• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4913 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۷ ارديبهشت

ادامه از صفحه اول

نوار چه مي‌گويد؟

به نظر بنده احتمالا اين فايل اثري در سياست داخلي نمي‌گذارد، ولي حداقل نتيجه آن نفي قطعي حضور احتمالي آقاي ظريف در انتخابات است.‌ گرچه پيش‌تر نيز چند بار عدم حضور خود را اعلام كرده بود و در همين گفت‌وگو نيز علت را توضيح مي‌دهد. فراتر از اين نكته، اين نوار يك چيز را با صداي بلند فرياد مي‌زند: «آقايان اين طوري نمي‌شود حكمراني كرد.»


عبرت تكان‌دهنده «هند»!

با اين اوصاف كاملا روشن است كه عزم كلي بشريت براي مقابله با اين خطر قطعا كافي نيست و اگر سياست‌هاي كج دارو مريز پيرامون آن ادامه پيدا كند بايد در انتظار يك فاجعه جهاني باشيم. اتفاقا هند هم مثل ما تا همين يكي، دو ماه پيش با افت آمارهاي ابتلا و مرگ و مير احساس ايمني كاذب كرد و مردم جشن‌ها و مراسم عظيم برگزار كردند ولي حالاپس از بادي كه كاشتند توفان درو مي‌كنند. ما خود يك عبرت بزرگيم ولي از عبرت بزرگ‌تر هند بايد بيدار شويم و با هر ميزان از نزول آمارها با جشن‌ها و عزاها و دورهمي‌ها و مسافرت‌ها اين ديوسياه هزار سر را مست و جان‌ستان نكنيم. كارشناسان گفته‌اند كه حتي در صورت واكسيناسيون عمومي كه متاسفانه براي ما زمان‌بر خواهد بود همچنان بايد احتياط كنيم و تا ريشه‌كني آن به زندگي عادي بازنگرديم. موضوع كاملا روشن است يا ما مردم و خصوصا دولت براي حدود يك ماه شديدترين محدوديت‌ها را به جان مي‌خريم و اعمال مي‌كنيم يا همچنان از خيزي عبور مي‌كنيم، عزيزان بسيار را از دست مي‌دهيم و به خيز بدتري فرو مي‌رويم. فراموش نكنيم كه با ماندگاري اين بيماري امكان جهش اين ويروس در كشور وجود دارد و اگر خداي ناكرده به آن نقطه برسيم خود كرده را تدبير نيست و با فاجعه و هزينه‌هاي اقتصادي بسيار بيشتر روبرو خواهيم شد. ما كه همچنان درگير تحريم‌ها هستيم و دستان‌مان براي اين مبارزه بسته است بايد از همان ابتدا مي‌ترسيديم ولي شجاعت به خرج داديم! اهمال كرديم تا ويروس چيني آمد و همه كشور آلوده شد! باز هم درس نگرفتيم كه ويروس انگليسي هم از راه رسيد! حالا تا مسوولان باز تكاني به خود بدهند و امروز و فردا كردن‌شان تمام شود بيم ورود و گردش ويروس هندي هم دور از ذهن نيست. بگذار بگوييم تا فردا كسي با ابراز نشنيدن خود را مبرا نكند كه اگر كرونا در ايران حتي بيش از وضع سياه كنوني فوران كند ما همه با علم و عامدا به آن اجازه داده‌ايم. غفلت هنگامي پيش مي‌آيد كه ندانيم ولي آيا 70 هزار قرباني اجازه غفلت و شوخي كردن با كرونا و شعاردرماني و استقبال از انواع مراسمي كه هميشه هستند را به كسي مي‌دهد؟ واقعيت تلخ و تكان‌دهنده‌اي است ولي ممكن است كساني عمدا از ريشه‌كني كرونا جلوگيري كنند!


تخريب در ميانه مذاكره

به‌رغم وجود برخي كاستي‌ها و به‌رغم دلخوري‌هايي كه مردم ممكن است از برخي مواضع خاص وزير امور خارجه داشته باشند، اكنون زمان حمايت است. از آغاز انقلاب اسلامي تا امروز تنها كسي كه مي‌توان از او به عنوان فردي توانا و متخصص در جايگاه وزير امور خارجه -  از نگاه علمي و حرفه‌اي- نام برد، محمدجواد ظريف است. اينكه وزير در مسير راديكاليسم گام بر نداشته و به اقدامات راديكال - كه براي وزير خارجه ناصواب است- گام برنداشته نبايد به عنوان ضعف تعبير شود. وزير مشكلات را در حريم خصوصي عنوان مي‌كند و در حريم عمومي به دفاع از كليات كشور مي‌پردازد. ظريف نيز دقيقا در اين راستا عمل كرد اما كساني كه مي‌توان آنها را دلواپس و قدرت‌پرست خواند با كينه‌ورزي به تخريب وزير خارجه پرداختند و افشاي سند از مصاديق هستند.
باور دارم مطالب مطرح شده از سوي وزير امور خارجه بايد يك روزي و يكجايي با عموم مردم مطرح مي‌شد. بايد به مردم گفته مي‌شد چه گذشته و چه موانعي در مسير موفقيت وجود داشته است. شايد بيان برخي از اين مطالب دست‌كم تا رسيدن زمان مناسب در مجامع خصوصي به صلاح نزديك‌تر بود- كه وزير نيز دقيقا همين كار را كرد و به درستي تذكرات را در پشت پرده مطرح مي‌داشت و در عرصه عمومي از سياست‌ها دفاع مي‌كرد- اما اكنون كه طرف‌هاي ديگر بازي در پي سيطره دادن ميدان به عرصه ديپلماسي برآمده‌اند بايد پيام وزير را شنيد و درك كرد.
پيام محمدجواد ظريف اين بود كه ديپلماسي و ميدان بايد همكاري كنند و سيطره يكي از آنها بر ديگري اشتباه است.
باور دارم نيات بد منتشر‌كنندگان اين فايل صوتي با حمايت شهروندان مي‌تواند خنثي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون