• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4905 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين

به بهانه كوچ غريبانه امپراتور شمالي

مرگ بر اثر كرونا به مستطيل سبز رسيد

علي ولي‌اللهي

 

نادر دست‌نشان هم رفت. امپراتور فوتبال شمال ايران. اسطوره نساجي. رفت پيش علي انصاريان. پيش مهرداد ميناوند. پيش چند صد نفري كه هر روز در اين كشور بر اثر كرونا جان مي‌دهند. پيش هزاران نفري كه از يك سال پيش تنها يك عدد بودند كه به اعداد قبلي اضافه شدند. اهالي فوتبال دوباره هشتگ واكسن بخريد را ترند كردند. ترندي كه رفت كنار موارد قبلي. علي دايي نوشت. علي كريمي نوشت. همه آنهايي كه صداي‌شان بلندتر است نوشتند تا به گوش كساني كه بايد برسد. وزير بهداشت هم همان روز مثل هميشه گفت ان‌شاءالله به زودي!
رفتن نادر دست‌نشان غم‌انگيز است. مثل تمام جان‌هاي عزيزي كه در اين بيش از يك سال از دست داديم. در عين حال اتفاقي كه روز جمعه رخ داد يك بعد بسيار مهم ديگر هم دارد كه بايد حتما جدي گرفته شود. اينكه نادر دست‌نشان از جمله كساني بود كه در خلال مسابقات فوتبال به كرونا مبتلا شد. از اين منظر او با مرحوم انصاريان و ميناوند تفاوت دارد. با تمام كساني كه در زندگي‌ شخصي‌شان به بيماري مبتلا شدند فرق دارد. دست‌نشان در حالي به ويروس كرونا مبتلا و در نهايت درگذشت كه هدايت تيم رايكا بابل را در ليگ دسته يك برعهده داشت. او به همراه تيم رايكا از روز هفتم فروردين كارش را در سال جديد آغاز كرد و سپس در روز بيستم فروردين خبر رسيد كه در بيمارستان به دليل ابتلا به كرونا بستري شده است. پس كاملا مشخص است كه مرحوم دست‌نشان در زماني كه رقابت‌هاي فوتبال و تمريناتش جريان پيدا كرد به بيماري مبتلا شده بود.  اينكه آيا قبل از شروع تمرينات تيم رايكا از بازيكنان اين تيم تست كرونا گرفته شده يا خير، سوالي است كه مديران تيم بابلي بايد به آن پاسخ بدهند. با اين حال تست گرفتن در آغاز تمرينات يك بحث است و رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي ليگ‌هاي فوتبال كشور بحث ديگر. در دستورالعمل بهداشتي مسابقات ليگ آمده است كه تيم‌ها هر دو هفته يك‌بار موظف به انجام تست پي‌سي‌آر هستند. اين خبر را سهيل مهدي در اواخر سال 1399 مطرح كرد. همان موقع خيلي‌ها به اين زمان‌بندي اعتراض كردند، چراكه هر دو هفته يك‌بار تست گرفتن عملا كمكي به شناسايي موارد بيماري قبل از آلوده كردن ديگران نمي‌كند. با اين حال شرايط نسبتا پايدار كشور در پايان سال ۹۹ و همچنين خوب شدن تمام فوتباليست‌ها و مربيان مبتلا شده شاغل در ليگ برتر و دسته يك و حتي تمام ليگ‌هاي فوتبال دنيا به نوعي باعث بروز خوشبيني بين مديران و حتي خود اهالي فوتبال شده بود. تصور عمومي بر اين شده بود كه فوتبالي‌ها كروناي خفيف مي‌گيرند. اين تصور را مي‌توان در رفتار مسوولان و رسانه‌ها و هواداران فوتبال رديابي كرد. وقتي براي نخستين‌بار در شروع بازگشايي ليگ برتر خبر رسيد بازيكنان استقلال به كرونا مبتلا شدند همه وحشت كردند اما وقتي همين اتفاق ابتداي سال جاري رقم خورد ديگر كسي نگران نشد. همه گمان كردند آنها با ۱۴ روز قرنطينه مشكل را پشت سر مي‌گذارند. اتفاقي كه براي همه رخ داد جز يك نفر؛ نادر دست‌نشان.  ساده‌انگاري و فراموش كردن پروتكل‌هاي بهداشتي در تمامي كشور به فاجعه منجر شده و در فوتبال هم همين‌طور. ما نادر دست‌نشان را از دست داديم تا يادمان بيايد كه فوتبالي‌ها هم مي‌توانند مبتلا شوند و بيماري سختي را پشت سر بگذارند و حتي جان‌شان را هم از دست بدهند. ستاد مقابله با كرونا در ورزش و فدراسيون پزشكي ورزشي به اضافه مديران فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ بدون شك در اين اتفاق دخيل هستند همان‌طور كه ستاد كل مقابله با كرونا و وزارت بهداشت و مجموعه دولت در سياه شدن شرايط كرونايي در كشور مقصرند. 
هفته‌هاي زيادي تا پايان رقابت‌هاي ليگ‌هاي دسته برتر تا سطوح پايين‌تر باقي مانده و با توجه به اينكه قرار نيست مسابقات تعطيل شود بايد بازنگري جدي در قوانين بهداشتي مسابقات صورت بگيرد، چراكه هم شرايط كشور عوض شده و هم براي نخستين‌بار از زمان ورود كرونا به كشور ما يك فرد شاغل در مسابقات را از دست داديم. ديگر هر دو هفته تست گرفتن كمكي به مهار شيوع ويروس بين تيم‌هاي فوتبال نمي‌كند. ديگر نبايد با ديده اغماض به حضور هواداران سر تمرين تيم‌ها و مقابل هتل‌هاي اقامت و گاهي اوقات در كنار زمين نگاه شود. ديگر نبايد اجازه داده شود اهالي رسانه در نزديك‌ترين حالت ممكن و گاهي بدون ماسك با بازيكنان و مربيان گفت‌وگو كنند. اينها چيزهايي است كه به وضوح در هفته‌هاي گذشته ليگ برتر مورد بي‌توجهي قرار گرفته‌اند. يادمان نرفته در بازي پرسپوليس و پديده در ورزشگاه امام رضاي مشهد چند صد نفر هوادار كه معلوم نبود از كجا آمده بودند در ورزشگاه حضور داشتند! كم نديديم اعضاي كادر فني و بازيكنان روي نيمكت را كه به ماسك زدن توجهي ندارند. بازيكنان و مربياني را ديديم كه بدون توجه به پروتكل‌ها رفتارهاي پرخطر از خودشان بروز مي‌دهند و مسوولان برگزاري مسابقات در تمام اين مدت چشمان‌شان را بستند و با سهل‌گيري از كنار تخلفات گذشتند.  روز جمعه سهيل مهدي، سرپرست برگزاري رقابت‌هاي ليگ اعلام كرد به بيماري كرونا مبتلا شده اما خدا را شكر شرايط خوبي دارد. با آرزوي سلامت براي ايشان اميدواريم به محض بازگشت طرح تغيير شيوه‌نامه بهداشتي مسابقات ليگ را پيگيري كند و روي رعايت قوانين هم سختگيري بيشتري به خرج دهد. همچنين از ساير كساني كه به هر نوعي با برگزاري رقابت‌هاي فوتبال در ارتباط هستند مي‌خواهيم كه با وسواس كامل روي انجام پروتكل‌ها نظارت و قوانين را با توجه به وضعيت روز كشور به‌روز رساني كنند. متاسفانه حتي اگر امروز هم اين كار انجام شود دير است چون يكي از گنجينه‌هاي فوتبال ايران از دست رفته اما به هر حال بهتر از اين است كه خداي نكرده كرونا بتواند قرباني‌هاي بيشتري از فوتبال بگيرد. ضمنا واكسن هم بخريد! 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون