• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

مراجعه بيش از ۹۴ هزار نفر در سال ۹۹ به پزشكي قانوني به علت نزاع

مديركل پزشكي قانوني استان تهران با بيان اينكه در سال گذشته ۹۴ هزار و ۸۵۳ نفر به دليل آسيب‌هاي ناشي از نزاع به مراكز پزشكي قانوني اين استان مراجعه كرده‌اند، گفت: «از كل اين مراجعان ۶۱ هزار و ۲۰۰ نفر مرد و ۳۳ هزار و ۶۵۳ نفر زن بودند.» مهدي فروزش افزود: «سال گذشته ۹۴ هزار و۸۵۳ نفر به دليل آسيب‌هاي ناشي از نزاع به مراكز پزشكي قانوني استان تهران مراجعه كرده‌اند كه اين تعداد در مقايسه با مدت مشابه سال ۹۸ كه تعداد مراجعان به دليل نزاع به مراكز پزشكي قانوني ۱۰۰ هزار و ۸۷۷ نفر اعلام شده بود ۶درصد كاهش يافته است.»

 

وزير  بهداشت:
 مراسم ماه رمضان، در  منازل  و  فضاي مجازي  برگزار  شود

 وزير بهداشت در آستانه ماه مبارك رمضان طي نامه‌اي به معاون بهداشت وزارت بهداشت خواستار برگزاري مراسم ماه رمضان در خانه‌ها و فضاي مجازي شد .  سعيد نمكي در اين نامه و خطاب به عليرضا رييسي تاكيد كرد: «دست‌اندركاران ارجمند برگزاري نمازهاي جمعه و جماعات و مديران هيئات مذهبي، وعاظ، ذاكران اهل بيت، هيات امناي مساجد كشور و از همه مهم‌تر مردم شريف كشورمان در سال گذشته حداكثر همراهي را در كليه امور اعمال كردند . گرچه در مواردي توسط گروه‌هاي افراطي و خارج از دايره مديريت اين عزيزان، اعمالي غيرمنطبق با شيوه‌نامه‌ها صورت گرفت و علاوه بر رنجش خاطر اين عزيزان و همكاران ما كه تلاش كرديم نگذاريم دوگانه دين و سلامت دامن زده شود، خوراك تبليغاتي گروهي در خارج از كشور شد تا بتوانند ناجوانمردانه بر احساسات پاك مردم متدين بتازند. با اين حال، انبوهي از مومنان در شب‌هاي قدر با رعايت كامل شيوه‌نامه‌ها كه خود از نزديك شاهد آن بودم علاوه بر اجراي مراسم باشكوه، محملي براي دعاي خير به توفيق همكاران‌مان در مديريت بيماري نيز فراهم كردند.»
در ادامه اين نامه، وزير بهداشت خواستار آن شده كه: «گرچه در شهرهاي زرد و آبي با رعايت شيوه‌نامه‌ها برگزاري نماز و برگزاري مراسم احيا بلامانع است، با اين حال، باتوجه به شيوع گسترده بيماري با ويروس موتاسيون يافته، كمتر نقطه‌‌اي حائز شرايط فوق خواهد بود. لذا مي‌طلبد تا با تدوين شيوه‌نامه‌هايي براي برگزاري نمازهاي يوميه ماه مبارك (يك وعده آن هم به مدت نيم ساعت) با حداقل نفرات و در فضاي باز با رعايت حداكثر فاصله و ماسك و جانماز و سجاده اختصاصي در كليه شهرها اجازه داده شود. بديهي است اگر شرايط شهري به‌شدت اضطراري و مشمول قرنطينه عمومي و عدم رفت و آمد قرار گرفت متفاوت عمل خواهد شد. در مورد شب‌هاي پرفيض قدر نيز مراسم احيا مي‌تواند همچون سال گذشته با رعايت فاصله و تعداد محدود در فضاي مناسب و باز در كليه شهرها حداكثر به مدت 2 ساعت اجرا گردد. لوازم كاملا شخصي و ورودي و خروجي‌ها متعدد و بدون تماس باشد . تجربه و مديريت سال گذشته عزيزان يقينا در بهتر برگزار شدن مراسم امسال موثر خواهد بود. باتوجه به شيوع ويروس سركش جهش يافته و قدرت سرايت و بيماري‌زايي بالا، اطلاع‌رساني عمومي و ترغيب مردم عزيز به برگزاري مراسم محدودتر و با اولويت منازل و استفاده از ظرفيت ارزشمند صدا و سيما  و فضاي مجازي همچون سال گذشته نبايد مغفول بماند. هرگونه مماشات با جريانات قانون‌گريز و شكننده پروتكل‌ها باتوجه به شرايط بسيار خطير كنوني ابعاد گسترده زيان‌آوري دارد كه مي‌تواند مديريت بيماري را غيرممكن سازد. لذا توجه دست‌اندركاران محترم مديريت مراسم مذهبي از تفاوت شرايط با سال گذشته به دليل تحولات ويروس بيماري‌زا و تهيه بروشور و جزوه‌هاي آموزشي براي روزه‌داران عزيزي كه متمايل به شركت در اين مراسم هستند، بسيار موثر خواهد بود. برگزاري مراسم عيد فطر در بعضي از مناطق كشور در سال گذشته موجب شكل‌گيري موجي جديد در آن استان‌ها شد كه شكل‌گيري اين پديده در عيد سعيد فطر آتي مي‌تواند در ويروس جهش يافته ابعاد سنگين‌تري ايجاد كند. لذا پرداختن به امور پيشگيرانه قبل از فرا‌رسيدن عيد در استان‌ها و نقاطي كه ممكن است آسيب‌پذير باشد، بسيار ضروري  است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون