• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4904 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۸ فروردين

از تصور تا واقعيت

محمد ايراندوست

 

233 نماينده مجلس شوراي اسلامي طي چند روز گذشته در راستاي فرهنگ «من لم يشكرالمخلوق لم يشكرالخالق» طي بيانيه‌اي از سازمان صداوسيما براي پخش برنامه‌هاي متنوع نوروزي تشكر و قدرداني كردند. در متن بيانيه نمايندگان محترم مجلس آمده: سازمان صداوسيما در خط مقدم جنگ رسانه‌اي قرار دارد، مديران و برنامه‌سازان اين سازمان سربازان و افسران جنگ رسانه‌اي محسوب مي‌شوند، رقابتي نابرابر بين سازمان صداوسيما و شبكه‌هاي ماهواره‌اي و فضاي مجازي وجود دارد، برنامه‌هاي تلويزيون در ايام نوروز 82درصد مخاطب داشته... اما بايد بگوييم نكاتي كه در بيانيه نمايندگان مجلس ذكر شده با واقعيات موجود در فضاي رسانه‌اي كشور و نيز رويكرد جامعه ايراني نسبت به برنامه‌هاي سازمان صداوسيما همخواني ندارد و در تضاد است.
كافي است توسط كارشناسان حرفه‌اي رسانه بدون حب و بغض و گرايشات سياسي ميزان بودجه و درآمد نجومي اين سازمان سترگ را با محتوا و كيفيت برنامه‌هاي نازلي كه توليد مي‌كنند، مقايسه شود تا ناتواني آن آشكار شود. كافي است ميزان ثروت، دارايي و درآمد نجومي بسياري از مديران و برنامه‌سازان اين سازمان بزرگ در 40 سال گذشته مورد بازرسي و كنكاش قرار گيرد تا دريابيم به بهانه ترويج ارزش‌ها چه كام‌هايي شيرين شده و چه ثروت‌هاي بادآورده‌اي پديد آمده است. 
سزاوار است منصفانه و بدون سوگيري بررسي شود چرا اجراي ماده 198 آيين‌نامه داخلي مجلس در مورد تحقيق و تفحص از سازمان صدا و سيما 4 دهه است همواره با چالش‌هاي جدي مواجه مي‌شود و به نتيجه مطلوب نمي‌رسد.
شايسته است آمار و گزارش‌هايي كه كميسيون‌ها و مركز پژوهش‌هاي مجلس در 4 دهه گذشته درباره وضعيت بغرنج آسيب‌هاي اجتماعي و... در جامعه اسلامي ارايه داده‌اند را با رسالت سازمان صداوسيما در دو كفه ترازو قرار دهيم تا فرصت‌سوزي و صحت و سقم عملكرد اين سازمان عظيم هويدا شود. كافي است انتظارات و تدابير امام خميني(ره)، رهبر معظم انقلاب، علماي اسلام، بزرگان انقلاب، انديشمندان و صاحب‌نظران از صداوسيما را با عملكرد آن بسنجيم تا نقش مغفول مانده اين سازمان عريض در پديد آمدن معضلات و چالش‌هاي كشور آشكار شود و ناكارآمدي و انحراف آن نمايان شود.
جا دارد به آمار مراجعه فزآينده طيف‌هاي مختلف مردم به شبكه‌هاي ماهواره‌اي و فضاي مجازي براي تامين نيازهاي رسانه ايشان توجه شود تا ريزش چشمگير مخاطبان سازمان صداوسيما ثابت شود و گزارش‌هاي پرطمطراق و پرهياهوي اين سازمان فربه رنگ ببازد. افت كيفي و سير قهقرايي توليدات و محصولات سازمان صداوسيما در كنار پاسخگو نبودن و اقدامات فراقانوني آن باعث شده سازمان تعريف و آيين ويژه‌اي از رسانه را در كشور حاكم كند.
اين سازمان تنها به روحانيون، انديشمندان، مسوولان، اساتيد، هنرمندان، ورزشكاران، صنعتگران و... اجازه حضور در استوديوها را مي‌دهد كه در راستاي منافع سازمان سخن بگويند و اظهارنظر كنند. اين سازمان ديدگاه و نظرات متفاوت و در تقابل با سليقه خاص خودش را بر نمي‌تابد و نقادان و دگرانديشان را با انگ زدن منزوي و در ليست سياه قرار مي‌دهد. سازمان صداوسيما همواره از رشد قارچ‌گونه شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند و فضاي مجازي نالان است اما از دلايل گرايش مخاطبان به اين شبكه‌ها سخن نمي‌گويد، از عدم استقبال مردم از برنامه‌هاي پرهزينه سازمان آماري ارايه نمي‌دهد، به كاهش اعتماد مردم به محصولات سازمان اشاره نمي‌كند و همواره با فرافكني آدرس غلط مي‌دهد.
وضعيت سازمان صداوسيما به گونه‌اي است كه با افزايش بودجه، اختيارات، حمايت و... بحران‌هاي آن پايان نمي‌يابد و سازمان راهي ندارد جز گام برداشتن در راستاي منافع ملي، اصول رسانه حرفه‌‌اي و اجراي كامل وظايف و ماموريت‌هايي كه قانون اساسي براي آن مقرر كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون