• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4913 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ ارديبهشت

اقتصاد بين‌الملل

امريكا سال ۲۰۲۲ در توليد گاز طبيعي ركورد مي‌زند
تحليل‌هاي ريستاد انرژي نشان مي‌دهد توليد گاز طبيعي در امريكا در 2022 با 93.3 ميليارد فوت مكعب در روز به يك ركورد جديد مي‌رسد و همين روند رو به رشد ادامه پيدا كرده و در 2024 از 100 ميليارد فوت مكعب در روز مي‌گذرد. افزايش توليد گاز امريكا باعث مي‌شود حوزه‌هاي گازي مهم اين كشور مورد توجه سرمايه‌گذاران و بازارها قرار گيرند و در نتيجه ميزان توليد دي‌اكسيدكربن، كارآمدي سرمايه و مشكلات احتمالي آنها به دقت بررسي شود. تحليلگران ريستاد انرژي اعلام كردند حوزه آپالاچيان به خاطر برخورداري از زيرساخت‌هاي مدرن بهترين عملكرد را از نظر ميزان توليد دي‌اكسيدكربن در 2020 داشته است و پس از آن به ترتيب حوزه‌هاي هاينسويل، نيوبارا، حوزه پرمين و ايگل فورد تگزاس قرار دارند.
ووهان با جهش ۶۰‌درصدي توليد بحران كرونا را پشت‌سر گذاشت
ووهان چين، شهري كه زماني مركز پاندمي جهاني كرونا بود، در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱، يك سال پس از اينكه بحران كرونا اقتصاد چين را فلج كرد، با جهش ۵۸،۴درصدي توليد ناخالص داخلي روبه‌رو شد. گزارش رسمي دولت چين نشان مي‌دهد كه در سه ماهه ژانويه تا مارس توليد ناخالص داخلي شهر ووهان به ۳۵۷،۴ ميليارد يوان (۵۵ ميليارد دلار) رسيده است.
روسيه امسال صادرات خود را حدود ۲۵‌درصد افزايش مي‌دهد
گزارش جديد وزارت توسعه اقتصادي روسيه نشان مي‌دهد كه همزمان با بهبود زنجيره‌هاي تامين و تجارت جهاني در پي بحران شيوع كرونا، اين كشور در حال برنامه‌ريزي براي توسعه صادرات و واردات خود در سال 2021 و پس از آن است. با توجه به گزارش چشم‌انداز اين وزارتخانه براي توسعه اقتصادي - اجتماعي روسيه كه به دست خبرگزاري تاس رسيده است، قرار است امسال محموله‌هاي صادراتي از اين كشور به 411.7 ميليارد دلار برسد. اين رقم در مقايسه با سال 2020 كه 332.2 ميليارد دلار بود 23.9درصد افزايش نشان مي‌دهد. روسيه قرار است امسال واردات خود را نيز افزايش دهد. در اين سند پيش‌بيني شده است كه واردات بيش از 10درصد افزايش خواهد يافت و به 265 ميليارد دلار مي‌رسد، در حالي كه واردات اين كشور طي سال گذشته 240.4 ميليارد دلار بود.


پيش‌بيني دومين خودروساز دنيا درباره كاهش توليد با كمبود جهاني تراشه
شركت فولكس واگن، دومين خودروساز بزرگ جهان، اعلام كرد كه به دليل كمبود جهاني تراشه، پيش‌بيني مي‌شود يك‌بار ديگر در سه ماهه دوم سال 2021 با كاهش توليد مواجه شود. خسارت پيش‌بيني‌شده براي اين سه ماه بيشتر از تخمين خسارت در دوره سه ماهه ژانويه تا مارس خواهد بود. وين گريفيتس، رييس برند خودروهاي سيت Seat فولكس واگن، به فايننشال‌تايمز گفت: از تامين‌كنندگان و گروه فولكس واگن به ما گفته شده است كه بايد در سه ماهه دوم با چالش‌هاي قابل‌توجهي روبه‌رو شويم، احتمالا مشكلات بيشتري نسبت به سه ماهه اول وجود خواهد داشت. سال گذشته، فولكس واگن پيش‌بيني كرده بود كه توليد خودروهاي اين شركت در سه ماهه اول سال 2021 به دليل كمبود تراشه 100 هزار دستگاه كاهش خواهد يافت. اين شركت اعلام كرده است كه در حال حاضر ظرفيت كافي براي افزايش توليد و جبران كاهش توليد صورت گرفته طي اواخر سال قبل را ندارد. به گفته گريفيتس، اين كمبود تراشه «بزرگ‌ترين چالشي» است كه در حال حاضر اين خودروساز با آن روبه‌رو است.


قطرپتروليوم دست به فروش سهام مي‌زند

قطر پتروليوم براي بار نخست خود را در معرض فروش دلاري و جهاني مي‌گذارد؛ آخرين تلاش اين غول انرژي در دوره قسمت‌هاي پايين براي تامين مالي. به گزارش الشرق‌الاوسط بزرگ‌ترين شركت توليد گاز مايع طبيعي (LNG) درخواستي براي بانك‌ها ارسال كرده است در هفته‌هاي آينده سهام اين شركت را خريداري كنند كه انتظار مي‌رود چند ميليارد دلار عوايد داشته باشد. قطرپتروليوم برنامه دارد در سال‌هاي پيش‌رو ظرفيت خود را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد. قطرپتروليوم كاملا دولتي است ولي پيش از اين نيز اقدام به فروش سهام به دلار و ين ژاپن كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون