• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4913 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ ارديبهشت

گفت‌ و گوي «اعتماد» با سردار كوثري درباره فايل صوتي جنجالي

مرجان زهراني

مهدي روزبهاني

سردار اسماعيل كوثري كه علاوه بر سال‌ها حضور در سپاه سابقه نمايندگي مجلس و عضويت در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را در كارنامه دارد، در واكنش به حواشي انتشار فايل مصاحبه ظريف، مي‌گويد كه ديپلماسي از ميدان جدا نيست

 

آقاي كوثري! در فايل صحبت‌هاي آقاي ظريف كه روز گذشته ظاهرا به ‌طرز تقطيع‌ شده و بدون اطلاع وزير امور خارجه منتشر شد، گفته مي‌شود كه بسياري از اقدامات در ميدان جنگ سوريه در هماهنگي با روسيه بوده و برخي ناظران ابهاماتي را درباره نوع تعامل سياسي- امنيتي دو كشور مطرح كردند؛ نظر شما در اين‌باره چيست؟

آنها مي‌رفتند در ميدان و مي‌ديدند كه چه خبر است. نه‌ تنها آقاي ظريف بلكه هر كسي سخني در اين باره دارد. هر كس مي‌خواست بداند كه فرمانده ميدان چه كسي است بايد وارد ميدان مي‌شد. نه اينكه از 2 هزار كيلومتر دورتر در اين باره اظهارنظر كند. بالاخره حرف زدن بسيار راحت است. اما اينكه در عمل وارد ميدان شوي، بحث ديگري است و برخي حتي جرأت نزديك شدن‌به آنجا را هم ندارند. اگر اين طور بود كه بسياري هم در زمان جنگ- جنگي كه در كشور خودمان بود- از فاصله هزار كيلومتري دورتر از ميدان نبرد مي‌ايستادند و نظر مي‌دادند. حرف زدن كه خرجي ندارد. متاسفانه همه خود را صاحب‌نظر مي‌دانند. اما در عمل چه؟! بايد ديد خود روس‌ها يا نيروهاي سوريه‌اي چه مي‌گويند! آن وقت مي‌توان قضاوت كرد. چون ما خودمان از طرف كميسيون امنيت ملي به سوريه رفتيم و از نزديك تحولات را ديديم، متوجه شديم كه فرماندهي و تصميم‌گيرنده ميدان كسي جز نيروي قدس نبود و اين بچه‌ها مانند حاج‌قاسم عزيز هم ادعا يي نداشتند. مي‌گفتند ما تكليف را انجام داده‌ايم. اما برخي كه متاسفانه مي‌خواهند زحمات بچه‌ها را به نفع افراد ديگر جلوه بدهند بايد به‌ نظرم بروند و استغفار كنند.

آقاي ظريف در بخشي ديگر از از اين فايل صوتي از نقش روسيه در گرايش جمهوري اسلامي به سوي فرستادن نيروي زميني به سوريه مي‌گويند.

زماني كه بچه‌هاي ما آنجا بودند، روسيه نبود. حاج‌قاسم رفت با آقاي پوتين صحبت كرد و براي او توضيح داد كه وضعيت به چه صورت است. بله، يك تعداد از روسيه مستشار نظامي بودند ولي اين حرف‌ها به نظر من جز اختلاف انداختن ميان ايران و روسيه نتيجه ديگري ندارد. اين حرف‌ها و نظراتي است كه معمولا شب انتخابات منتشر مي‌شود. درباره اين مسائل بايد نتيجه را ببينيم. امريكايي‌ها به ‌خاطر ضرباتي كه از ما خوردند فقط بلدند كه يا تحريم كنند يا اختلاف ايجاد كنند. اينجاست كه وقتي رفتيم و صحنه را ديديم، متوجه شديم فرماندهي ميدان توسط نيروي قدس انجام مي‌شد و روس‌ها هم البته از طريق هوايي بسيار كمك مي‌كردند اما اين هم با هماهنگي مركز فرماندهي كه همان نيروي قدس، روسيه و سوريه با هم بودند، انجام مي‌گرفت اما فرماندهي زميني در اختيار نيروي قدس بود.

بحث ديگري كه برخي با اشاره به مسائل مطرح شده در اين فايل صوتي تحليل كردند به‌ نحوي ناظر بر نقش مخرب روس‌ها در مسائل ايران در حوزه سياست خارجي ايران بود. به‌ خصوص نقش اين كشور در برجام.

نه اين را قبول ندارم؛ چون هر روز با روس‌ها ارتباط ما بيشتر شده است. از نظر تجاري، صادرات و واردات و از نظر ديپلماسي رابطه ما با روس‌ها بيشتر شده است. اين مساله‌اي كه مطرح مي‌كنند، مسائل عادي نيست كه در اين مقطع از زمان آن را مطرح كنند.بيشتر مي‌خواهند كاري كنند كه ميان ايران و روسيه اختلاف ايجاد كنند.

بالاخره ما در اصل اين را قبول داريم كه آن ابرقدرت شرقي از بين رفت و روسيه به عنوان يك كشور با ما در حال همكاري است و ما هم با آنان كار مي‌كنيم و ارتباط داريم و اين ارتباط به صورت دو طرفه است و يك‌ طرفه نيست. اينجاست كه صهيونيست‌ها و امريكايي‌ها دنبال اين هستند به گونه‌اي وانمود كنند كه برخي درون كشور اين را مي‌گويند كه روسيه قابل اطمينان نيست. نه! براي ما فرقي نمي‌كند!

هر كشوري كه بخواهد با ما كار كند ما اين آمادگي را داريم اما به‌ صورت دوطرفه كار كنيم؛ يعني هيچ امتيازي براي كسي قائل نيستيم. شما درحال حاضر مي‌بينيد كه چه مسائلي درباره چين مطرح مي‌كنند. در صورتي كه چين تا چند سال ديگر اقتصاد اول دنيا خواهد بود. ما دو طرفه در حال همكاري هستيم ولي مي‌بينيم چه جنجالي راه انداخته‌اند.

بسياري از افرادي كه اين جنجال‌ها را راه انداخته‌اند، نان‌شان در حال خاكستر شدن است و مي‌گويند چرا در حال كاهش ارتباط با غرب و امريكا هستيد؛ چراكه اين كشورها، مسوولان و روسايي زورگو و زياده‌خواه دارند. فكر مي‌كنند هنوز دوران، دوران جنگ جهاني دوم است، درحالي كه سال‌ها گذشته است. امروز ايران كشوري مستقل است كه خودش تصميم مي‌گيرد و به هيچ قدرتي هم كوچك‌ترين باجي نمي‌دهد.

بحث ديگر تحليلي است كه در اين فايل صوتي درباره اولويت «ميدان» نسبت ‌به «ديپلماسي» مطرح شده است؛ شما چقدر اين گزاره را قبول داريد؟

بالاخره وظيفه‌اش بوده كه كمك كند. مگر اينها جدا از هم هستند. آن كسي كه وارد ميدان مي‌شود كه سر خود وارد نشده است. در شوراي عالي امنيت ملي در اين باره تصميم گرفته شده و به تصويب رهبري هم رسيده است. قانون هم اين را مي‌گويد. مگر حاج‌قاسم شخصا مي‌خواست وارد ميدان شود؟! دستور صادر كرده‌اند و او هم با جان و دل رفته است.

اين رويه اتفاقا اقدامي پيشگيرانه بوده و اگر ما نمي‌رفتيم، آنها وارد كشور مي‌شدند و باز كساني كه اين حرف‌ها را مي‌زنند، فرار مي‌كردند نزد ارباب‌هاي‌شان! ما به‌ خاطر اينكه غائله به داخل كشور كشيده نشود، وارد شديم. اتفاقا اين تدبير بسيار عميق و دقيقي بوده كه تصميم گرفته شد به‌ خاطر اينكه غائله به داخل كشيده نشود، ما سراغ‌شان برويم. بله از اين حرف‌ها آن زمان كه ما در مجلس حاضر بوديم هم مطرح مي‌شد. متاسفانه به‌ جاي اينكه وقتي بيگانه‌ها اين سخنان را مطرح مي‌كنند به دهان‌شان بزنند، به ‌خاطر سست بودن و دو روز دنيا با اينها همراهي مي‌كنند!

نكته ديگري كه در مباحث منتشر شده عنوان شده و البته چندان تازگي هم ندارد، بي‌اطلاعي دستگاه ديپلماسي و شخص وزير امور خارجه از برخي مسائل سياست خارجي است. علت اين رويه چيست؟

وقتي در شوراي عالي امنيت ملي تصميمي اتخاذ شد قطعا بايد با يكديگر هماهنگي مي‌كردند. آن زمان در آن جلسات شوراي عالي امنيت ملي احتمالا يا شخص وزير خارجه حضور داشته يا از معاونان‌شان كسي حاضر بوده است؛ به همين خاطر بايد مطلع و هماهنگ مي‌شدند. به نظرم اين قابل قبول نيست.

بحث دیگر آثار منفی برخی ناهماهنگی‌ها بر اعتبار وزارت خارجه است؛ ازجمله این ادعا در فایل صوتی که وزیر خارجه ازطریق امریکایی‌ها و طرفین غیرایرانی از افزایش پروازها به سوریه مطلع شده است. نظرتان در این باره چیست؟!

من در جريان اين اتفاق نيستم؛ بايد از نيروي قدس پرسيد ولي قطعا هماهنگي‌ها صورت گرفته است. اما يك‌سري امور هم هست كه آن هم شايد با رييس‌جمهوري هماهنگ شده و بايد از طريق رييس‌جمهوري به وزرا اطلاع داده مي‌شده است.

اين مساله در بحث حمله به عين‌الاسد نيز ظاهرا تكرار شده و بنابر آنچه در اين فايل صوتي مطرح شده، موضوع درحالي به اطلاع وزير خارجه نرسيده كه نخست‌وزير عراق را در جريان قرار داده بودند.

عرض كردم كه اين حرف‌ها قابل ‌قبول نيست چراكه رييس‌جمهوري همزمان رييس شوراي عالي امنيت ملي نيز هست. رييس‌جمهوري راس تمامي وزارتخانه‌ها قرار دارد. چه كسي بايد به يك وزير در اين رابطه اطلاع بدهد؟! اين موارد كاملا مشخص است. اينكه رييس‌جمهوري مصلحت ديدند كه بگويند يا نه، بحث ديگري است.

مثال دیگری که از این ناهماهنگی‌ها مطرح شده که بازتاب بسیار گسترده‌ای هم داشت، این ادعاست که درحالی وزارت خارجه مثلا در مذاکره با روسیه، هماهنگ عمل می‌کرده، خواسته وزارت خارجه محقق نمی‌شده است؛ در این باره چه نظری دارید؟

اگر من در جريان بودم، توضيح مي‌دادم. آن مقطع در مجلس بودم. شما اگر به عزيزان نيروي قدس مراجعه كنيد حتما موارد را جزء به جزء برايتان توضيح مي‌دهند. اما اين را قبول ندارم كه وزارت خارجه را وارد بحث نمي‌كردند. قطعا بايد توضيح داده شود كه آيا گوينده تمامي اين موارد را قبول دارد يا خير! اما مهم‌تر اين است كه نكته اين فايل صوتي چگونه منتشر شده است! چرا منافع ملي را رها كرده و سراغ جزييات مي‌رويم؟! چه كساني بودند كه در اين مقطع سخناني كه مي‌گويند و نبايد منتشر مي‌شد، نشر داده‌اند؟! حتما رسيدگي مي‌كنند كه ببينيد عامل اين اقدام چه كسي بوده است!


   وقتي از طريق كميسيون امنيت ملي مجلس به سوريه رفتيم، متوجه شديم فرماندهي ميدان توسط نيروي قدس انجام مي‌شد و روس‌ها هم البته از طريق هوايي بسيار كمك مي‌كردند
  مي‌خواهند كاري كنند كه ميان ايران و روسيه اختلاف ايجاد كنند
  رييس‌جمهوري همزمان رييس شوراي عالي امنيت ملي نيز هست. چه كسي بايد به يك وزير اطلاع بدهد؟! اينكه رييس‌جمهوي مصلحت ديدند كه بگويند يا نه، بحث ديگري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون