• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4901 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين

وزير بهداشت از تريبون ستاد ملي كرونا عليه رييس‌جمهوري تاخت

گل به خودي

در روزهايي كه چهارمين و شديدترين موج كرونا در كشور به وضعيتي رسيده كه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۴ نفر جان خود را به ‌دليل شيوع اين ويروس از دست داده‌اند، جلسات ستاد ملي كرونا به عرصه منازعات سياسي مسوولان بدل شده است. حالا در جلسات مختلفي كه برگزار مي‌شود، هر بار مسوولي درصدد پاسخگويي به ديگري برآمده و به‌ جاي اينكه فكري به حال شيوع گسترده اين ويروس و كنترل آن شود، وقت خود را صرف پاسخگويي به طعنه‌ها و كنايه‌هاي يكديگر مي‌كند. 
وزير بهداشت دولت حسن روحاني به عنوان يكي از اعضاي ارشد ستاد ملي مديريت كرونا در آخرين سخنراني خود كه روز گذشته در نشست كميته امنيتي انتظامي اين ستاد ايراد كرد، به پاسخگويي به سخنان رييس‌جمهوري پرداخت و از آنچه گفته مي‌شود علت اختلاف ميان وزارت بهداشت و كشور شده، گفت. 
بخشي از اين داستان از صحبت‌هاي ايرج حريرچي شروع شد؛ معاون وزارت بهداشت در يك برنامه تلويزيوني گفته بود كه برخي از اعضاي ستاد ملي كروناي ايران مانع از آن شده‌اند كه اين وزارتخانه از تعطيلات نوروز براي پايين آوردن آمار كرونا بهره بگيرد. او تاكيد كرده بود كه «تاكيد وزارت بهداشت اين بود كه از فرصت طلايي نوروز براي كاهش آمار كرونا استفاده كنيم و مانند سال گذشته كه همه جا تعطيل بود امسال نيز همان‌گونه شود و جلوي مسافرت‌ها گرفته شود» اما برخي از اعضاي ستاد ملي «مانع شدند تا از فرصت طلايي عيد براي خاموش كردن شعله‌هاي كرونا استفاده كنيم.»
اگرچه معاون وزارت بهداشت از اعلام اينكه چه كساني مانع از استفاده از اين فرصت طلايي شده‌اند، خودداري كرد اما نگاهي به اخبار به سادگي نشان مي‌داد كه حداقل يكي از گروه‌هاي مورد اشاره حريرچي احتمالا وزارت كشور است. چنانچه پيش از آن هم اخباري درباره بروز اختلافات ميان وزارت بهداشت و وزارت كشور درباره بستن مرزهاي هوايي و زميني تركيه منتشر شده بود كه با انتشار نامه وزير بهداشت خطاب به رحماني‌فضلي و همچنين گلايه وزارت كشور از اين اقدام، ابعاد به‌نسبت گسترده رسانه‌اي نيز پيدا كرد. صحبت‌هاي ايرج حريرچي اما فارغ از صحت و سقم آن، به مذاق رييس‌جمهوري خوش نيامد و حسن روحاني در سخنراني خود در نشست ستاد ملي مبارزه با كرونا، البته به‌طور غيرمستقيم اين اقدام حريرچي را زير سوال برد و گفت: «ستاد ملي كرونا يك سخنگو دارد؛ نمي‌شود هر كسي در تلويزيون چيزي بگويد. در مبارزه با كرونا همه بايد يك‌صدا باشيم.»
وزير بهداشت اما مثل رييس‌جمهوري فكر نمي‌كند. سعيد نمكي معتقد است كه «حرف دوصدايي و يك‌صدايي را بايد لفظ دو صدا و يك صدا را ارزيابي كنيم. در زمينه حرف غيركارشناسي از محل مورد اعتماد كارشناسي مردم، اگر انتظار تك صدايي داريم، اشتباه است.» او با بيان اينكه «ما حافظ جان مردم هستيم»، خود را وزير بهداشت مردم ايران اعم از شيعه، سني، مسيحي، زرتشتي، لامذهب و حتي زنداني محكوم به اعدام معرفي كرده و تاكيد كرد كه «من نمي‌توانم با سلامت مردم مصالحه كنم.» نمكي مي‌گويد كه اگر مردم به اين برادر كوچك طبق ارزيابي‌ها اعتماد بيشتري پيدا كردند، دليلش اين است كه من هميشه با مردمم شفاف حرف زده‌ام. او پس از اين كنايه‌هاي غيرمستقيم به حسن روحاني، سراغ اختلافش با وزارت كشور رفت و توضيح داد كه «اگر مي‌گويم كه تركيه را ببنديد، به اين دليل است كه من مي‌دانم آنجا ويروس غيرانگليسي هم دارد مي‌چرخد و نوشتم اگر من گفتار ويروس برزيلي و آفريقاي جنوبي و موتاسيون‌يافته هندي شوم، ديگر نمي‌توانيم كار را جمع كنيم. تمام اين مكتوبات هست. اگر انتظار تك‌صدايي از وزير كارشناس اين مملكت را در جهت حرف غيركارشناسي داريم، بدانيد كه اين اتفاق نخواهد افتاد.» نمكي كه طول ماه‌هاي گذشته بارها شايعه استعفايش مطرح و تكذيب شد، اين‌بار وضعيت را تغيير داد و به‌جاي اينكه كلامي بگويد كه از آن شائبه تمايل به استعفا برداشت شود، به‌طور غيرمستقيم خواست تا اگر او را نمي‌پذيرند، بركنارش كنند؛ نكته‌اي كه البته مي‌توان آن را از بين سطور سخنانش بازخواند؛ «وزير مي‌تواند برود اما نمي‌تواند حرف غيركارشناسي را تاييد كند. ولله صندلي كه رويش نشستم اگر خدمت به مردم نباشد، از آب بيني بزي كه اميرالمومنين مي‌گفت، برايم كمتر است و اگر نشستم براي عشق خدمت به مردم نشستم.» نمكي در ادامه به بخش ديگري از سخنان روحاني كه گفته بود «وقتي ستاد ملي تصميمي مي‌گيرد همه مسوول هستند و بايد آن را اجرا كنند» هم پاسخ داد و اين نكته را كه وزير بهداشت هم عضوي از ستاد ملي كرونا است، بي‌معنا خواند و تاكيد كرد كه «اصلا ستاد ملي بدون مصاديق كارشناسي وزارت بهداشت معنا ندارد.» وزير بهداشت دولت حسن روحاني بار ديگر با كلامي توام با تهديد گفت كه «اصلا ما بيرون مي‌آييم، آنها تصميم بگيرند و به ما ابلاغ كنند» و در ادامه در جمله‌اي كنايي تاكيد كرد: «اينطور نمي‌توان مملكت را اداره كرد!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون