• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4900 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۳ فروردين

نكونام با ژاوي هم‌گروه شد

استارت رويايي فوتبال ايران با فولاد

سامان سعادت

 

رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به صورت رسمي براي فوتبال كشورمان از شنبه شب آغاز شد. جايي كه تيم فولاد ايران در ديدار پلي‌آف مقابل العين امارات در كشور عربستان و در ورزشگاه پرنس فيصل بن فهد شهر رياض به ميدان رفت. در اين بازي فولادي‌ها با ثبت يك نتيجه عالي و قدرتمندانه هم خودشان را به دور گروهي ليگ قهرمانان رساندندو هم استارتي روحيه‌بخش براي فوتبال ايران رقم زدند. 
فولاد در حالي مقابل العين، تيمي كه قهرماني آسيا را در كارنامه دارد قرار گرفت كه با مشكلات زيادي مواجه بود. آنها به دليل پنجره بسته نقل‌وانتقالاتي از خريد بازيكن در نيم فصل و تقويت تيم محروم ماندند. ضمن اينكه در ابتدا قرار بود اين تيم در خوزستان و استاديوم فولاده آره‌نا از العين پذيرايي كند كه كنفدراسيون فوتبال آسيا با تصميمي عجيب ميزباني را از نماينده كشورمان گرفت و به عربستان برد. مصدوميت كاپيتان فولاد ايوب والي در فاصله چند ساعت مانده به شروع مسابقه ديگر دردسري بود كه جواد نكونام سرمربي تيم با آن مواجه شد. همه اينها اما خللي در اراده نفوذناپذير فولاد براي ارايه يك بازي برتر و صعود به دور گروهي ليگ قهرمانان آسيا ايجاد نكرد. 
فولاد مقابل العين از همان لحظات ابتداي بازي نشان داد با استراتژي خاصي وارد زمين شده و اين استراتژي لااقل در خلق موقعيت مفيد خواهد بود. شاگردان نكونام با همان ذهنيت بازي‌هاي ليگ ايران و با هدف دادن توپ به حريف و كشاندن آنها به زمين خود و سپس توپ‌گيري و استفاده از ضدحملات توفاني مقابل نماينده امارات قرار گرفتند. فولاد با همين حربه از همان دقايق نخست موقعيت‌هاي خوبي روي دروازه حريف ايجاد كرد. فولاد هنگام بازپس‌گيري توپ خيلي سريع به فاز حمله مي‌رفت و با استفاده از سرعت ساسان انصاري و حفظ توپ فرشاد احمدزاده و در ادامه اضافه شدن بال‌هاي كناري چپ و راست از جمله صالح حرداني روي دروازه العين خطر ايجاد مي‌كرد. بالاخره با همين فرمول فولاد در اواخر نيمه نخست توانست مزد برتري خود مقابل العين را به دست آورد و روي همكاري ساسان انصاري، فرشاد احمدزاده و حرداني به گل نخست دست پيدا كند. نيمه دوم فولاد براي اتمام كار و زدن ضربه نهايي به العين وارد زمين شد. احتمالا نكونام بين دو نيمه به بازيكنانش گفته بود كه العين تحت تاثير قرار گرفته و همين دقايق ابتدايي نيمه دوم بهترين فرصت براي تمام كردن كار است. در دقيقه ۴۷ روي ارسال كرنر پاتوسي، شيمبا كاپيتان فولاد گل دوم را به ثمر رساند و دقايقي بعد خود پاتوسي دفع ناموفق مدافعين العين را به گل سوم تيمش تبديل كرد تا واقعا كار تمام شود. با اين حال آتشبازي نماينده كشورمان باز هم ادامه پيدا كرد و در دقايق آخر بازي شيمبا موفق به ثبت دبل در نخستين بازي آسيايي خود براي فولاد شد تا شيرهاي جنوب با برتري قاطع چهار بر صفر چهارمين نماينده فوتبال كشورمان در ليگ قهرمانان آسيا لقب بگيرند و به گروه ۴ مسابقات جايي كه تيم‌هاي قدرتمندي نظير السد قطر و النصر عربستان و همچنين الوحدت اردن قرار دارند، اضافه شد. 
با برد عالي فولاد فوتبال ايران تبديل به تنها كشوري شد كه در رقابت‌هاي امسال چهار نماينده كامل دارد. اين مي‌تواند پيام مهمي به فوتبال آسيا باشد كه گرچه تيم‌هاي ايراني با مشكلات زيادي مواجهند اما هنوز قطب آسيا به حساب مي‌آيند.  يوسو سسما مربي تيم فوتبال فولادخوزستان پس از بازي در كنفرانس خبري گفت: «وقتي كه ما بازي را مي‌بريم، اولين چيزي كه به آن فكر مي‌كنيم، تيم حريف است. به خصوص احساس مربيان و بازيكنان حريف را درك مي‌كنم. مطمئنم آنها نيز زحمت كشيدند و سخت كار كردند، اما امروز روز ما بود. من تجربه حضور در پلي آف را در رقابت‌هاي اروپايي دارم و مي‌دانم آنها را درك مي‌كنم.»
سسما ادامه داد: «از آخرين بازي‌اي كه در ليگ ايران داشتيم تا امروز فقط به العين فكر كرديم. همه جوره تمركز داشتيم براي اين بازي. العين تيم بزرگي در آسيا و قهرمان اين قاره است. توانايي حمله بالايي دارند و هميشه در بازي‌هايشان گل‌هاي زيادي مي‌زنند. اما ما مقابل آنها ايستاديم و اجازه گلزني به آنها نداديم. با اعتماد به نفس آمديم ولي با اعتماد به نفس بيشتري از زمين خارج شديم. هيجان زيادي داريم و قدرتمند ادامه مي‌دهيم و براي بازي‌هاي گروهي آماده مي‌شويم.»
در سمت مقابل امانوئل پدرو سرمربي العين پس از پايان بازي، مسووليت اين شكست سنگين را برعهده گرفت.پدرو در نشست خبري پس از بازي گفت: «من مسووليت شكست تيم و خروج از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا را برعهده دارم. من مي‌دانم كه در اين لحظات و در تمام دنيا، هميشه مسووليت اين شكست را مربي تيم برعهده دارد.» وي گفت: «من در مورد مسابقه‌اي كه با نتيجه 4 بر صفر بازي را باخته‌ام، حرفي براي گفتن ندارم و اين نتيجه واقعيت تيم ما را نشان مي‌دهد. ما نسبت به گذشته كمي بهتر بوديم اما فولاد تمايل بيشتري به پيروزي و صعود به مرحله گروهي مسابقات داشت.» سرمربي العين ادامه داد: «فولاد در ضربات كاشته و استفاده از موقعيت‌ها، بهتر از ما كار كرد البته ما نيز به نوبه خود موقعيت‌هايي را به دست آورديم كه يك نمونه آن ضربات كرنر خطرناكي بود كه از دست داديم. العين تيم بزرگي است و تاريخ گوياي اين موضوع است. اما شرايط بسياري نظير اپيدمي كرونا روي كار ما تاثير گذاشته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون