• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4899 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ فروردين

سخنگوي شوراي شهر پايتخت، شايعه ردصلاحيت برخي اعضاي اين شورا در انتخابات دوره ششم را رد كرد

پارلمان شهري در خوف و رجاء صلاحيت

«يكدست‌سازي حاكميت» تعبيري است كه به باور برخي ناظران ازسوي طيفي خاص از فعالان سياسي پيگيري مي‌شود كه باعث شده بارها و بارها فعالان سياسي اصلاح‌طلب، اعتدال‌گر و مستقل از عواقب خطرناك اين مساله سخن بگويند و مضرات آن را يادآور شوند. اينكه آيا به ‌واقع چنين برنامه‌اي تدوين شده و طيف يا جرياني درصدد حركت به سمت چنين مسيري است، چندان مشخص نيست ولي گسترده‌ترين ردصلاحيت در انتخابات مجلس يازدهم از يك‌سو و انتشار اخبار نگران‌كننده درباره رد صلاحيت‌ها در انتخابات شوراها از سوي ديگر به علاوه ابراز نگراني برخي افراد از حضور حداكثري مردم در انتخابات رياست‌جمهوري سبب شده تا ناظران بيش از پيش نسبت به خطرات اين روند احتمالي هشدار دهند.
در چنين فضايي بود كه هنوز مهلت نام‌نويسي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا به پايان نرسيده، شايعاتي  از بررسي صلاحيت‌ها  در هيات‌هاي اجرايي منتشر شد كه از ردصلاحيت برخي اعضاي شوراي شهر پايتخت حكايت داشت. شايعاتي كه البته در ادامه با تكذيب سخنگوي اين شورا مواجه شد. 
با اين همه اما ماجرا از ظهر ديروز آغاز شد. زماني كه پايگاه خبري فراز به نقل از يك منبع آگاه از «رد صلاحيت قطعي» محمدجواد  حق‌شناس، محمود ميرلوحي و الهام فخاري 3 عضو فعلي شوراي شهر تهران نوشت؛ خبري كه حداقل الهام فخاري آن را در اظهاراتي كه در خبرگزاري دانشجو منتشر شد، تكذيب كرد و گفت:«آخرين فرصت هيات اجرايي براي تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي است اما تا اين لحظه هنوز خبري به‌طور رسمي اعلام نشده است. تا ابلاغ رسمي از طرف هيات اجرايي انتخابات صورت نگيرد، اخبار فوق صحت ندارد و قابل اتكا نيستند.»  اين اخبار اما در شرايطي منتشر شده كه پيش از اين محمدصالح جوكار، رييس اصولگراي كميسيون شوراهاي مجلس و عضو هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرد از بررسي «بدون اغماض» كارنامه كانديداها خبر داد. او كه در دستيابي به رياست هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها ناكام مانده، حضور سياسيون در شوراها را رد كرده و گفته است:«اصلا شوراها جايي  براي كار سياسي نيست، اينجا جايي است كه بايد خدمات به مردم ارايه كند لذا سياسي كردن مساله شوراها به نفع مردم و كشور نيست.  هر كسي كه مي‌خواهد خدمت كند بايد به اين عرصه وارد شود.» اظهارنظري كه منجر به باورپذيري آن شايعات شد اما به هر تفسير بعدازظهر ديروز علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر پايتخت در توييتي از تاييد صلاحيت هر 12 عضو شوراي شهر تهران كه براي حضور در انتخابات دوره ششم نام‌نويسي كرده‌اند، خبر داد و نوشت: «اميدواريم در مرحله بعدي بررسي صلاحيت‌ها يعني در هيات نظارت، شاهد برخورد انقباضي در بررسي صلاحيت نباشيم.» به هر تفسير و  براساس اعلام وزارت كشور تاكنون بيش از 97 هزار تن در سراسركشور براي حضور در اين انتخابات به عنوان كانديدا نام‌نويسي كرده‌اند. 97 هزار نفري كه تا پايان ساعت 18 امروز به ‌طور قطع افزايش خواهند يافت.  از اين رو بايد منتظر ماند و ديد در نهايت هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها همان كاري راكه شوراي نگهبان با انتخابات مجلس يازدهم كرد، تكرار خواهد كرد يا اميدواري سخنگوي شوراي شهر محقق شده  حق راي آزادانه مردم و حضور نمايندگان همه  جريان‌هاي سياسي را به رسميت خواهد شناخت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون