال مذاكرات هستهاي حالا در كار برجام به عنوان يكي از مهمترين دستاوردهاي دولت مستقر افتاده و البته نارضايتي عمومي نسبت به برخي مسائل و موضوعات سياسي- مدني كه كنار چندين و چند عامل ديگر حالا «مشاركت» را به يكي از نگرانيهاي جدي برگزاركنندگان انتخابات و البته كنشگران و جريانهاي سياسي ايراني تبديل كرده، كانديداها در جريان تبليغات انتخابات پيشرو بايد از چه بگويند، درباره چه مسائل و موضوعاتي شعار و وعده بدهند و از بيان چه مسائل و موضوعاتي پرهيز كنند. آن هم در شرايطي كه در پي گسترش فناوريهاي ارتباطي و حضور گسترده شهروندان و البته كنشگران سياسي و مدني در شبكههاي اجتماعي نه تنها انتخابات پيشرو كه به دليل شرايط و محدوديتهاي ناشي از شيوع كرونا امكان برگزاري ميتينگهاي حضوري را از كانديداها سلب كرده بلكه حتي در ادوار گذشته نيز شاهد استفاده پررونق از فضاي مجازي در تبليغات انتخاباتي بوديم و اكنون نيز به خصوص پس از آنكه يك شبكه اجتماعي جديد هم به جمع شبكههاي اجتماعي محبوب ايرانيان اضافه شده و حالا كنار «توييتر»، «اينستاگرام»، «تلگرام» و «فيسبوك» بسياري از كاربران ارتباطاتشان را در اتاقهاي گفتوگوي «كلابهاوس» دنبال ميكنند با صادق جواديحصار، روزنامهنگار و تحليلگر سياسي اصلاحطلب و محمد مهاجري، روزنامهنگار و تحليلگر سياسي اصولگرا درباره اهميت استفاده از اين شبكههاي اجتماعي در كمپينهاي انتخابات پيشرو به گفتوگو نشسته و از آنها درباره اينها و بيش از اينها پرسيديم.