• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4911 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۵ ارديبهشت

سركوب خشن اعتراضات جوانان فلسطيني ۱۲۰ مجروح به‌جا گذاشت

مقاومت در برابر يهودي‌سازي تدريجي قدس

شهاب شهسواري

 

درگيري‌هاي خشونت‌بار در قدس اشغالي براي سومين روز متوالي ادامه پيدا كرد. منع برگزاري مراسم ماه رمضان در قدس شرقي، تعرض پليس رژيم اشغالگر به نمازگزاران فلسطيني، تصويب ساخت و ساز شهرك‌هاي اسراييلي‌نشين جديد در كرانه باختري و قدس اشغالي و شايعات تازه در مورد برنامه‌هاي تازه اسراييل براي خريد زمين‌هاي فلسطينيان و يهودي‌سازي قدس شرقي، از جمله عواملي است كه طي روزهاي گذشته جوانان فلسطيني ساكن قدس را به تجمع‌هاي اعتراضي تشويق كرده است. اما بعد از آنكه روز پنجشنبه گروهي از صهيونيست‌هاي تندرو با شعار «مرگ بر عرب» به سمت قدس شرقي يورش بردند و به سمت شهروندان فلسطيني حمله كردند، پليس رژيم اشغالگر در حمايت از مهاجمان، به سركوب شديد شهروندان قدس اشغالي اقدام كردند، سركوب شديدي كه روزهاي پنجشنبه و جمعه بيش از ۱۲۰ مجروح به‌جا گذاشته است. اعتراضات در قدس اشغالي از آغاز ماه رمضان در اعتراض به ممنوعيت برگزاري مراسم مذهبي و تجمعات ماه مبارك رمضان توسط شهروندان فلسطيني آغاز شده است، اما تهاجم صهيونيست‌هاي افراطي و پليس رژيم اشغالگر به معترضان فلسطيني از روز پنجشنبه به حدي شديد بود كه سفارت ايالات متحده امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي را نيز وادار به واكنش كرد. سفارت امريكا كه معمولا در درگيري‌هاي فلسطين جانب رژيم اشغالگر را مي‌گيرد با صدور بيانيه‌اي كم‌سابقه از اعمال خشونت‌ها اخير ابراز نگراني كرده است. طبق بيانيه منتشر شده در صفحه توييتري سفارت امريكا، واشنگتن اعلام كرد: «نگراني شديد خود را درباره حوادث خشونت‌بار در قدس طي چند روز گذشته، ابراز مي‌كنيم.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «اميدواريم كه مسوولان به [اقدامات] تحريك‌آميز پايان دهند، آرامش [به قدس] بازگردد و به سلامت و كرامت همه مردم در قدس احترام گذاشته شود.» جوانان فلسطيني از ابتداي ماه مبارك رمضان به علت اقدام نظاميان رژيم صهيونيستي در ممانعت از ايجاد تجمع و برگزاري مراسم به مناسبت اين ماه مبارك در شهر قدس و به ويژه در اطراف مسجد الاقصي با نيروهاي صهيونيست درگير شده‌اند. اين اعتراضات از روز پنجشنبه با حمله صهيونيست‌هاي افراطي به تجمع فلسطينيان به ‌شدت به خشونت كشيده ‌شد. به نوشته رسانه‌هاي فلسطيني روز پنجشنبه دست‌كم ۱۰۵ فلسطيني مجروح و بيش از ۵۰ تن ديگر توسط نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر بازداشت شدند.  جنبش لخاوا كه يك جنبش صهيونيستي افراطي است در طول هفته‌هاي گذشته با انتشار اخبار و پيام‌هاي جنبي براي هوادارانش از جمله انتشار ويديوهايي در شبكه‌هاي اجتماعي كه محتواي آن در مورد حمله جوانان فلسطيني به يهوديان است، تلاش كرده تا هوادارانش را براي يورش به سمت فلسطيني‌ها و اعراب تحريك كند. اين جنبش صهيونيستي كه با برگزاري انتخابات اخير در سرزمين‌هاي اشغالي و انتخاب تعدادي از تندروترين هواداران نژادپرست بنيامين نتانياهو، قدرت و نفوذ بيشتري در ساختار قدرت رژيم اشغالگر پيدا كرده است، يهودي‌سازي كامل قدس اشغالي و بيرون راندن اعراب به ويژه از منطقه قدس شرقي است. 

آتش‌باران مقاومت 
در سرزمين‌هاي اشغالي مجاور غزه
همزمان با تحولات در قدس اشغالي، گروه‌هاي مقاومت در نوار غزه، در حمايت از هموطنان‌شان در قدس اشغالي حملات راكتي به شهرك‌هاي اسراييلي در سرزمين‌هاي اشغالي مجاور غزه را از سر گرفته‌اند. براساس گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در طول روز جمعه دست‌كم ۲۰ راكت به سمت سرزمين‌هاي اشغالي مجاور غزه شليك كرده‌اند. در مقابل اين حملات، توپخانه و تانك‌هاي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين هم به صورت پيوسته نقاطي را در نوار غزه هدف حملات سنگين قرار داده است. در پي درگيري‌ها در جوار نوار غزه سفر «آويو كوخاوي» رييس ستاد كل ارتش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به امريكا به تعويق افتاد. سفر مذكور قرار بود هفته جاري با هدف تشويق واشنگتن به اجتناب از بازگشت به تعهداتش در برجام، انجام شود؛ اما به دليل بروز تنش با نوار غزه و درگيري‌ها در قدس اشغالي لغو شده است. سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي لغو اين سفر را تاييد كرده است.  گروه‌هاي حماس و جهاد اسلامي اعلام كرده‌اند كه قدس در راس اولويت‌هاي آنها قرار دارد و از هيچ اقدامي براي جلوگيري از يهودي‌سازي و فلسطيني‌زدايي از قدس اشغالي خودداري نخواهند كرد. اتاق مشترك گروه‌هاي مقاومت فلسطين در بيانيه‌اي در واكنش به تجاوزات اشغالگران صهيونيست عليه فلسطينيان تاكيد كرد: قدس و مسجد الاقصي خط قرمز هستند و حرف آخر را مقاومت خواهد زد. براساس اين گزارش، در بيانيه مذكور تاكيد شده است: فرماندهان اتاق مشترك مقاومت به ‌طور دايم در حال تشكيل جلسه جهت حمايت از خيزش و انتفاضه قهرمانان قدس و مقابله با تجاوزات اشغالگران هستند. در بيانيه اتاق مشترك گروه‌هاي مقاومت فلسطين همچنين آمده است: مقاومت از خيزش ساكنان قدس حمايت مي‌كند و موضعي قاطع براي بازداشتن دشمن صهيونيستي و درهم شكستن هيبت پوشالي آن اتخاذ خواهد كرد. روز گذشته گروه‌هاي فلسطيني فراخواني براي برگزاري راهپيمايي سراسري همبستگي با جوانان غزه در كرانه باختر در شهرهاي الخليل، نابلس، جنين و رام‌الله صادر كردند. يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي تاكيد كرد كه بدون شك پيام غزه به دست دشمن صهيونيستي رسيد و اين‌باريكه هرگز در برابر جنايات اشغالگران اسراييلي عليه قدس ساكت نمي‌نشيند. احمد المدلل در گفت‌وگو با راديو «صداي قدس» تصريح كرد كه نبرد حقيقي ما با دشمن صهيونيستي، نبرد قدس است كه همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. المدلل اظهار داشت كه قدس در راس اولويت‌ها قرار دارد و ساكنان اين شهر از حدود دو ميليارد مسلمان در سراسر جهان دفاع مي‌كنند و نيازمند حمايت آنان هستند. او اشاره كرد كه با وجود اينكه غزه پيامي قوي و قاطع به دشمن صهيونيستي در واكنش به عربده‌كشي‌ها و جنايات شهرك‌نشينان اشغالگر صهيونيست داد، اما فلسطينيان كرانه باختري نيز بايد در حمايت از قدس عليه اشغالگران به‌پا خيزند و زمين را زير پاي‌شان به آتش بكشند.

درخواست حمايت بين‌المللي 
از ساكنان قدس اشغالي
ايمن الصفدي، وزير امور خارجه اردن گفت: ما حملات نژادپرستانه به بخش قديمي قدس اشغالي را محكوم مي‌كنيم. او افزود: ما نسبت به پيامدهاي حملات نژادپرستانه به قدس اشغالي، هشدار مي‌دهيم و خواستار يك تحرك فعال بين‌المللي براي حمايت از ساكنان قدس هستيم. وزير خارجه اردن همچنين گفت: قدس خط قرمز و خدشه به آن بازي با آتش است. الصفدي يادآور شد كه رژيم صهيونيستي براساس حقوق بين‌الملل بايد تعرض به قدس را متوقف كند. نبيل ابو ردينه، سخنگوي رييس تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: هجوم برنامه‌ريزي به شهر اشغالي قدس از جمله گسترش شهرك‌سازي‌ها، جداسازي شهر قديمي قدس و حومه آن از ديگر اراضي فلسطين با هدف ايجاد شرايطي است كه تشكيل دو كشور و حاكميت فلسطين را امري محال مي‌سازد. او گفت: اسراييل به عنوان بخش جدايي‌ناپذير از اقدامات يك‌جانبه خود، نزديك به ۳۰ خانوار فلسطيني ساكن قدس شرقي را به ويژه در منطقه بطن الهوي در سلوان و شيخ الجراح هدف قرار داده است و در نظر دارد آنان را به نفع گروه‌هاي راستگري صهيونيستي از خانه‌هاي‌شان بيرون كند. ابو ردينه افزود: اين اقدام آواره شدن ده‌ها تن ازجمله شماري زن، كودك و افراد سالخورده را در پي خواهد داشت. اقدام مزبور مداخله فوري جامعه جهاني و اتخاذ تدابير ملموس و فوري براي بازداشتن اسراييل و محاكمه آن و نيز توقف قانون‌شكني‌ها و ملزم كردن اين رژيم به رعايت حقوق بين‌الملل و قطعنامه‌هاي سازمان ملل به ويژه قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شوراي امنيت را مي‌طلبد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون