• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4906 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳۰ فروردين

همه نمايندگان ايران شانس صعود دارند

شوك يحيي به قهرمان جهان و اروپا

علي ولي‌اللهي

 

هفته دوم ليگ قهرمانان آسيا روز شنبه با رقابت 3 تيم كشورمان مقابل رقبا ادامه پيدا كرد. در اين سه ديدار نمايندگان فوتبال ايران موفق به كسب 2 برد و يك تساوي شدند تا همچنان در اين تورنمنت بدون شكست بمانند. پرسپوليس در هند موفق شد با يك كامبك توفاني 10 دقيقه‌اي ۳ بر يك الريان قطر را شكست دهد، فولاد يك -صفر الوحدات اردن را مغلوب كرد و تراكتور مقابل الشارجه امارات به تساوي بدون گل رضايت داد. اين نتايج باعث شد پرسپوليس با ۶ امتياز مقتدرانه در گروه E صدرنشين شود و فولاد ۴ امتيازي با تفاضل گل كمتر نسبت به النصر كه توانست السد را 3 بر يك ببرد در گروه D در رده دوم جا بگيرد و تراكتور با ۲ امتياز در رده سوم بايستد؛ هم‌امتياز با پاختاكور 2 امتيازي و با 2 امتياز كمتر نسبت به الشارجه. 
با هر متر و معياري شروع تيم‌هاي ايراني در ليگ قهرمانان آسيا بسيار خوب بوده است. نمايندگان فوتبال ايران نشان داده‌اند كه در سطح بالايي بازي مي‌كنند. اين را به خوبي مي‌توان از روي تحليل‌هايي كه رسانه‌هاي ورزشي غرب آسيا ارايه مي‌كنند هم فهميد. به عنوان مثال استاد الدوحه قطر در مورد بازي پرسپوليس و الريان نوشت: «الريان مقابل پرسپوليس نابود شد». اين تعبير درستي از بازي نايب قهرمان فصل قبل ليگ قهرمانان آسيا مقابل تيم قطري به حساب مي‌آيد، چراكه سرخ‌ها در همه زمينه‌ها از شاگردان لورن بلان سر بودند. الريان اگرچه در نيمه نخست با تك موقعيتي كه روي دروازه حامد لك ايجاد كرد توانست يك-صفر به رختكن برود اما در آغاز نيمه‌ دوم و قبل از اينكه الرياني‌ها بفهمند چه شده يا بلان بتواند تصميمي اتخاذ كند، پرسپوليس با تك گل كمال كاميابي‌نيا و 2 گل شهريار مغانلو نسخه تيم قطري را پيچيد و سرنوشت مسابقه را تعيين كرد. به بيان ديگر يحيي گل‌محمدي در نيمه دوم كه نيمه مربيان است چنان درسي به مربي سابق تيم‌ ملي فرانسه و باشگاه پاري‌سن‌ژرمن داد كه شايد تا سال‌ها فراموش نكند. در اين ميان شجاع خليل‌زاده ستاره فصل قبل پرسپوليس كه با حاشيه‌هاي بي‌پايان راهي الريان شد و مقابل دوستان قديمي‌اش به ميدان رفت هم نتوانست جلوي توفان حملات پرسپوليس را بگيرد. حالا پرسپوليس با ۶ امتياز در صدر جدول گروهش قرار دارد و با توجه به تساوي‌هاي 3 تيم ديگر مقابل يكديگر فاصله‌اي اطمينان‌بخش با ساير رقبا ايجاد كرده است. فعلا گوآ هند ميزبان اين گروه با 2 تساوي بدون گل در رده دوم قرار دارد و بايد سه‌شنبه مقابل پرسپوليس قرار بگيرد. اگر شاگردان يحيي بتوانند گوآ را هم از 
پيش رو بردارند تقريبا بخش زيادي از مسير صعود به عنوان تيم نخست را طي كرده‌اند؛ كاري كه براي يكي از بهترين تيم‌هاي حال حاضر آسيا نبايد چندان سخت باشد. 
سه‌شنبه همچنين فولاد بايد در نبرد صدرنشيني مقابل النصر عربستان قرار بگيرد. تيم جواد نكونام بدون شك فراتر از انتظارات ظاهر شده است. آنها با تساوي مقابل السد در حالي كه مي‌توانستند برنده باشند و برد يك-صفر مقابل نماينده اردن يكي از شانس‌هاي اصلي صعود از گروه‌شان هستند. نكته جالب در گروه فولاد پيشتازي النصر است. اين تيم عربستاني كه سال گذشته در فينال غرب آسيا مقابل پرسپوليس شكست خورد و چند ماه خودش را آواره دادگاه حكميت ورزش كرد تا شايد پرسپوليس را محروم كند، فصل خوبي در ليگ عربستان پشت سر نگذاشته است و گمان مي‌رفت مقابل السدي كه ليگ قطر را بدون شكست با قهرماني پشت سر گذاشت دست پر از زمين خارج نشود. با اين حال النصري‌ها ثابت كردند تيم باتجربه‌اي در ليگ قهرمانان آسيا هستند. ژاوي نيز بايد فكري به حال وضعيت تيمش كند وگرنه خيلي زود مجبور مي‌شود با ليگ قهرمانان آسيا خداحافظي كند. فولاد اگر بتواند در بازي فردا شب خود مقابل النصر 3 امتياز را كسب كند كه شاهكار كرده و دور رفت را با صدرنشيني و با اختلاف امتياز مناسب به پايان مي‌رساند. اتفاقي كه به هيچ عنوان دور از دسترس نيست، مخصوصا با نمايشي كه شاگردان جواد نكونام ارايه مي‌كنند. در عين حال تساوي هم مي‌تواند يك نتيجه معقول براي فولاد باشد و آنها را براي دور برگشت اميدوار نگه‌ دارد. حتي براي صعود به عنوان يكي از بهترين تيم‌هاي دوم. تراكتور ديگر نماينده فوتبال ايران است كه سه‌شنبه شب در سومين بازي خود به ميدان مي‌رود. تراكتور در اين بازي مقابل نيروي هوايي عراق ضعيف‌ترين تيم گروه تا بدين جاي رقابت‌ها قرار مي‌گيرد و اگر قرار به برد باشد اين بهترين فرصت براي شاگردان رسول خطيبي است. تراكتور مي‌تواند از فرصت ديدار الشارجه امارات و پاختاكور كه منجر به از دست دادن امتياز براي يكي از اين دو يا هر دوي آنها مي‌شود نهايت استفاده را ببرد يا خودش را صدر برساند يا حداقل جايگاه دوم را تصاحب كند. تراكتور كه در بازي نخست نشان داد خط حمله گلزني در اختيار دارد و در بازي دوم ثابت كرد كلين‌شيت در آسيا هم كار سختي براي‌شان نيست، در بازي سوم مي‌تواند با كسب 3 امتياز در مسير صعود قدم بردارد. نكته مثبت براي تراكتور اين است كه آنها مقابل 2 تيم مدعي گروه شكست نخوردند. 
ليگ قهرمانان آسيا در 2 هفته نخست بهتر از آنچه تصورش مي‌رفت براي فوتبال ايران آغاز شده است. كافي است 2 هفته ابتدايي رقابت‌هاي امسال را با سال گذشته مقايسه كنيم. سال گذشته در 8 بازي ابتدايي رقابت‌ها تيم‌هاي ايراني تنها يك برد به دست آوردند. پرسپوليس با يك باخت و يك تساوي رقابت‌ها را آغاز كرد و استقلال نيز با 2 تساوي. حالا شرايط به كلي عوض شده و رقابت‌هاي برگزار شده تا بدين‌جا و سطح تيم‌هاي مدعي نشان داده فوتبال ايران مي‌تواند به ادامه روند خوب نمايندگانش اميدوار باشد. حداقل در كسب سهميه صعود به دور گروهي مسابقات.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون