• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4903 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۶ فروردين

رييس‌جمهوري با اشاره به دور جديد مذاكرات براي احياي برجام و سنگ‌اندازي داخلي

بگذاريد مردم زندگي كنند

گروه سياسي

حسن روحاني مي‌خواهد هر طور شده پروژه اصلي دولتش را به سرانجام برساند و سپس سكان اداره قوه مجريه را به نفر بعدي واگذار كند. او كه از سال ۹۲ در شعارها و مناظرات انتخاباتي‌اش تاكيد داشت بايد هم چرخ سانتريفيوژ‌ها بچرخد و هم چرخ زندگي مردم، در ۸ سال گذشته نشان داده كه كارويژه اصلي كه براي مجموعه كابينه تحت مديريتش طراحي كرده در زمين «ديپلماسي» است، ديپلماسي كه باور دارد اگر روند گره‌گشايي در آن بدون سنگ‌اندازي داخلي و خارجي پيش برود «اقتصاد» نيز بهره‌ور خواهد شد.
در همين راستا پس از تغيير رويكرد دولت ايالات متحده و حالا كه بيش از ۶۰ روز به انتخابات و قريب به ۳ ماه مانده تا ترك پاستور زمان باقي است بارها و بارها از تريبون‌هايش استفاده كرده‌ و به مستمعان داخلي و خارجي گفته كه اهل مذاكره است، مذاكره‌اي پاياپاي و از منظر منافع ملي اما نتيجه‌بخش و ضدتحريمي. او كه برخلاف مخالفان دولتش تحريم را نه نعمت مي‌داند نه فرصت، به بيان برخي تحليلگران گرفتار بدشانسي ديپلماتيك شد و با حضور دونالد ترامپ تمام معادلاتش بر هم خورد و اگرچه تحريم بحق در بسياري از فرصت‌هاي اقتصادي حتي فراهم آوردن اولويت‌ها اختلال ايجاد كرد اما به فرصتي هم براي لاپوشاني ضعف‌هاي مديريتي داخلي مبدل شد. حالا در اندك زمان باقيمانده رييس‌جمهوري و تيم ديپلماسي دولتش در تلاشند تا از طريق «وين» همه‌ چيز را به پيش از سال ۹۷ بازگردانند. از همين‌رو حسن روحاني در سخنراني اخيرش خطاب به مخالفان گفته كه از مذاكرات وين نترسند و بگذارند مردم زندگي كنند.

در مذاكره توانمنديم
رييس‌جمهوري كه مطابق معمول هر چهارشنبه در جمع اعضاي كابينه سخنراني داشت بار ديگر از جنگ اقتصادي با «تحريم» و آثار و زيان‌هايش گفت و تاكيد كرد كه «بايد به اين ظلم پايان دهيم و دست ظالم را قطع كنيم.» او در ادامه اما با كنايه به مخالفان دولتش كه در تلاشند مذاكرات با 1+4 به دولت بعدي برسد، گفت: «بعضي‌ها مي‌گويند دست ظالم بايد قطع شود منتها چه وقت؟ مثلا در ارديبهشت و خرداد كراهت دارد بگذاريد به تير برسيم آن وقت عيبي ندارد. دست ظالم را بايد فوري قطع كرد اين حرف‌ها چيست؟ تير و مرداد نداريم، ظالم، آن كسي كه زندگي مردم را گروگان گرفته كه مردم را آزار مي‌دهد و حتي در تهيه واكسن و مواد غذايي ما را اذيت مي‌كند و بيش از سه سال است كه اين فشار بر مردم ماست بايد دست اين ظلمه را قطع كنيم يك ساعت هم زودتر بتوانيم اين كار را كنيم بايد اين كار را بكنيم.»
حسن روحاني در ادامه از اين مخالفان مذاكره پرسيد: «چرا ما از مذاكرات مي‌ترسيم؟ اين چيست و چه كسي در سر ما كرده است؟ چرا از حرف زدن مي‌ترسيم، چرا از مذاكره؟ مگر قرآن نمي‌گويد با كفار هم جدال احسن كنيم، چرا از حرف زدن مي‌ترسيم، چرا فرار مي‌كنيم؟ ما قدرتمند هستيم، خودمان را ضعيف نبينيم، فكر نكنيد ما ضعيف هستيم. مي‌گويند مي‌دانيد روبه‌روي شما چه كسي است؟ امريكاست، امريكا باشد مگر امريكا كيست؟ ما قدرتمند هستيم با امريكا مذاكره مي‌كنيم همان‌طور كه در برجام مذاكره كرديم و او را سر جاي خودش نشانديم. ما توانمند هستيم اينقدر روي توان ما شك نكنيد.» او همچنين تاكيد كرد كه اگر در توليد و قدرت نرم و تكنولوژي قدرتمند هستيم در مذاكره نيز توانمند و قدرتمنديم.

از مذاكره وين نترسيد
بسياري حسن روحاني را بديل هاشمي‌رفسنجاني تصور و تصوير مي‌كردند. نگاه اقتصادي اين دو و دوره مديريتي‌شان در كشور كه يكي در دوران جنگ نظامي و ديگري در دوره جنگ اقتصادي بوده شباهت‌هايي ايجاد مي‌كند. شايد از همين‌رو حسن روحاني در تلاش است تا مثل بديل تاريخي خود كه منجر به شكل‌گيري قطعنامه ۵۹۸ شد، قطعنامه ۲۲۳۱ را احيا كرده و سپس از قدرت كناره‌گيري كند و در خلال سخنراني ديروز و براي اثبات حرفش ارجاعي تاريخي را مطرح‌ كرده است. او روايت كرده كه بعد از گذشت ۸ سال جنگ صدام با ايران و جنايتي كه رخ داده ‌بود امام اجازه مذاكره داد، مذاكراتي كه شهريور سال ۶۷ با عراق و در ژنو آغاز و تا ۲ سال ادامه داشت و در اين ميان نامه‌نگاري‌هايي ميان صدام و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني هم انجام شد و در نهايت جنگ پايان يافت. نامه‌نگاري كه در آخر به بيان اين جملات از سوي صدام خطاب به هاشمي‌رفسنجاني ختم شد كه «جناب آقاي هاشمي‌رفسنجاني محترم، رييس‌جمهوري اسلامي ايران، با اين تصميم ما، ديگر همه‌ چيز روشن شده و بدين‌ترتيب همه آنچه مي‌خواستيد و بر آن تكيه مي‌كرديد، تحقق مي‌يابد و ديگر اقدامي جز مبادله اسناد باقي نماند.»
رييس‌جمهوري با بيان اين برش تاريخي خطاب به مخالفان گفت: «بنابراين از مذاكره وين نترسيد بعضي‌ها مي‌ترسند، آنقدر هم نگران هستيد مثلا زود اين مذاكره به نتيجه برسد و فوري تحريم برداشته شود، مثلا در انتخابات مشكل پيدا كنيد آن طوري هم كه نيست، مذاكره پيچيدگي‌هاي خودش را دارد اينقدر نگران نباشيم» و در نهايت هشدار داد كه هيچ فرد و جناحي حق ندارد زندگي و معيشت مردم را براي انتخابات گروگان بگيرد و گفت: «بگذاريد مردم راحت باشند، بگذاريم مردم زندگي كنند، بگذاريم تحريم برداشته شود اين به نفع انتخابات و به نفع حضور مردم در انتخابات است، اين به نفع همه جناح‌هاست. هيچ جناحي ضرر نمي‌كند، بعضي‌ها فكر مي‌كنند ضرر مي‌كنند، اشتباه مي‌كنند كسي ضرر نمي‌كند.» اظهارات معطوف به برخورد جناحي از زبان روحاني نشان مي‌دهد كه تحليل سنگ‌اندازي مخالفان داخلي براي تغيير دولت و موكول شدن انتخابات به پس از آن چندان هم توهم توطئه نبوده‌ و نيست.

راستي‌آزمايي مي‌كنيم
حسن روحاني البته در خلال سخنراني معطوف به حمايت از مذاكرات وين، بار ديگر بر سياست كلي جمهوري اسلامي در اين دور از مذاكرات تاكيد كرد و گفت كه هيچ عجله‌اي براي اين مذاكرات در كار نيست، اما جمهوري اسلامي آماده است و حرف روشني دارد؛ امريكا بايد به همان شرايط سالي كه برجام امضا شد يعني سال ۲۰۱۵ و تيم ۹۴ بازگردد و قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرايي كند تا ايران نيز به تعهداتش بازگردد.
رييس‌جمهوري البته از همين تريبون استفاده كرده و اقدامات متقابل همچون فعال شدنIR6 در نطنز يا غني‌سازي ۶۰ درصد را به مخاطبان مخالفش يادآوري كرد و به مخالفان خارجي هم هشدار داد: «نمي‌توانيد در نطنز جنايت كنيد. وقتي جنايت كرديد دست شما را مي‌بريم. دو تا دست شما را زديم يكي را با IR6 زديم و يكي را با 60درصد زديم.» او همچنين تاكيد كرد كه «در عين حال باز هم مي‌گوييم فعاليت ما قطعا و صرفا صلح‌آميز وتحت نظر آژانس خواهد بود، 60درصد ما هم صلح‌آميز است، 20درصد ما هم صلح‌آميز است، 3درصد و 4درصد و 5درصد هم صلح‌آميز است، همه هم تحت نظر آژانس است هر روزي هم شما به تعهدات خود برگرديد همان روز هم ما به عين برجام برمي‌گرديم، هر چه برجام گفت، گفته 3.67، هرچه در برجام آمده ما به آن برمي‌گرديم به شرطي كه شما برگرديد و ببينيم كه واقعي است يعني در عمل ببينيم شما واقعا عمل كرديد نه در زبان. به قول معروف ما راستي‌آزمايي كنيم.»
راستي‌آزمايي بازگشت به برجام يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي دولتي‌ها و البته مخالفان آنهاست كه ديروز روحاني تاكيد كرد نه زمانبر است و نه طول مي‌كشد. او توضيح داد: «براي راستي‌آزمايي نشستيم و طراحي كرديم، وزرا طراحي كردند مي‌دانيم چقدر زمان مي‌برد، زمان زيادي نمي‌برد هر وقت راستي‌آزمايي كرديم يعني وزير نفت ما گفت كه نفت را مي‌فروشم و كشتي من جايي كه بايد پهلو بگيرد، پهلو مي‌گيرد. بيمه ما گفت اين كار انجام مي‌گيرد، بانك مركزي گفت پول من آزاد است و به خوبي جابه‌جا مي‌كنم.» حسن روحاني در ماه‌هاي پاياني رياست‌جمهوري و پس از ۸ سال همچنان از تريبون‌هايش استفاده مي‌كند تا بگويد: «رييس‌جمهوري منتخب مردم با ۲۴ ميليون راي» است، آن هم در انتخاباتي كه «۷۳ درصد از مردم» شركت كرده‌اند، پس مخالفان با رييس‌جمهوري و دولتي حرف مي‌زنند كه «خواست و نظر مردم را تا روز آخر و لحظه آخر اجرا و عملياتي مي‌كند» و مهم نيست كه مخالفان روزشمار پايان دولت را طراحي كرده‌اند. با اين حال گويا روحاني فراموش كرده كه پايان دولت ناگزير است و براي سخنراني‌هايي مشابه سخنراني‌هايي انتخاباتي اندكي دير!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون