• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4905 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۹ فروردين

نيروهاي شهرداري آبادان خود را در فهرست تزريق واكسن به عنوان پاكبان معرفي كرده بودند

تقلب مدعيان خدمت به مردم

گروه اجتماعي| به دنبال سوءاستفاده برخي از مديران ‌و كارمندان شهرداري آبادان از سهميه واكسن كروناي اختصاص يافته به نيروهاي پاكبان اين شهر و جابه‌جايي سهميه تزريق، وزير بهداشت، در نامه‌اي به رييس دانشكده علوم پزشكي آبادان، دستور عزل فوري معاون بهداشتي و مديران ناظر بر اجراي برنامه ايمن‌سازي را  صادر كرد.
در متن نامه سعيد نمكي آمده است: «متاسفانه با خبر شديم كه بعضي از مديران ‌و كارمندان منتسب به شهرداري آبادان در راستاي تخصيص سهميه واكسن به پاكبانان از اين حركت خداپسندانه و خيرخواهانه براي گروهي كه در معرض شديد آلودگي با پسماندهاي آلوده قرار دارند، سوءاستفاده و واكسن تزريق نموده‌اند. اين در حالي است كه تاكنون مسوولان ارشد وزارتخانه كه مستمرا در بازديدهاي ميداني در معرض گرفتاري با ويروس هستند و به عنوان گروه اولويت‌دار پزشكي حق استفاده از واكسيناسيون را دارند به نفع نيازمندان ديگر، از اين حق قانوني، شرعي و عرفي خود گذشتند اما گروهي كه در اولويت‌هاي سوم و چهارم هستند چنين سوءاستفاده‌اي كرده‌اند. ضروري است در اسرع وقت، معاون بهداشتي و مديران ناظر بر اجراي برنامه ايمن‌سازي عزل گردند و كليه كساني كه عامدا با اين رفتار غير منصفانه و سوءاستفاده همراهي كرده‌اند و كساني كه به نحو ناشايست و ناعادلانه واكسينه شده‌اند، به مراجع قانوني معرفي شوند.» وزير بهداشت در پايان اين نامه خواستار اعلام سريع نتيجه پيگيري شده ضمن آنكه به دنبال رسانه‌اي شدن خبر تخلف آشكار مسوولان شهرداري و شوراي شهر آبادان، مقام قضايي هم به اين مساله ورود كرده و دستور پيگيري داده است. خبرگزاري ايلنا گزارش داد كه حميد مراني پور، دادستان آبادان در جمع خبرنگاران گفته كه تحقيقات در مورد سوءاستفاده از سهميه واكسن كروناي پاكبانان از سوي برخي مديران شهرداري آبادان در حال پيگيري است و در صورت تاييد مستند سوءاستفاده هر شخص حقيقي يا حقوقي از موقعيت شغلي خود و دريافت سهميه واكسن كرونا به جاي نيروهاي پاكبان، برخورد قانوني با متخلفان انجام مي‌شود.  نكته مهم در حاشيه اين اتفاق تلخ، اين است كه وزير بهداشت، در نامه‌اي كه خطاب به رييس دانشكده علوم پزشكي آبادان نوشته، صرفا خواستار برخورد با كاركنان و كارمندان تحت مديريت خود شده اما تكليف متخلفان در شوراي شهر و شهرداري چه مي‌شود ؟ ديروز برخي مسوولان شهرداري آبادان ادعا مي‌كردند كه نيروهاي پاكبان، «داوطلبانه» سهميه واكسن خود را به آنها بخشيده‌اند و از آنها خواسته‌اند كه به عنوان مديران ارشد، واكسينه شوند. تا امروز معلوم نيست كه آيا اختصاص اين سهميه از سوي يك پاكبان ساده و بي‌قدرت به مدير مافوق، تحت اجبار و ارعاب اتفاق افتاده يا خير اما هرچه هست تاييدي است بر جاي خالي صداقت در شبكه مديريتي جزء و كلان كشور. 
«عصر ايران»، ديروز در گزارشي نوشت كه بنا به گفته رييس دانشكده علوم پزشكي آبادان، تعدادي از مديران شهرداري و اعضاي شوراي شهر آبادان، خود را پاكبان جا زده و واكسن كرونا دريافت كرده‌اند به اين نحو كه دانشكده علوم پزشكي آبادان به شهرداري اعلام كرده كه اسامي پاكبانان را جهت تزريق واكسن اعلام كنند و اين مديران، به دروغ، نام خود را بين اسامي پاكبانان رد كرده و توانسته‌اند واكسن كرونا دريافت كنند. در ادامه اين گزارش، تاكيد شده بود كه متخلفان، ضمن سوءاستفاده از مقام و موقعيت و جعل عنوان، باعث تضييع اموال دولتي و استفاده از واكسني شده‌اند كه دولت هزينه آن را پرداخت كرده و قرار است به رايگان تزريق شود. حالا، با اظهاراتي هم كه رييس دانشكده علوم پزشكي آبادان داشته، ادعاهاي مديران شهرداري آبادان درباره بخشش داوطلبانه سهميه واكسن توسط پاكبان‌ها هم كاملا از اساس كذب و صرفا براي توجيه اين تخلف غير قابل بخشش است در حالي كه معلوم نيست با متخلفان اصلي اين اتفاق تلخ، چه برخوردي خواهد شد.  مجموع اين اتفاق، تاييد دوباره‌اي هم هست بر بي‌نظمي شديد در جريان واكسيناسيون كرونا و توزيع سهميه واكسن براي جمعيت هدف فاز اول. ديروز، به دنبال افشاي تخلف مجموعه شهرداري آبادان، رييس دانشگاه علوم پزشكي استان گلستان هم از تزريق سهميه واكسن پاكبانان شهرداري علي‌آبادكتول به ۴ نفر از مديران و نيروهاي پيمانكاري شهرداري خبر داد. عبدالرضا فاضل در ادامه توضيحات خود گفت: «سه روز قبل شبكه بهداشت شهرستان علي‌آبادكتول تزريق واكسن به ۲۴ پاكبان را در دستور كار داشت. در زمان تزريق واكسن، چهار نفر از پاكبانان مراجعه نكرده بودند و با توجه به اينكه واكسن‌ها از ويال‌ها خارج شده و احتمال هدر رفت آن وجود داشت، واكسن اين افراد به مديران شهرداري شامل ۲ مسوول فضاي سبز شهرداري و ۲ نيروي شركت پيمانكاري تزريق شد. براي هر ليست واكسيناسيون، ليست ذخيره هم در نظر گرفته مي‌شود اما متأسفانه ليست ذخيره توسط شبكه بهداشت آماده نشده بود و مديري كه در اين كوتاهي نقش داشته، قطعا عزل خواهد شد.» به دنبال اين توضيحات رسمي هم مي‌توان اين سوال را پرسيد و انتظار جواب داشت كه اگر قرار بر تزريق سهميه واكسن پاكبان‌ها بوده، عوامل شهرداري به چه علت در آن محل حضور داشتند؟ و سوال مهم‌تر، چرا اطلاع‌رساني به نيروهاي پاكبان كه از زحمتكش‌ترين نيروهاي خدماتي كشور هستند، تا اين حد كم اهميت بوده كه 4 نفر از پاكبان‌ها، بي‌خبر از زمان تزريق واكسن، در محل تزريق واكسن حاضر نباشند اما به جاي آنها، نيروهاي متفرقه و غير مستحق، آستين خود را بالا بزنند آن هم در حالي كه هنوز معلوم نيست كه آيا آن پاكبان غايب در علي‌آباد كتول هم، با ارعاب و تهديد پيمانكار و عوامل شهرداري و به دليل ترس از عدم امنيت شغلي و نياز معيشتي به همان مزدهاي بخور و نميري كه با منت، با تعويقات چند‌ماهه واريز مي‌شود، وادار شده كه «غايب» شود؟ 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون